دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سردار کارگر:

ثبت و ضبط تاریخ شفاهی دفاع مقدس نیازمند یاری تمام دستگاه‌هاست

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: ثبت و ضبط تاریخ شفاهی دفاع مقدس نیازمند یاری تمام دستگاه‌های اجرایی کشور است.
کد خبر : 365040

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، صبح امروز دومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس در سالن سرای اهل قلم کتابخانه ملی کار خود را آغاز کرد.


همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس به‌همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دومین دوره خود را آغاز کرده است. سرتیب دوم غلامرضا علاماتی دبیر دومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس در ابتدای این مراسم گفت: تاریخ شفاهی دفاع مقدس به‌ معنای جمع‌آوری خاطرات کسانی است که در یک حماسه بزرگ حضور داشته‌اند و به‌عنوان یک سند دست اول می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.


وی گفت: برای ثبت اسناد ملی دفاع مقدس باید تمام دستگاه‌ها وارد شوند و بسیجی‌وار در این راه دفاع مقدس را ثبت و ضبط کنند. همایش تاریخ شفاهی از محور‌هایی مانند مبانی نظری، تاریخ شفاهی، ضرورت‌ها و فرصت‌ها و آسیب‌شناسی در تاریخ شفاهی دفاع مقدس برخوردار است.


دبیر دومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس بیان کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی و سازمان اسناد دفاع مقدس با ۲۰ سازمان دیگر حرکت ثبت اسناد ملی دفاع مقدس را انجام دادند که شورای سیاست‌گذاری آن از ۱۱ نفر تشکیل شده است.


وی افزود: ۲۴۲ مقاله به دبیر‌خانه همایش رسیده است که با حضور ۲۵ داور، ۲۰مقاله برتر شناخته شد. امروز نیز در این مراسم از ۱۰۰ عنوان کتاب رونمایی خواهد شد.


سردار بهمن کارگر در این مراسم گفت: یکی از وظایف مهمی که بر عهده بنیاد حفظ آثار است، شناسایی و ثبت و ضبط تاریخ شفاهی دفاع مقدس است. در ابتدای کار اسناد موجود دفاع مقدس اوضاع خوبی نداشت. با تشکیل سازمان اسناد دفاع مقدس و همکاری تنگاتنگ با سازمان اسناد ملی کشور حرکتی بسیار مؤثر شکل گرفت که ما را در راه ثبت اسناد دفاع مقدس بسیار همراهی کرد.


رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: تاکنون توانستیم ۱۰ میلیون برگ سند، ۹۶۰۰ دقیقه فیلم و صوت و ۵۰۶۰۰ مصاحبه را که روایتگر حماسه و ایثار دفاع مقدس هست  ثبت کنیم.


کارگر یا‌دآور شد: ثبت و ضبط تاریخ شفاهی دفاع مقدس همیاری و کمک تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد. دفاع مقدس تنها به نهاد‌های نظامی مربوط نمی‌شود و در واقع تمام دستگاه‌های اجرایی در جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس می‌توانند همیاری بزرگی داشته باشند.


در ادامه این مراسم اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: این سازمان متولی اصلی جمع‌آوری و ثبت و ضبط اسناد دفاع مقدس است. این اسناد را باید با تمام توان به بهترین شکل حفظ کنیم تا برای نسل‌‌های آینده گنجینه‌ای از رشادت‌های رزمندگان اسلام حفظ و نگهداری شود. البته وظیفه حفظ تاریخ شفاهی و رخداد‌های دفاع مقدس به عهده تک‌تک ماست و همه ما باید در این راه با تمام توان کار کنیم.


دریادار علی شمخانی نیز در ادامه این همایش گفت: تاریخ دفاع مقدس را باید به بهترین شکل و به دور از کم و کاست به نسل‌های آینده انتقال داد تا همگان دفاع مقدس را بشناسند. در فیلم‌هایی می‌بینیم که عده‌ای رزمنده دعای کمیل می‌خوانند و صبح به خط می‌زنند، در صورتی که جنگ ما راهبردی بود و با تمام محاسبات و اقدامات تاکتیکی عملیات می‌کردیم. ثبت و ضبط تاریخ شفاهی دفاع مقدس و حفظ اسناد مربوط به دفاع مقدس بسیاری از زوایای دفاع مقدس را روشن خواهد کرد.


وی ادامه داد: بسیاری از حافظه‌های تاریخی ممکن است دچار فراموشی شوند و اگر این اسناد ثبت و حفظ نشود، ممکن است به دست فراموشی سپرده شود. با الگو‌برداری از دفاع مقدس در حال حاضر نیز می‌توانیم در مقابل جنگی که به ظاهر دیده‌ نمی‌شود، اما از سوی دشمن به‌صورت ناجوانمردانه اقتصاد کشور را هدف قرار داده‌ پیروز شویم. در ابتدای جنگ نیز سه دسته و گروه در مقابل جنگی که آغاز شده‌ بود حاضر بودند، دسته‌ای که در خط مقدم می‌جنگیدند‌؛ دسته‌ای که فریاد می‌زدند جنگ شده و گروه سوم که بی‌تفاوت بودند. در حال حاضر با تأسی به دفاع مقدس می‌توانیم در این جنگ اقتصادی به‌پیروزی برسیم.


بر اساس این گزارش، در این مراسم ۱۰۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس رونمایی شد و از برترین‌های این آثار تقدیر به عمل آمد.


انتهای پیام/4072/۴۱۰۰/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته