مرادی: نرخ سوخت داخلی باید به قیمت فوب خلیج فارس نزدیک شود
حسن مرادی در گفتگو با خبرنگار حوزه نفت و انرژی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه نرخگذاری حاملهای انرژی همواره از چالشهای مهم دولت و مجلس بوده است، گفت: از سال 92 به بعد که دولت نرخ بنزین را تکنرخی و یک هزار تومان اعلام کرد، شاهد افزایش قیمت سوخت در کشور نبودهایم اما در پنج سال گذشته قیمت بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم از لبنیات گرفته تا پوشاک بهصورت چشمگیری گران شده است، در حالی که باید نرخ سوخت سالانه حداقل 20 درصد افزایش داشته باشد.
این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه اگر نمایندگان مجلس بهصورت سالانه 20 درصد نرخ حاملهای انرژی را در بودجههای سالیانه گران میکردند، در شرایط کنونی شاهد سردرگمی دولت و بهارستاننشینها بهمنظور سهمیهبندی یا افزایش قیمت بنزین نبودیم، گفت: در بسیاری از کشورهای همسایه ایران، نرخ سوخت، براساس قیمت فوب خلیج فارس تعیین میشود، اما متأسفانه در کشور ما تعیین نرخ حاملهای انرژی به جای اینکه بیشتر جنبه اقتصادی داشته باشد، سیاسی است.
استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران تصریح کرد: با افزایش قاچاق سوخت از مرزهای کشور شاهد خارج شدن ثروتهای مردمی هستیم و برای جلوگیری از این اتفاق، نرخ سوخت در کشور باید به قیمت فوب خلیج فارس نزدیک شود تا قاچاق سوخت از مرزهای ایران صرفه اقتصادی نداشته باشد.
وی راهکار مهمی را برای سهمیهبندی بنزین ارائه داد و گفت: به هر اتومبیل که بهنام یک فرد است، یک سهمیه اختصاص داده شود اما اگر همان فرد اتومبیل دیگری را بهنام خود کرد، دیگر حق گرفتن سهمیه نداشته باشد که با وقوع این اتفاق شاهد فروش سهمیه افراد به یکدیگر نخواهیم بود.
مرادی اضافه کرد: فرهنگسازی در بین مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی راهکار دیگری است تا شاهد کاهش مصرف سوخت در کشور باشیم، هرچند نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که عملیاتی کردن این راهکار نیازمند برنامهریزی دقیق و زمان زیاد است.
انتهای پیام/4094/ 4122/پ
انتهای پیام/