دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1397 - 17:00

چله انقلاب سندی برای شکست نشست ورشو

راهپیمایی شکوهمند 22 بهمن روز گذشته، به طور حتم سندی دال بر شکست نشست ضدایرانی ورشو به میزبانی آمریکا است.
کد خبر : 360018
636854924614736853_lg.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ محسن احدی، در حالی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از روز گذشته سفر خود را به اروپا برای گدایی از کشورهای قاره سبز برای حضور در نشست ورشو آغاز کرد که مردم ایران با حضور حماسی خود در خیابان‌های سراسر کشور پاسخ دندان‌شکنی به دسیسه‌های آمریکا دادند.


از زمانی که دونالد ترامپ و تیم نومحافظه‌کار وی از جان بولتون، مشاور امنیت ملی گرفته تا مایک پمپئو، سکان هدایت سیاست خارجی آمریکا را در مواجهه با ایران در دست گرفتند، بارها وعده دادند که ایران چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خود را نخواهد دید. تیم سیاسی کاخ سفید بارها با طراحی پروژه‌هایی چون «تابستان داغ» و یا «زمستان سرد» سعی کردند تا استراتژی نسبتاً منسجمی در مقابل ایران و برای به اصطلاح سقوط نظام جمهوری اسلامی طراحی و اجرا کنند.


جان بولتون

هر بار که کاخ سفید استراتژی خود علیه ایران را به‌روز کرده و دونالد ترامپ بر اساس تئوری «مرد دیوانه» سعی کرده با ایجاد آشوب در عرصه سیاسی و اقتصادی، مردم کشورمان را از نظام و رهبری جدا کند، به دلیل عدم شناخت کافی از مردمان ایران‌زمین، شکستی خفت‌بارتر از گذشته خورده است.


آمریکا که بارها با وعده وضع تحریم‌های سنگین علیه کشورمان سعی کرده بود به جهانیان درباره تجارت با ایران هشدار دهد، حتی نتوانست در روز اعمال آن نیز موفق باشد؛ به‌طوری‌که به‌جای وضع تحریم در چهار نوامبر (13 آبان)، آنها را در 6 نوامبر (15 آبان) اجرایی کرد؛ اما جالب‌تر از تأخیر در اجرای تحریم‌ها، عدم همراهی بسیاری از کشورهای جهان و حتی متحدان سنتی آمریکا با سیاست‌های خصمانه واشنگتن بود. دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در اقداماتی مثال‌زدنی چون سربازانی قسم‌خورده و وفادار به کشور توانست در بعد سیاسی انشقاقی میان کشورهای دو سوی آتلانتیک ایجاد کند.



آمریکا و اروپا که به مدت 70 سال شرکای راهبردی در حوزه سیاسی و امنیتی بودند، با تلاش دیپلمات‌های کشورمان رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و برگی دیگر به کارنامه شکست‌های آمریکا افزودند. در کنار حضور ظفرمند نیروهای مسلح کشورمان در منطقه که هم‌پیمانان متحجر واشنگتن از قبیل داعش، النصره و ائتلاف عربی را زمین‌گیر کرده‌اند- به‌طوری‌که ترامپ در سفر مخفیانه به عراق از وحشت و نگرانی نسبت به امنیت خود و همسرش بارها سخن گفت- حالا باید گفت که وزارت امور خارجه اقدامی انجام داده است که واشنگتن در انزوای جهانی قرار گیرد، به‌طوری‌که در هر آوردگاهی در مقابل کشورمان قرار گرفته است، نه‌تنها به هدف خود دست نیافته بلکه شکستی مفتضحانه نیز خورده است. این مهم را باید به مدد پشتیبانی مردم آگاه و همیشه در صحنه کشورمان از تمامی ارکان نظام دانست.


هنوز چند ماهی از نشست شورای امنیت در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ریاست دونالد ترامپ که قرار بود صحنه‌ای برای محکومیت ایران باشد ولی در عمل به محلی برای حملات کشورهای مختلف جهان علیه آمریکا شد، نگذشته بود که پمپئو در دوره‌گردی خود در خاورمیانه وعده تشکیل جلسه‌ای علیه ایران را در اواخر بهمن اعلام کرد. برگزاری چنین نشستی البته موضوعی جدید نبوده و در طول تاریخ مواجهه جمهوری اسلامی با آمریکا از این قبیل نشست‌ها برای ضربه زدن به کشورمان مکرراً برگزار شده است ولی انتخاب لهستان به‌عنوان کشوری از اعضای اتحادیه اروپا را می‌توان پاتک واشنگتن به عملیات موفق دستگاه دیپلماسی در انشقاق میان اروپا و آمریکا دانست.


دیاکو حسینی کارشناس ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری درباره انتخاب ورشو به‌عنوان محل برگزاری نشست ضدایرانی معتقد است که لهستان در زمره کشورهای اروپای جدید (اعضای نسبتاً جدید اتحادیه اروپا) قرار می‌گیرد که با آمریکا همراهی بسیاری دارد و به دلیل نگرانی از تهدید روسیه بسیار با سیاست‌های واشنگتن همراه است. میزبانی نشست از سوی لهستان، تلاش جدید آمریکا برای ایجاد اختلاف در میان اروپاییان برای مقابله با ایران و عدم همراهی در دور زدن تحریم‌های این کشور است.


در کنار این موضوع، دعوت از بیش از 70 کشور برای حضور در نشست ورشو باعث شد که بسیاری از تحلیلگران سیاسی، اقدام آمریکا را در راستای ایجاد اجماع بین‌المللی علیه ایران تحلیل کنند.


سیدمحمد مرندی تحلیلگر مسائل بین‌الملل اما با رد این نگرانی معتقد است که واشنگتن در زمان آغاز بحران سوریه یک گروه دوستی با حضور 85 کشور ایجاد کرد ولی واقعیت میدانی نشان داد چنین اجماعی در مقابل مقاومت هیچ موفقیتی نداشته است. تشکیل چنین نشست‌هایی کاملاً مضحک و بدون هیچ‌گونه آورده سیاسی است و آمریکا در مقابل ایران که از قدرت و صلابت مثال‌زدنی برخوردار است، کارگر نخواهد بود.


بحران عدم مشروعیت نشست ضدایرانی ورشو و عدم همراهی جهانیان با آن تا حدی پیش رفت که آمریکا در عقب‌گردی آشکار، موضوع آن را از ایران به صلح و امنیت خاورمیانه تغییر دهد تا بتواند کمی از سنگینی شکست آن بکاهد؛ اما واکنش جهانیان همچنان نسبت به نشست ورشو برای واشنگتن دلسردکننده بود، به‌طوری که برخی از رسانه‌ها از احتمال لغو آنان خبر داده بودند.


از همین رو بود که محمدجواد ظریف در واکنش به  تغییر عنوان نشست ورشو گفت: آمریکا برای برگزاری نشست ورشو تلاش زیادی انجام داد ولی درنهایت از مواضع خود عقب‌نشینی کرد و موضوع آن را از ایران به صلح و امنیت خاورمیانه تغییر داد.


وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: آمریکا در تلاش است به شکلی فضای شکل‌گرفته علیه خود را جبران کند ولی باید دانست که نشست ورشو قبل از برگزاری محکوم به شکست است.


روزنامه شرق الاوسط در گزارشی مدعی شد که در نشست ورشو 6 کمیته مختلف علیه ایران تشکیل خواهد شد که عبارت‌اند از: مبارزه با تهدید امنیت سایبری، موشک بالستیک، مبارزه با تروریسم، فراهم کردن امنیت و انرژی، امنیت راه‌های دریایی و حقوق بشر!


این روزنامه در خاتمه تصریح کرد که هیچ وزیر امور خارجه اروپایی در نشست ورشو شرکت نخواهد کرد و در موضوع هسته‌ای نیز آمریکا توان ایجاد اجماع بین‌المللی را نخواهد داشت.


هرچند آمریکا مدعی است که موضوع نشست در مورد ایران نخواهد بود ولی بنیامین نتانیاهو گفت که مسئله موشک‌های بالستیک ایران محور نشست ورشو خواهد بود. موضوعی که نشان می‌دهد سردمداران کاخ سفید همچنان با طناب پوسیده رژیم صهیونیستی به داخل بحران خاورمیانه وارد می‌شوند که برای آنان میلیاردها دلار هزینه در بر داشته است.


از همه مهم‌تر، آنچه را که باید دانست این موضوع است که مردم ایران با حضور پرشور خود در راهپیمایی 22 بهمن و گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که به فرمایش مقام معظم رهبری در اوج بالندگی خود است، جواب آمریکا را به‌روشنی و قاطعانه دادند.


جواب مردم ایران در همراهی با نظام و رهبری نشان می‌دهد که به‌رغم  توطئه‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا نشست ورشو پیش از برگزاری محکوم به شکست بوده و به گردهمایی مشتی ورشکسته سیاسی تبدیل خواهد شد.


انتهای پیام/4106/4093/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته