دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1394 - 14:21
در گفت وگو با آنا مطرح شد

برگزاری کارگاه‌های دانشجویی «طرح نور» در واحد تهران شمال/ اهم برنامه‌های دفتر نهاد نمایندگی رهبری

معاون دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال از مهمترین برنامه‌های این دفتر در سال تحصیلی جدید گفت و اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های دانشجویی «طرح نور» با تغییر اندکی در محتوا و شیوه یکی از این برنامه‌هاست.
کد خبر : 37223

حجت‌الاسلام موسی بیات در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا، به تبیین مهمترین برنامه‌های نهاد رهبری در سال تحصیلی جدید پرداخت.


وی با استناد به تعبیری از مقام معظم رهبری، نهاد نمایندگی را به عنوان نماینده روحانیت در دانشگاه عنوان کرد و گفت: دفاتر نمایندگی بالذات، نماینده روحانیت در دانشگاهها می باشند و فعالیت هایی که انجام می دهند، در همین راستا است.


بیات ترویج معنویت، دیانت، آموزه‌های دینی و همه شئون فرهنگی و سیاسی را بخشی از دین دانست و افزود: وقتی ترویج دین می‌کنیم یعنی این که به همه شئون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی توجه داریم لذا بینش‌افزایی و جهت‌دهی به دانشگاهیان با توجه به منویات مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار نظام و همچنین مبانی اسلام وظیفه اولیه و ذاتی نهاد رهبری است. از این رو ما تلاش می کنیم با برنامه‌های عملیاتی با عنوان کارگاه ها و کلاس هایی که خواهیم داشت، این نگرش ها را به فعلیت برسانیم.


وی از مهمترین برنامه‌های دفتر نهاد رهبری واحد تهران شمال در سال تحصیلی جدید گفت و اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های دانشجویی «طرح نور » با تغییر اندکی در محتوا و شیوه یکی از این برنامه ها است .


بیات افزود: این کارگاه‌ها چهارمین سالی است که برگزار می‌شود علاوه بر‌آن طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که علاوه بر هماهنگی با برخی استادان و مدرسان کارگاه‌ها را با دو هفته تأخیر از ورود دانشجویان شروع کنیم و دو هفته مانده به پایان ترم در 7 یا 8 جلسه تمام کنیم. البته برنامه‌ریزی اولیه 10 جلسه برای هر نیم‌سال تحصیلی است ولی دانشجویانی که 8 جلسه حضور داشته باشند، گواهی حضور دریافت خواهند کرد.


وی بحث درباره خودشناسی، انتخاب صحیح، حقوق دانشجویی، حقوق زن، نگاه فمنیست‌های غربی و فمنیست‌های اسلامی را به عنوان موضوع کارگاه‌ها مطرح کرد و گفت: خوشبختانه در ترم گذشته کارگاه‌هایی که با این موضوعات برگزار شد بسیار رضایت بخش بود و مورد استقبال قرار گرفت.


بیات با تشکر از همدلی گروه معارف اسلامی در همکاری با دفتر نهاد رهبری، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی را برنامه دیگر نهاد رهبری معرفی کرد و افزود: استادان گروه معارف اسلامی با همکاری دفتر نهاد، حدود 32 یا 33 جلسه را با عنوان کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار کرده‌اند که بر اساس معیار کرسی‌ها، 17 جلسه را ارزیابی کرده‌ایم که در تلاش هستیم این 17 جلسه به 30 جلسه برسد.


وی گفت: سومین برنامه که در سطح استادان دانشگاه ازاد اسلامی برگزار می‌شود کارگاه‌های معرفت‌افزایی یا دانش‌افزایی است. دوره نخست این کارگاه‌ها، در سال جاری اول ماه مبارک رمضان برگزار شد که ادامه آن در شهریور ماه برگزار می‌شود .


مسئول دفتر نهاد رهبری واحد تهران شمال، با بیان این که یک کارگاه دیگر هم برای طول سال تحصیلی در نظر گرفته شده که در شورای فرهنگی به تصویب رسیده و با پیگیری دبیر هم‌اندیشی در حال قطعیت است ، عنوان کرد: زمان و موضوع کارگاه متعاقباً به اطلاع استادان خواهد رسید.








فضاسازی فیزیکی دانشگاه، توزیع کتاب‌هایی با موضوعات غدیر، محرم، امام حسین (ع) در سطح واحد از دیگر برنامه‌های دفتر نهاد رهبری در سال تحصیلی جدید خواهد بود که بیات از آن نام برد و افزود: اردوهای یک روزه‌ای نیز برای جذب دانشجویان از مراکز علمی، فرهنگی، سیاسی از جمله مجلس شورای اسلامی، دفتر سازمان ملل در تهران، مرکز رادیو، بخش‌های مختلف صدا و سیما، موزه دفاع مقدس، موزه عبرت، قم، جمکران و ... در برنامه‌های این دفتر قرار دارد.

وی درباره نشست های هم اندیشی استادان واحد تهران شمال اظهار کرد: دو نشست هم‌اندیشی با استادان برگزار شده که مقرر شده است این نشست‌ها به 4 نشست با موضوعات مختلف از جمله نگاه به ایران و جهان درباره، در راستای برنامه دولت تدبیر و امید، از جمله برنامه‌های جامع اقدام مشترک یا برجام یا تأثیرات آن در روند سیاست خارجی، سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی در ترم آتی برسد.


بیات با بیان رویکرد برنامه‌های دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها افزود: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که توجه دارند موضع ما در برابر دولت مستکبر امریکا مشخص بوده و از برادران خود در اقصی نقاط جهان حمایت خواهیم کرد، راهکارهای برخورد با دولت‌های مستکبر، چه امریکا و چه سایر دولت‌هایی که تفکر استکباری و قصد اعمال نفوذ دارند را در نشست‌های هم‌اندیشی بررسی کرده و از سوی استادان و دانشگاهیان عملیاتی کردن منویات معظم له را مورد توجه قرار خواهیم داد.


وی گفت: برنامه‌های مناسبتی از جمله دهه اول ماه محرم، اعیاد غدیر، قربان هم خواهیم داشت و ویژه‌نامه منتشر خواهیم کرد.


فضاسازی فیزیکی دانشگاه، توزیع کتاب‌هایی با موضوعات غدیر، محرم، امام حسین (ع) در سطح واحد از دیگر برنامه‌های دفتر نهاد رهبری در سال تحصیلی جدید خواهد بود که بیات از آن نام برد و افزود: اردوهای یک روزه‌ای نیز برای جذب دانشجویان از مراکز علمی، فرهنگی، سیاسی از جمله مجلس شورای اسلامی، دفتر سازمان ملل در تهران، مرکز رادیو، بخش‌های مختلف صدا و سیما، موزه دفاع مقدس، موزه عبرت، قم، جمکران و ... در برنامه‌های این دفتر قرار دارد.


وی از تأسیس دو کانون دانشجویی در سال تحصیلی جدید و شروع فعالیت‌شان نیز خبر داد و اظهار کرد: یک دوره کارگاه نیز با همکاری گروه حقوق برنامه‌ریزی شد با عنوان نظریه‌پردازی در حقوق شهروندی که برگزار خواهیم کرد همچنین در شهریور ماه سال جاری کارگاه آموزشی برای مزدوجین دانشجویی که حدود 120 نفر هستند انجام خواهد شد این کارگاه 24 شهریور با حضور کارشناسان و روانشناسان مطرح کشوری در خدمت زوج‌های جوان واحد خواهد بود.


بیات ادامه داد: بخش دیگری از فعالیت‌های دفتر نهاد از سوی تشکل‌های دانشجویی انجام می‌شود. دفتر نهاد رهبری یک کانون دانشجویی فعال در سطح دکترا در دانشکده علوم پایه دارد به علاوه دو هیأت دانشجویی یکی در دانشکده شیمی و دیگری در دانشکده زبانهای خارجی نیز دارد که در برپایی قرائت دعا و زیارت عاشورا، قرائت قرآن و سخنرانی های مذهبی فعالیت دارند.


وی تصریح کرد: با توجه به این که عمده مخاطبان ما را دانشجویان تشکیل می‌دهند به تعبیر زیبایی از مقام معظم رهبری که توجه دارند بر این نکته که «دانشجویان بهترین فرزندان ملت هستند»، ما نیز بر این یقین مصمم هستیم که ارتباط پدرانه و صرفاً از سر موعظه و خیرخواهی با دانشجویان داشته باشیم و این ارتباط را با حضور در شوراهای مشورتی، که از همه گرایش‌ها و گروه‌های مختلف در آن حضور دارند، کانون‌های فرهنگی، هیات‌های مذهبی و تشکل‌های دانشجویی بتوانیم با ایفای رسالت تربیتی خود، محیط همدلی و همزبانی را توسعه دهیم و اینگونه به فرمان مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم.


بیات با توجه به اهمیت ارتباطات مجازی ادامه داد: در فضاهای مجازی با اهتمام یکی از استادان دانشگاه شبکه اجتماعی استادان واحد راه‌اندازی شد که عمده اعضای آن مدیران و مسئولان، چهره‌های ماندگار ملی و اعضای هیأت علمی دانشگاه هستند و محل مناسبی برای تبادل اطلاعات و گفت‌و‌گو در زمینه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی است.


وی با توجه به انتخابات پایان سال مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: دفتر نهاد رهبری در امر انتخابات نیز کما فی‌السابق با تشویق دانشجویان، استادان و دانشگاهیان برای حضور چشمگیر در صحنه سیاسی کشور، از موضع خاص و از گروه یا جناح و یا شخص خاصی حمایت نداشته و نخواهد داشت و متولی برگزاری میتینگ یا برنامه انتخاباتی نخواهد بود، لیکن این امر نافی این موضوع نخواهد بود که تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های دانشجویی، انجمن‌های اسلامی در فضای سیاسی کشور ورود نکنند بلکه هدف تشویق بیش از پیش برای داشتن یک انتخابات پرشور و دشمن شکن خواهد بود. چرا که اعتقاد داریم این یک تکلیف است که برای تنویر افکار عمومی باید بینش سیاسی عموم را بالا ببریم.


بیات در پایان از مسئولان دانشگاه به ویژه دکتر صفانیا، معاونت‌های ستادی، به ویژه معاونت فرهنگی واحد تشکر کرد و همدلی و همزبانی و صمیمیت حاکم بر فضای دانشگاه به ویژه شورای فرهنگی را موجب تأثیرگذاری مطلوبی بر برنامه‌های فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: نزدیک یک دهه از عمر خود را در واحد تهران شمال مشغول خدمت بودم که فضای صمیمیت و همدلی شورای دانشگاه و شورای فرهنگی اکنون واحد بسیار عالی است که همه اعضای شورا برای یک هدف با صمیمیت و اخلاص فعالیت می‌کنند. با توجه به افزایش آمار دانشجویان، این امر مسئولیت مدیران و مسئولان را افزایش می‌دهد و موجب پویایی دانشگاه است و ما نیز در دفتر نهاد رهبری در صدد هستیم متناسب با آن برنامه‌های خود را از لحاظ کمی و کیفی ارتقا ببخشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته