دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 بهمن 1397 - 12:38
آنا گزارش می‌دهد؛

تحلیل نمایندگان مجلس از چهل‌سال تلاش انقلابی در ایران

نمایندگان مجلس در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌ها و نداشته‌های انقلاب را در گفتگو با خبرگزاری آنا بررسی کردند.
کد خبر : 359578
9397479_759.jpg

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، انقلاب اسلامی ایران با تمام فراز و فرودها امروز به چهل سالگی رسیده است. بسیاری از تحلیلگران، چهل سالگی را مرز ثبات و پختگی تعبیر می‌کنند و ملت ایران در حالی اقتدار چهل ساله خود را به جشن نشسته‌اند که خوب می‌دانند مسیر پیموده‌شده نیازمند قضاوتی دلسوزانه برای اصلاح کاستی‌هاست تا بتوان با بهره‌جستن از تجربه‌ها و رفع نواقص، آینده روشنتری را برای کشور متصور بود. با همین نگاه به سراغ مسئولان در مجلس شورای اسلامی رفتیم و دستاوردهای سال‌های گذشته را بررسی کردیم.


نادر قاضی‌پور عدد چهل را دارای جایگاه ویژه‌ای در ادیان الهی می‌داند و اظهار می‌کند: با توجه به روایات در مورد عدد چهل به نظر می‌رسد این مرز ایستایی، تثبیت شدن و مقبولیت است و ابراز امیدواری می‌کند که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی امسال در ۲۲ بهمن باشکوه و عظمت برگزار شود و کشور به کوری چشم بدخواهان وارد فاز جدیدی از سازندگی و پیشرفت شود.


نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی معتقد است: زمانی که انقلاب اسلامی در چهل سال پیش به پیروزی رسید، در ایران حتی یک واشر هم تولید نمی‌شد، اما امروز موتورهای پیچیده در کشور به صورت بومی تولید می‌شود.  همچنین ایران اسلامی به برکت جوانانش امروز در ساخت موشک‌های دوربرد و فضاپیماها حرف برای گفتن دارد و صنایع تبدیلی ایران در جهان بنام است و به ۶۰ کشور جهان صادر می‌شود.


به اعتقاد قاضی‌پور ما فقط در شهر ارومیه واحدهای تولیدی داریم که محصولات خود را به اروپا صادر می‌کنند و اختراع جوانان ایرانی امروز به کشورهای دیگر عرضه می‌شود و ملت ایران در طول چهل سال انقلاب اسلامی با اینکه همواره درگیر جنگ‌های تحمیلی و تهدید و تحریم بود، توانست به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کند.


قاضی‌پور به سنگ‌اندازی‌های دشمن در مسیر انقلاب اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید: کینه دشمنان نسبت به ملت ایران در حدی بود که حتی به هواپیمای مسافربری ما هم رحم نکردند و هواپیمای مسافربری را در آسمان هدف گرفتند و زنان و کودکان ما را کشتند، نفتکش‌های ما را روی آب‌های خودمان هدف گرفتند، عملیات‌های نظامی و اطلاعاتی راه‌انداختند، اموالمان را مصادره کردند تا ما را از انقلابمان خسته کنند، اما ما با عزت و عظمت کشور را به جلو سوق دادیم.


نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان  می‌کند: هیچ نظام و کشوری در جهان مانند ایران اسلامی مورد هجمه‌های نظامی، فرهنگی، اقتصادی و رسانه‌ای خارجی قرار نگرفته است. مردم وفادار به انقلاب هیچگاه در این سختی‌ها مسئولان کشور را تنها نگذاشتند و خط قرمز خود را در حمایت از ولایت فقیه تعریف کردند که این مطلب رمز پیروزی‌های پی‌درپی چهل ساله ایران است.


حوزه امنیت با کمترین امکانات بیشترین بازدهی را داشته است


جواد کریمی‌‌قدوسی هم معتقد است که در طول چهل سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشت، بزرگ‌ترین تهدیدی که خسارت‌های عظیمی از نظر مادی به کشور وارد کرد، از ناحیه جنگ تحمیلی هشت ساله بود. او با اشاره به شبکه ترور گسترده منافقان که بیش از ۱۷ هزار شهید را به ملت تحمیل کرد، می‌گوید: تلاش دشمن برای نفوذ امنیتی و اطلاعاتی که بمب‌گذاری‌های گسترده و ترور دانشمندان هسته‌ای ماحصل آن بود و مقابله نیروهای امنیتی و دفاعی برای از بین بردن این شبکه‌های نفوذ، هر نگاه منصفانه‌ای را به این نتیجه می‌رساند که در حوزه دفاع و امنیت نباید هیچ مماشاتی به‌عمل آید. چرا که کوچکترین کوتاهی در این حوزه، تمام دستاوردهای نظام در بخش‌های اقتصادی، صنعتی و ... را در نصف روز از بین خواهد برد.


این عضو کمیسیون دفاعی و امنیتی مجلس با تصریح اینکه اگر قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در حوزه موشکی نبود، به کشور حمله گسترده صورت می‌دادند و خسارت‌های عظیمی بر زیرساخت‌های کشور وارد می‌کردند، بیان می‌کند: در جنگ تحمیلی هم یکی از اهدافشان همین بود که زیرساخت‌های اقتصادی انقلاب تازه به پیروزی‌رسیده را از بین ببرند تا کشور ناچار به بازگشت به عقب شود. به اعتقاد وی وضعیت ثباتی که امروز داریم ناشی از نقش مردم در کشور است، تصریح می‌کند: در دفاع مقدس هم هزینه‌ای که مردم از جیب خود و خانه و کاشانه‌ و جوانانشان برای دفاع از کشور دادند، نسبت به هزینه‌های دولت از خزانه قابل مقایسه نیست و این جای ارزش‌گذاری دارد.


کریمی قدوسی با تأکید براینکه بعد از دفاع مقدس هم با حداقل امکانات، بیشترین بازدهی و بهره‌دهی را در حوزه امنیت داشتیم، اظهار کرد: تلاش‌ها در حوزه دفاعی و  امنیتی باعث شده امروز در این حوزه جای نگرانی برای هیچ‌کس وجود نداشته باشد. با اینکه در حوزه امنیتی کار بسیار سخت و دشوار است، امروز از رهبری معظم انقلاب گرفته تا یک فرد معمولی در جامعه و حتی تفکرهای گوناگون سیاسی، هیچکدام نگران امنیت در کشور نیستند.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: امروز در حوزه دفاعی و امنیتی از نظر تکنولوژی، تاکتیک و روش خیالمان راحت است و دشمنان این موضوع را در روز مبادا درک خواهند کرد، بنابراین تلاش می‌کنیم بنیه دفاعی کشور در بودجه هم تضعیف نشود.


مرضیه هاشمی نمونه بارز جهانی‌شدن تفکر انقلاب ایران است


سیدمحمدجواد ابطحی هم چهل سالگی را مرحله کمال عنوان می‌کند و می‌گوید: در ایران هم چهل سال در بخش‌های مختلف تئوری‌های گوناگون بشری را اجرا کردیم، به‌عنوان مثال مطرح کردیم که اقتصاد کشور دولتی باشد و بیش از هشت سال روند اقتصاد دولتی در کشور پیگیری شد و شکست خورد و با کسر بودجه ۵۰ درصدی مواجه شدیم. از سوی دیگر دولت بزرگ و انتظارات مردم هم زیادتر شد. بعد از جنگ تحمیلی، اقتصاد سرمایه‌داری مطرح و ترویج شد و بعد از آن همچنان بر بزرگ شدن اقتصاد، رشد کارخانجات و شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ، واگذاری کار به مردم و توجه به بخش خصوصی و اصل ۴۴ قانون اساسی و کوچک شدن دولت اصرار داشتیم که آنگونه که باید محقق نشده است.


به اعتقاد وی اگر شروط مالکیت را بر اساس ضوابط اسلامی پیگیری کنیم، هیچ‌گاه سرمایه‌داری در کشور بزرگ نمی‌شود و اکنون زمان آن است که بازنگری در این موضوع داشته باشیم. در حوزه قضا هم آزمون و خطا داشتیم، مثلاً برای هر موضوع جرم‌انگاری و زندان داشتیم و چیزی که در نهایت اتفاق افتاد این بود که زندان‌ها پر شد و به این نتیجه رسیدیم که حبس‌زدایی کنیم.


ابطحی با اشاره به اصول آزموده شده در روند انقلاب می‌گوید: در جای دیگر گفتیم دادسراها الگوی غربی هستند و باید حذف شوند و در ادامه متوجه شدیم با حذف دادسراها نقایصی در تحقیقات قضائی به‌وجود آمد؛ لذا دوباره دادسراها را احیا کردیم. بنابراین روند چهل ساله انقلاب مسیری پرتجربه برای کشور بوده است. اما معتقدم در طول چهل سال انقلاب ما فقط یک نهاد با تعریف اسلام ناب داشتیم و آن هم ولایت فقیه است و بقیه نهادها به‌نوعی به سمت برداشت و کپی از‌ نهادهای غربی پیش رفته است. ما به‌جای اینکه فرهنگ اسلامی را در نهادهایمان جاری و ساری کنیم، فقط آنها را با پسوند اسلامی عجین کرده‌ایم و در محتوا از اسلام اصیل فاصله گرفته‌اند. برای مثال در امور بیمه‌ای کپی‌برداری از غرب داریم؛ حتی مجلس و شوراهای شهر و بانکداری هم دارای اشکال است. گمان کردیم با افزودن پسوند اسلامی به‌نام نهادها آنان را اسلامی کرده‌ایم.


نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه باید با ورود به چهل سالگی انقلاب یک بازنگری در روند طی شده داشته باشیم و به آنچه به‌خاطرش انقلاب کردیم و شعار دادیم بازگردیم، می‌گوید: متأسفانه بعد از چهل سال بعضی از مسئولان بیان می‌کنند برخی قوانین اسلام در حدود و مجازات را به خاطر اینکه عده‌ای با شعار حقوق بشر به ما هجمه می‌کردند اجرا نکردیم! باید به این چنین مسئولانی گفت که بسیاری از رفتارهای دینی از نگاه غربی‌ها توجیه‌ناپذیر است و به آن ایراد می‌گیرند، آیا این ملاک ترک رفتار است؟ متأسفانه به نظر می‌رسد هر موضوعی را در طول چهل سال انقلاب حل کرده باشیم، تفکر غرب‌گرا را نتوانستیم در کشور حل کنیم که در مراکز علمی، سیاسی و حتی در دولت و مجلس شورای اسلامی هم دیده می‌شود که در آستانه چهل سالگی انقلاب باید به آن توجه ویژه کرد.


وی با اشاره به اینکه غربی‌ها و خصوصاً آمریکا تمام تلاش خود را کردند تا انقلاب اسلامی ایران به چهل‌سالگی نرسد، تصریح  می‌کند: واقعیت امروز دنیا این است که تفکر انقلاب اسلامی ایران جهانی شده است، شما مرضیه هاشمی را ببینید؛ او نمونه بارز جهانی شدن تفکر انقلابی ایران است، نمونه‌های دیگر را می‌توان در کشور کمونیست نیجریه دید که امروز مسلمانان و شیعیان در این کشور روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کنند، لذا باید این فرموده امام خمینی (ره) را یادآوری کنیم که اگر ما از بین برویم ایرادی ندارد، مکتب ما نباید از بین برود.


نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه چهل سالگی انقلاب این امید را گوشزد می‌کند که توانستیم انقلاب خود را در جهان تثبیت کنیم، خاطرنشان می‌کند: اکنون زمان بازنگری و اصلاح بخش‌های معیوب است. باید کمک کنیم نهادهایی درست شوند که همسو و همراستا با ولایت فقیه حرکت کنند تا بتوانیم با سیر در مسیر درست به قله پیشرفت دست پیدا کنیم. 


ابطحی معتقد است: مردم همواره پای نظام و انقلاب ایستاده‌اند و چیزی که امروز آنان را ناراحت می‌کند فقر نیست، فرق است؛ بنابراین مجلس و دولت باید تلاش کنند این تبعیض و شکاف طبقاتی از کشور رخت بربندد، چرا که به قول حضرت آقا مشروعیت ما در گرو  عدالت ماست.


وی تأکید می‌کند: باید بتوانیم با همه توانمندی‌هایی که در چهل‌سال ایستادگی در برابر استکبار کسب کردیم بقیه مسیر انقلاب را به سمت قله‌های پیشرفت طی کنیم و همان گونه که مقام معظم رهبری طرح ۵۰ ساله آینده را به‌عنوان الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت عرضه کردند افق‌های کشور را روشن ببینیم؛ ملت ما زجرهای زیادی دیدند و تحمل کردند، اکنون تئوری‌ها آزمایش شده، افراد و گروه‌ها شناخته شده‌اند و دیدگاه‌های سیاسی معلوم است امیدوارم با این بیداری حاصل شده در طول چهار دهه انقلاب بتوانیم با حفظ ارزش‌ها آینده روشنی را برای کشور و نسل‌های بعد از خود رقم بزنیم.


انقلاب در دهه چهارم نیازمند حضور نیروهای جوان در همه عرصه‌هاست


ولی داداشی بر این اعتقاد است که انقلاب اسلامی در حالی وارد دهه چهارم خود می‌شود که همراهی و پشتیبانی همیشگی مردم را داشته است. وی می‌گوید: ملت ایران در طول این چهل سال مشکلات زیادی داشته و حضور بی‌ادعای مردم همواره نجات‌بخش کشور از تنگناها بوده است. لذا مردم وفاداری خود را به نظام اثبات کرده‌اند و این مسئولان هستند که در مقاطع گوناگون برای مردم کم گذاشتند و اکنون باید کاری کنند که کام مردم در چهل سالگی انقلاب شیرین باشد.


وی اضافه می‌کند: نظام انقلاب اسلامی ایران به فرمایش حضرت امام خمینی(ره) بر دو محور جمهوریت و اسلامیت بنا شد، بنابراین جمهوریت و اسلامیت باید هم‌راستا در جامعه پیش روند. چرا که قوام دین اسلام عدالت است و توسعه کشور در همه حوزه‌های مختلف هم باید بر مبنای عدالت باشد. متأسفانه در یکی دو دهه اخیر بی‌عدالتی‌هایی را در کشور شاهدیم و عملکرد صاحبان قدرت و ثروت و ذی‌نفوذان در دستگاه‌های مختلف بدبینی مردم نسبت به نظام را دامن می‌زند.


وی با بیان اشاره به اینکه عملکرد برخی مسئولان با شعار، نوع پوشش، رفتار سیاسی و اقتصادی آنان فرق دارد، می‌گوید: دستگاه‌های نظارتی و قضائی باید بر رفتار اینگونه مسئولان نظارت داشته باشند. چرا که رفتار برخی نشان‌دهنده پیگیری آرمان دیگری در نظام است، اینگونه افراد نباید اجازه پیدا کنند تا با سوءاستفاده از جایگاه و مقام خود، بذر بدبینی را در جامعه بپاشند.


عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی معتقد است: انقلاب اسلامی در چهل سالگی نیازمند حضور نیروهای جوان و تازه‌نفس در عرصه کشورداری است. متأسفانه برای حفظ انقلاب اسلامی آنگونه که باید نیروسازی نشده یا کم شده است. اگر جوانی با ایده‌های انقلابی در رأس جایگاهی دیده می‌شود نه از آن جهت است که اهمیتی به جوانان داده شده، بلکه از توان خود استفاده کرده و ساختاری برای پرورش و تقویت کار جوان در کشور نبوده است.


پیشرفت ملت ایران طی ۴ دهه سنگ‌اندازی دشمنان متوقف نشد


کاظم دلخوش‌اباتری هم اینگونه عنوان می‌کند که چهل‌سالگی انقلاب اسلامی تلنگری به دشمنان این مردم و انقلاب است که متوجه باشند ملت ایران در هر شرایطی پای آرمان‌های خود ایستاده‌اند و به هیچ قیمت اجازه نخواهند داد کشوری در امور داخلی آنان دخالت کنند و این را در طول چهار دهه مقاومت ثابت کرده‌اند و می‌گوید: دشمنان در طول چهار دهه هر چه اقدام در چنته داشتند برای متوقف کردن ملت ایران به‌کار گرفتند. مسئولان هم پابه‌پای مردم تمام تلاش خود را کردند تا مملکت را آباد کنند و امروز می‌بینید که در حوزه عمران و مسائل  عمومی کشور پیشرفت خوبی داشتیم.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین با تأکید براینکه پیشرفت‌های چهل ساله کشور در حوزه‌های علمی، دفاعی و پزشکی هسته‌ای قابل توجه است، تصریح می‌کند: مسائل اقتصادی هم از آن جهت مطرح است که اقتصاد ما به اقتصاد دنیا گره‌خورده است. منابع ما باید پاسخگوی اقتصادمان باشد و چون دشمنان همواره در صدد سنگ‌اندازی در فروش نفت کشور بوده‌اند نتوانستیم منابع را به‌خوبی در بخش‌های مختلف و سرمایه‌گذاری کنیم.


به گفته وی جنگ تحمیلی هشت ساله آن هم در زمان نوپایی انقلاب، بعد از آن هم تحریم‌های ظالمانه از عواملی بودند که پیشرفت‌های اقتصادی در کشور را با مانع مواجه کردند و بعد از برجام هم وضعیت ما با اروپا هنوز مشخص نیست. اما کشور به حرکت رو به جلوی خود ادامه خواهد داد و متوقف نمی‌شود.


انتهای پیام/4034/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته