دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 فروردين 1398 - 14:30
تکرار/منظری‌توکلی:

اجرای سند بنیادین و مهارت‌افزایی 2 مأموریت اصلی مدارس سماست

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اجرای سند بنیادین و مهارت‌افزایی دو مأموریت اصلی مدارس سماست.
کد خبر : 370977
BQ4K9959.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اقدامات بنیادی در جهت تغییرات و اصلاح ساختار دانشگاه آزاد اسلامی از سال پیش شروع شده است، سازمان سما ازجمله ساختارهایی به‌شمار می‌رود که دست‌خوش تغییر شد و اکنون با عنوان «معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی»، با مأموریت‌ها و چشم‌اندازهای جدید کار خود را شروع کرده است. علیرضا منظری‌توکلی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی در گفتگویی صمیمی درباره تحولات و مأموریت‌های این معاونت توضیح می‌دهد.


آنا: رویکردهای جدید معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی چیست؟


 مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بر دو نکته در حوزه آموزش و پرورش تأکید بسیاری داشته‌اند؛ یکی بحث پیاده‌سازی سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و دیگری آموزش مهارت‌ها و ترویج آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای و مهارتی است. دکتر ولایتی ریاست محترم هیئت امنا نیز در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی بر این دو مطلب تأکید ویژه داشتند. بنابراین مقرر شد سازمان سما با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری و دقت نظر دکتر ولایتی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دکتر طهرانچی برای عملی ساختن منویات رهبر انقلاب، با تغییر ساختار و ایجاد تحولات رویکردی،  این دو مأموریت را انجام بدهد.


گفتگو با منظری توکلی رئیس سازمان سما در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری

آنا: مأموریت‌های معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به چه شکل بازتعریف شده است؟


مأموریت اول از طریق مدارس سما انجام می‌گیرد،‌ اکنون تعداد مدارس سما در کل کشور 704 مدرسه و تعداد 86 هزار و 500 دانش‌آموز در اقصا نقاط میهن اسلامی پراکنده‌اند. مأموریت پیاده‌سازی سند تحول بنیادین در این مدارس به‌طور مشخص در اردوهایی که به‌مدت 10 روز در مشهد مقدس برگزار شد، به مدیران مدارس واگذار شد. طبیعی است که گام اول در اجرای سند تحول بنیادین و پیاده‌سازی آن، آموزش سند و حتی پشتوانه‌های نظری آن به مدیران بود. این آموزش برنامه‌ریزی شده ویژه کلیه دست‌اندرکاران مدرسه است و سپس در مرحله پیاده‌سازی که هم‌زمان با آموزش انجام می‌شود.


یک بخش از پیاده‌سازی سند تحول بنیادین همین است که به دانش‌آموزان یک مهارت آموزش بدهیم که بتوانند پس از پایان دوران تحصیلات متوسطه در صورت ورود به بازار کار از آن مهارت استفاده کنند. اکنون در بسیاری از مدارس این سند را پیاده شده است، اخیراً در بازدیدی که از نجف‌آباد صورت گرفت، مدیر مدرسه‌ای اظهار می‌کرد که از وقتی که بحث مهارت‌آموزی در راستای اجرای سند تحول بنیادین در مدرسه پیاده شده است، تعداد غایبان کلاسی از 30 نفر به سه نفر رسیده است، یعنی خود اجرای سند یک ذوق و شوقی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند که مدرسه را بهترین محیط برای زندگی می‌بینند و یک محیط شاد و پر از امکاناتی که می‌توانند آن‌ها را هم وظایف قلبی و روحی را برای‌شان فراهم کند و هم زندگی آینده را برای‌شان فراهم کند. معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال این است که این کار را پیگیری و نهایی کند و به‌عنوان الگو در بین مدارس کل کشور معرفی گردد. 


مأموریت دوم مهارت‌آموزی تعریف شده است که از دو بخش تشکیل می‌شود، یکی در راستای سند تحول بنیادین در مدرسه است که هم درون برنامه مدارس گنجانده می‌شود و هم اینکه فوق برنامه مدرسه است و بخش دوم مهارت‌آموزی به عموم است که در قالب دو نوع مدرسه مهارتی تعریف شده و سند آن تدوین شده و دارای اهداف مشخصی است. بخش اول مدرسه مهارتی است که در فوق برنامه یا درون برنامه در مدارس پیاده می‌شود و بخش دوم مدارس عالی مهارتی است که یک پله بالاتر از دوره دیپلم و حتی لیسانس و برای گروه‌های مختلف فراگیر است.


آنا: کارکردهای مدارس مهارتی در معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی به چه شکل خواهد بود؟


در رابطه با مدارس مهارتی سعی شده است نیازسنجی صورت بگیرد و نیازهای مهارتی بازار کار سنجیده شود. براساس این نیازسنجی در هر شهری و در هر منطقه‌ای مدارس مهارتی راه‌اندازی می‌شود؛ برای مثال، امروز در کشور ما یکی از مسائل مهم ادبیات و فیلم کودک است. در ادبیات و فیلم کودک، مهم‌ترین عامل تأثیرگذار، رسانه‌های سمعی بصری است و در رسانه‌های سمعی بصری مهم‌ترین امری که موضوعیت دارد، پویانمایی یا انیمیشن است. اکنون به همت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه دربند مجموعه‌ای به‌منظور انتقال مهارت پویانمایی به همه داوطلبان در کلیه رده‌های سنی به‌ویژه از دوره متوسطه به بالا درنظر گرفته شده است. داوطلبان در مدرسه مهارتی پویانمایی  آموزش می‌بینند، گواهینامه أخذ می‌کنند و سپس این گواهینامه را می‌توانند به‌عنوان یک مجوز در این زمینه و تولید انیمیشن به‌کار ببرند.


آنا: نقش معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی در رفع چالش‌های کشور چیست؟


مدیریت جدید تعریف نوینی از دانشگاه آزاد اسلامی ارائه داده است و در این راستا دکتر طهرانچی هم چندین بار از دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاه اجتماعی یاد کرده است. یکی از وظایف دانشگاه اجتماعی توجه به مسائل و نیازهای مهم جامعه است و یکی از نیازهای مهم جامعه امروز اشتغال است و دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر بخشی از توان خودش و حتی می‌توان گفت تقریباً تمام توان ممکن خودش را به کار گرفته تا این مسئله را تا حدی که ممکن است بتواند رفع بکند و در این راستا معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی گام‌های موثری برمی‌دارد.


آنا: چه تسهیلاتی برای والدین دانش‌آموزان سمایی درنظر گرفته شده است؟


معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی تسهیلات ویژه‌ای برای مشتاقان تحصیل در مدارس سما در نظر گرفته است، مثلاً بنا به دستور دکتر طهرانچی قرار است هر دانش‌آموز سمایی که می‌خواهد وارد مدارس سما شود در صورتی‌ که نیاز داشته باشد، ابتدا وام قرض‌الحسنه به آنها تعلق می‌گیرد، البته نه با این پیچ و خم‌های اداری، بلکه با یک معرفی از مدرسه می‌توانند از بانک‌هایی که مشخص شده است برای شهریه فرزندان تسهیلات أخذ نمایند و ماهیانه مبلغ اندکی در طول سال پرداخت شود و در کنار آن نیز، خدمات برتر در زمینه فرهنگی، آموزشی و همین طور مهارتی در مدارس سما ارائه می‌شود.


گفتگو با منظری توکلی رئیس سازمان سما در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری

آنا: چه اقداماتی در راستای سلامت دانش‌آموزان انجام شده است؟


برای تمام دانش‌آموزان سما سراسر کشور پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است. یعنی در کل مدارس مجموعه سما اکنون دانش‌آموزان یک پرونده‌ای دارند به نام پرونده الکترونیک سلامت که مهم‌ترین مسائل مربوط به سلامت جسمی‌شان در آن ثبت شده است. معتقدیم که عقل سالم در بدن سالم است. اگر کودک و نوجوان بخواهد یاد بگیرد، اول باید به‌لحاظ جسمی وضعیت مناسب داشته باشد و بر همین اساس این اقدام را انجام دادیم.


آنا: برنامه کوتاه مدت معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی برای افزایش پذیرش دانش‌آموزان چیست؟


 تأکید معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی بر کیفیت است و بیشتر به کیفیت مدارس توجه داریم. دنبال این هستیم که در کنار کیفی‌سازی مدارس موجود، مدارس کیفی جدید ایجاد کنیم. سال گذشته 10 هزار نفر دانش‌آموز به مدارس سما اضافه شد و امید داریم که با لطف خداوند و تلاش همکارانم در سراسر کشور در سال تحصیلی جدید بتوانیم 15 هزار نفر جمعیت دانش‌آموزی را با توجه به کیفیت آموزش و مخصوصاً با توجه به مسائل فرهنگی افزایش دهیم.


همین‌جا فرصتی است که من هم از هیئت امنای محترم دانشگاه آزاد اسلامی جناب دکتر ولایتی و همین‌طور از هیئت رئیسه دانشگاه در رأس دکتر طهرانچی به‌واسطه توجه ویژه‌ به آموزش‌های عمومی و مهارتی قدردانی و تشکر کنم و از همکاران عزیزم در سرتاسر کشور که انصافاً با تمام وجود برای ارائه خدمت به مردم آماده‌اند و اقدام کردند سپاسگزاری ویژه داشته باشم.


انتهای پیام/4115/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب