افشین یداللهی مثل ترانههایش صمیمی و بیتکلف بود
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، بیست و پنجم اسفندماه دومین سالگرد درگذشت افشین یداللهی، شاعر و ترانهسرای کشورمان است. زندهیاد یداللهی که کار ترانهسرایی را از نیمه دوم دهه هفتاد و با آثار تولیدشده در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده بود، ترانهسرایی بسیاری از تیتراژ سریالهای پربیننده تلویزیون از جمله شب دهم، مدار صفردرجه، معمای شاه، خوشرکاب، غریبانه، مسافری از هند، شب آفتابی و میوه ممنوعه را به عهده داشت؛ ضمن این که در کارنامه وی، همکاری با خوانندگانی چون احسان خواجهامیری، محمد اصفهانی، علیرضا قربانی و خشایار اعتمادی نیز دیده میشود. وی که علاوه بر فعالیت در زمینه شعر و ترانه، پزشک متخصص اعصاب و روان نیز بود، سالها مدیریت انجمن ترانه را نیز به عهده داشت. افشین یداللهی بیست و پنجم اسفندماه سال 1395 بر اثر تصادف رانندگی درگذشت و همسرش نیز که در این تصادف به شدت مصدوم شده بود، پس از دو هفته بستری شدن در بیمارستان به دیار باقی شتافت.
همه یداللهی را تنها به عنوان یک ترانهسرای حرفهای می شناسند، امّا وی در کنار ترانه، شعرهای قابل تأملی هم سروده است
در همین ارتباط، رضا اسماعیلی شاعر و پژوهشگر ادبیات در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: با زندهیاد افشین یداللهی در جریان جلسات و جشنوارههای ادبی، برخورد و ارتباط داشتم. ایشان در چند دوره به عنوان دبیر بخش ادبی جشنواره فرهنگی هنری دانشگاه علوم پزشکی فعالیت میکرد و از آنجایی که من هم کارمند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بودم، بیشتر توفیق داشتم که از تجربیاتش بهرهمند شوم. حضورش در جشنواره فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی واقعاً مغتنم بود. درواقع در آن دورهها اتفاقات خوبی افتاد. برای شاعران جوان جاذبه بیشتری ایجاد شد و باعث شد آنها استقبال بیشتری کرده و فضایی فراهم شود که شاعران دانشجو کارهای قابل تأملتری به جشنواره ارائه کنند. بیشتر آثار نیز از لحاظ فرم و محتوا در همان فضای آثار آقای یداللهی بود.
اسماعیلی اظهار کرد: زندهیاد یداللهی درست مثل ترانههایی که میسرود شاعری ساده، صمیمی و بیتکلف بود. ادعایی هم مبنی بر شاعر بودن نداشت. درواقع دنبال این عناوین نبود و تأکیدی نداشت.با این که وجه غالب کارهایش ترانه بود و همه او را به عنوان یک ترانهسرای حرفهای می شناسیم، امّا وی در کنار ترانه، شعرهای قابل تأملی هم سروده است. به همین خاطر زبان غزلهایش ساده و لطیف است. میتوان گفت وجه جمالی اشعار یداللهی نسبت به وجه جلالی برجستهتر است.
این شاعر و پژوهشگر ادبی عنوان کرد: یداللهی شاعری مسلط و با طبعی لطیف و انسانی و بیتکلف و فروتن بود. از دست دادن این شاعر و ترانهسرا واقعاً ضایعهای بزرگ و تلخ برای جامعه ادبی ما محسوب میشود.
انتهای پیام/4104/ن
انتهای پیام/