دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1398 - 12:37
همایون:

علما باید پاسخگوی مسائل روز باشند

استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: علما باید کمر همت ببندند و به سمت پاسخگویی به مسائل روز بروند و نباید صورت مسئله حذف شود.
کد خبر : 373719
139511121513394489858074.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمد هادی همایون در بخش نخست نشست هم‌اندیشی مهدویت و چالش‌ها که در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق(ع) و با محوریت مهدویت و چالش‌های نظری و معرفتی برگزار شد، گفت: حوادثی که در بیرون اتفاق می‌افتد غنی‌تر از آن است که در ذهن ما یافت می‌شود و معمولاً در تبیین مسائل عقب هستیم. در حوزه مهدویت هم دچار چنین مشکلی شدیم. پدیده در حال اتفاق است و مردم به‌طور طبیعی واکنش خود را نشان می‌دهند. مثلاً پس از وقوع سیل، مردم به‌طور خودکار به سمت کمک می‌روند و در جریان معادلات قرار می‌گیرند.


استاد دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: از طرف دیگر در روش‌ها گاهاً گرفتار شده‌ایم. در یک برهه‌ای امکان پاسخگویی با اطلاعات قدیمی را داشتیم اما اگر با پدیده روز جلو نیاییم، به یک نقطه ایستا خواهیم رسید. وقتی در مردم توقعات علمی پیدا شود، باید به زبان علم روز با آنها سخن گفته شود و علم هم باید همراهی کند. لذا علما باید کمر همت ببندند و به سمت پاسخگویی به مسائل روز بروند و نباید صورت مسئله حذف شود.


وی خاطرنشان کرد: موضوع مهدویت به‌شدت مرتبط با زندگی امروز ما شده که توجه جدی می‌طلبد. در برخی افراد رویکرد فعال یا منفعل نسبت به مسئله ظهور یعنی اینکه باید قبل از ظهور اقدامی توسط ما انجام شود یا خیر، وجود دارد. البته این تفکر پیشتر در جریانات سیاسی قبل از انقلاب وجود داشت و انقلاب سیاسی پاسخ محکمی به این جریانات داد که این پاسخ در عرصه سیاسی بود اما متأسفانه در عرصه علمی این پیشرفت دیده نشد. یعنی یا پاسخ سؤالات داده نشده است و یا اینکه با اطلاعات قدیمی به سؤالات پاسخ داده شده است.


همایون با بیان اینکه موضوع مهدویت پایان زمان است نه پایان جهان، عنوان کرد: باید بدانیم چه اتفاقی در جریان ظهور می‌افتد که زمان برداشته می‌شود و برای چه فلسفه و حکمتی؟ اگر کسی قبل از ظهور توانست عدالت را برقرار کند آیا باز هم نیاز به ظهور حضرت وجود دارد؟ و یا اینکه اگر مردم امور معیشتی خود را در حد توان بتوانند برطرف کنند آیا باز هم نیاز به ظهور وجود دارد و تصویری که از امام زمان(عج) داریم چیست و این نیازها تا کجا ادامه خواهد یافت. تا چه حدی عدالت‌طلبی انسان ظرفیت رشد دارد؛ اگر این نیازها برطرف شود آیا نیازهای مبتنی بر عدالت جدیدی برای‌مان پدید می‌آید.


این استاد دانشگاه اضافه کرد: در سوره مبارکه یاسین و در آیه «ما ینظرون الی صیحة واحده ... » که در مورد صیحه روز قیامت است، آیا جنگی قبل از قیامت رخ خواهد داد و در آنجایی که می‌فرماید مردم در بازار در حال صحبت هستند که ناگهان قیامت اتفاق می‌افتد آیا می‌توان رابطه‌ای بین قیامت و حضرت پیدا کرد و نیز در مسئله ایام‌الله که سه روز است، باید دانست چه رابطه‌ای با ظهور دارد؟ آیا جریانی است که از سر کنجکاوی باید دنبالش برویم؟ در جواب باید گفت این مسئله، فلسفه عظیم تاریخ است که لایه‌های مختلف دارد و ظهور نیز یکی از این موارد است.


وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: کتاب‌های بسیاری در زمینه رجعت نوشته شده اما به‌خوبی عمق واقعه را نشان نمی‌دهد؛ اینکه رجعت چگونه به قیامت متصل می‌شود و آیا در جریان ظهور همه اتفاقات در طول قرن‌های متمادی شامل اتفاقاتی همچون قیام‌ها، سرکوب‌ها و شهادت‌ها و سایر موارد اتفاق افتاده برای اینکه فقط امام زمان(عج) 19 سال و یا به روایتی 70 سال حکومت کند و سپس به شهادت برسد و بعد هم همه چیز تمام شود و قیامت وقوع پیدا کند؟ اگر تمام این اتفاقات را در کنار هم نبینیم، دچار مشکل خواهیم شد. لذا باید به موضوع نشانه‌های ظهور برگردیم و به آن نگاه جدی داشته باشیم و نیز وقایع عاشورا، غدیر و سایر حوادث را با همین دیدگاه تحلیل کنیم.


انتهای پیام/4107/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته