نقش متخصصان ارتباطات در نجات بازماندگان از سیل و زلزله
سعید اسدی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره درباره چگونگی تعمیم آرامش و سلامت روانی به سیلزدگان و پذیرش روحی و ذهنی آنها برای این حادثه اظهار کرد: بحرانها، چند مرحله دارند؛ مراحل پیش از بحران، هنگام بحران و پس از بحران. ممکن است که در هر سه مرحله بتوانیم برای متخصصان اطلاعات و ارتباطات یک نقشهایی را تعریف کنیم. منتهی در مرحله پیش از بحران، اطلاعرسانی و آگاهیگری نقش مهمی را ایفا میکند. حداقل از نظر آموزشی یک بخش آن میتواند کار متخصصان ارتباطات و اطلاعات باشد.
وی افزود: در هنگام بحران معمولاً خود بحران وقتی که اتفاق میافتد خیلی سریع است، پس بسیار هم به کانالهای ارتباطی محدود است، گاهی اوقات شاید خیلی امکان مداخله افراد متخصص رشته ما وجود نداشته باشد، اما بههرحال اگر امکانات و زیرساختها اجازه بدهند، یک نقشی که ما میتوانیم داشته باشیم این است که اخبار درست و انتخاب شده را فقط منتشر کنیم، یعنی گزارشدهی دهیم و از اینکه مردم سرگردان شوند بین اخبار مختلف، بین اخبار ضد و نقیض و شایعات و ... جلوگیری کنیم. این معمولاً در حین آن رویداد است. منتهی معمولاً چون بحرانها زمانشان کوتاه است و سریع اتفاق میافتند این است که گاهی اوقات این نقش خیلی نمیتواند برجسته باشد و یکمقدار کنترلش از دست خارج میشود.
استاد علوم اجتماعی و ارتباطات گفت: پس از بحران کارهایی بهخصوص فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطی میتوانند انجام دهند. مثلاً در ژاپن زمانی که در چند سال پیش سونامی پیش آمده بود با استفاده از موبایلها و اپلیکیشنهایی مثل فیسبوک و غیره که داشتند، بعضی افراد را توانستند پیدا کنند و از زیر آوارها نجات بدهند. یعنی بهخاطر اینکه زیرساختهای ارتباطی خوب بود و از نرمافزارهای شبکههای اجتماعی هم استفاده خوبی کردند، این است که حتی متخصصان اطلاعات و ارتباطات ممکن است که بهنوعی در نجات بازماندگان هم نقش داشته باشند.
وی ادامه داد: اما نقش برجستهترشان در درازمدت و در آن طی کردن زمان طولانی پس از بحران است. یعنی اینکه خانوادههایی که مصیبت دیدهاند، در سیل گرفتار شدهاند و ... بعد از آن اتفاق، سالها میخواهند زندگی کنند درحالیکه هستیشان را از دست دادهاند، ارتباطشان تا حدودی ممکن است با دنیای بیرون قطع شده باشد، در زمینه آموزش، خبرگیری و اطلاعیابی ممکن است مشکلاتی داشته باشند، این است که توصیه میشود بلافاصله برای اینها کانالهای ارتباطی ایجاد کرد.
اسدی اضافه کرد: نقش متخصصان اطلاعات و ارتباطات در آگاهیسازیها و اطلاعرسانیهای پیش از بحران میتواند برجسته باشد، همچنین در کمک به بازیابی و بازگشت به زندگی عادی و از طریق کسب اطلاعات درست و کمک در پیدا کردن اخبار و اطلاعات درست، آنهم در مراحل بعد از بحران نقش مهمی ایفا میکنند.
انتهای پیام/4046/
انتهای پیام/