دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 بهمن 1397 - 10:30
اسفندیاری‌مقدم در گفتگو باآنا:

مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های انقلاب با هوشیاری طی می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی با همت، هوشیاری، سرعت عمل و ابتکار جوانان طی می‌شود.
کد خبر : 361683

علیرضا اسفندیاری‌مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در همدان، درباره بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: با بررسی سیر تاریخی زندگانی بشر و روند آن طبق تقسیم‌­بندی‌­های موجود در متون مرتبط از عصر سنگ و آهن گرفته تا اعصار کشاورزی، صنعتی و اطلاعاتی، نقش انکارناپذیر فطرت حقیقت‌­جو و کمال­گرای خلیفه خدا بر روی زمین در این آهنگ رو به جلو، پیشرفت و توسعه به‌طور کامل احساس می­‌شود.


وی افزود: با واکاوی ادبیات توسعه، درمی‌یابیم اهداف کمی، کیفی، مادی و معنوی در راستای تحقق آرمانشهر «جایی برای عملی‌کردن رؤیای بهتر زیستن» با واژگان و عبارت‌هایی همچون فقرزدایی، ایجاد عدالت اجتماعی و تعادل‌های منطقه‌ای، ایجاد رفاه عمومی، استقلال اقتصادی، تعالی و الهی­‌گونه شدن انسان‌ها گره خورده‌­اند.


عضو بنیاد ملی نخبگان گفت: رسیدن به اهداف یادشده نیازمند یک توسعه همه‌­جانبه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی است؛ اما، آن طور که باید، بُعد توسعه انسانی به عنوان مغزافزار و راکب اصلی مَرکَب توسعه فراگیر، همپای سایر ابعاد مورد توجه قرار نگرفته است.


وی افزود: با تأسی به رهنمودهای مقام معظم رهبری از جمله «امروز در دنیا ثابت شده که هیچ چیز به اندازه‌ منابع انسانی در پیشرفت یک کشور تأثیر ندارد، این دیگر روشن است، اگر منابع انسانی قابل توجه و خوبی بود، کشور پیشرفت خواهد کرد، وَالّا فَلا. پس منابع انسانی یک گنجینه و یک ثروت عظیم برای هر کشوری هستند» و «ظرفیت منابع انسانی ما جزء ظرفیت‌های ممتاز در سطح جهان است، این ظرفیت را باید بالفعل کرد و باید به کار گرفت»، جایگاه منابع انسانی به‌ویژه جوانان در این دوران بسیار ویژه است.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بیان کرد: نگاهی ژرف به دوران طلایی هشت سال دفاع مقدس که گردانندگان اصلی آن  خانواده معزز شهدا و ایثارگران خط مقدم و پشت جبهه، نوجوانان، جوانان، دانش‌­آموزان و دانشجویان اهل فکر و قلم و عمل بودند، ضرورت توجه جدی­‌تر به منابع انسانی بیشتر جلوه می‌کند.


اسفندیاری‌مقدم گفت: رجوع به فرازی از سند چشم‌انداز جمهوری اسلامي ايران در افق 1404 هجری شمسی یعنی «برخورداری از دانش پيشرفته، توانا و توليد علم و فناوری، متكی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمايه اجتماعی در توليد ملی»، توجه به یکی از اهداف کلان نظام علم و فناوری کشور که در نقشه جامع علمی کشور عنوان شده یعنی «استقرار جامعه دانش‌بنیان، عدالت‌محور و برخوردار از انسان‌های شایسته، فرهیخته و نخبه برای احراز مرجعیت علمی» و بسیاری دیگر از اسناد بالادستی نظام، ضرورت توجه جدی­‌تر، عینی­‌تر و بیشتر و نه شعاری به فرزندان دیروز که از آنها به‌عنوان آینده‌­سازان امروز کشور یاد می­‌شد، احساس می‌­شود.


وی تصریح کرد: جای بسی خشنودی است که این خلأ به طور ملموس در تدابیر 56 گانه سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت به‌ویژه بندهای هفتم، یعنی «تربیت نیروی انسانی توانمند، خلاق، مسئولیت‌پذیر و دارای روحیه مشارکت جمعی با تأکید بر فرهنگ جهادی و محکم‌کاری» و پنجاه و یکم، یعنی «گزینش مسئولان و مدیران برمبنای التزام عملی آنان به حد كفاف در معیشت و اهتمام ایشان به هنجارهای عدالت، صداقت، راستگویی، اعتماد، فداکاری و پاسخگویی» تصریح شده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بیان کرد: خوشبختانه رهبر فرزانه کشورمان در بیانیه صادر شده به مناسبت 40 ­سالگی انقلاب موسوم به گام دوم انقلاب از جوانان به مثابه محور تحقق نظام پیشرفته‌ اسلامی یاد می­‌کنند و تأکید می­‌فرمایند که راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است.


اسفندیاری‌مقدم تصریح کرد: دنباله‌ این مسیر که به گمان زیاد به دشواری گذشته‌ها نیست، باید با همت و هوشیاری و سرعت عمل و ابتکار جوانان طی شود و در همه‌ میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ اسلامی کنند.


وی تأکید کرد: امروز باید با وفاق و وحدت حداکثری، منابع انسانی متخصص و متعهد فعلی را شناسایی کرده در سایه تجربه، دانش و توانمند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی‌های موجود، نگاه مسئولانه‌­تری برای رسیدن به افق‌های ترسیم‌­شده اتخاذ کنیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: امید که بیش از پیش جانشین­‌پروری، مدیرپروری، استعدادیابی، جذب نخبگان، قرار و نه فرار مغزها، شایسته­‌گزینی و افزایش بهره‌­وری منابع و سرمایه‌­های انسانی را در سایه عدالت، حکمت، شجاعت و خویشتن‌داری نظام در کشور حاکم شود.


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته