اصلاحطلبان و منتظری مترو را طاغوتی میدانستند
به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، پروژه مترو تهران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت، ولی به دلیل برخی از مشکلات هیچ فعالیتی در سال 56 و 57 برای آن انجام نشد.
بعد از انقلاب اسلامی به گفته محسن هاشمی، کار تونلسازی تا سال ۱۳۶۰ ادامه یافت و حدود دو هزار و ۳۰۰متر تونل ساخته شد. فرانسویها مشاور و ناظر پروژه بودند و کار ساخت را یک شرکت ایرانی به نام «پل سنگ سنندج» که برنده مناقصه شده بود انجام میداد.
در سال ۱۳۶۰ به چند دلیل از جمله جنگ، اجرای طرح متوقف شد و در این بین مخالفتهای دیگری هم با افتتاح پروژه مترو تهران وجود داشت و سرمنشأ این همجهها از درون مجلس اول بود.
در مجلس دوم برخی از نمایندگان برای ادامه پروژه مترو تهران تلاش کردند، ولی دولت وقت موسوی و سیاستمداران و اقتصاددانهای چپ یا اصلاحطلب کنونی با این پروژه مخالفت داشتند و در سال 1363 ادامه ساخت پروژه با هزینهها و اعتبارات غیردولتی به تصویب رسید!
حسین کمالی نماینده مجلس دوم درباره برگزاری نشستی با حضور اعضای هیئت دولت موسوی گفته است: «از دیدگاه چپ(اصلاحطلبان) عنوان میکردند که مترو یک کالای لوکس است که خود من هم این دیدگاه را داشتم؛ اما وقتی رأیگیری شد، فقط دو نفر با تأسیس مترو در تهران موافقت کردند که آیتالله هاشمی و من بودیم که بنده هم به خاطر آقای هاشمی به مترو رأی مثبت دادم».
محسن هاشمی رفسنجانی، مدیرعامل اسبق متروی تهران هم درباره مخالفت با احداث مترو تهران میگوید: «انقلابیونی که اکثراً تحصیلکرده آمریکا بودند با مترو مخالفت میکردند و تحلیلشان این بود که نباید سرمایهها در داخل تهران خرج شود. آقایان جاسبی و الویری و بانکی که بعدها خودش روشنفکر شد، با مترو مخالف بودند».
وی ادامه داد: «در آن جلسه تمام وزرای اقتصادی به این طرح رأی منفی دادند و فقط وزرایی همچون وزیر ارشاد و وزیر آموزش و پرورش به آن رأی مثبت دادند. در حقیقت مترو ناپلئونی در هیئت دولت رأی آورد».
خود هاشمی رفسنجانی هم درباره مخالفت اصلاحطلبان و منتظری با پروژه مترو تهران در خاطراتش میگوید: «برای اقامه نماز جمعه به دانشگاه تهران رفتم. در خطبه دوم درباره مترو و فاضلاب تهران توضیح دادم و فواید فراوان این دو طرح را گفتم؛ بعضیها با اجرای این طرحها مخالفت دارند و بهخصوص علیه ساخت مترو به عنوان یک وسیله نقلیه لوکس و طاغوتی، تبلیغ میکنند».
مرحوم نبیحبیبی، شهردار تهران در سال 63 هم که 44 ماه در این مسئولیت بود درباره مخالفتها با احداث مترو تهران، گفته بود: «نخستین مانع ما برای ساخت مترو، هیئت دولت آن زمان بود که باید مصوبه شورای انقلاب را اجرا میکرد. از سوی دیگر مخالفان سرسختی هم در داخل هیئت دولت وجود داشت که کار ما را با مشکل مواجه کرده بود.
وی در ادامه به مخالفتهای آیتالله منتظری با مترو اشاره و تأکید کرد: بعد از موافقت دولت با پروژه متروی تهران، آقای منتظری یک نطق شدیداللحنی علیه مترو ایراد کرد».
امروز هم رئیسجمهور از مخالفت برخی از روشنفکران و انقلابیون با پروژه احداث مترو تهران سخن گفته بود.
انتهای پیام/4082/4123/
انتهای پیام/