دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مهدیان عنوان کرد:

لزوم ترویج امید به جامعه توسط رسانه‌ها

معاون خبر خبرگزاری فارس گفت: رسانه‌ها باید در هر شرایطی امید و نشاط را به جامعه ترویج دهند.
کد خبر : 358672
521.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن مهدیان در نشست هم‌اندیشی تخصصی خبر خوب که امروز در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد در ارتباط با مهمترین چالشی که در کشور مطرح است، اظهار کرد: مهمترین چالش کشور چالش ذهنی است و این موضوع یک تهدید جدی برای جمهوری اسلامی ایران است؛ آنچه در این میان بسیار اهمیت دارد این است که مردم درگیر تصاویر غلط و متفاوت از واقع باشند و این موضوع یک تهدید روانی است.


معاون خبر خبرگزاری فارس در ادامه مهمترین دلایل این چالش ذهنی در جامعه را فعالیت‌های دشمن برای سیاه‌نمایی وضعیت موجود، نظام ساختاری رسانه‌ها و عدم تدوین نظام رسانه‌ای مناسب و پدیده شهروند رسانه دانست.


وی در توضیح پدیده شهروند رسانه نیز گفت: این پدیده با موضوع شهروند خبرنگار تفاوت دارد زیرا در پدیده شهروند خبرنگار افراد متصل به رسانه‌های مرجع هستند اما در این پدیده افراد خودشان به‌عنوان یک رسانه عمل می‌کنند.


مهدیان با بیان اینکه ما در حال حاضر در حد اعلای رسانه‌های جدید هستیم اما در عصر بی‌رسانه قرار داریم افزود: یکی از مهمترین نشانه‌های آن این است که بسیاری از افراد دیگر منبع خبر را نمی‌دانند، چون رسانه مرجع نیستند و مردم خود کار خبر را انجام می‌دهند.


معاون خبر خبرگزاری فارس در ادامه به آثار پدیده شهروند رسانه پرداخت و اظهار کرد: وقتی مردم آموزش فعالیت خبر را ندیده‌اند و کار انتقال خبر را انجام می‌دهند، در این صورت ما با پیام‌هایی مواجه می‌شویم که جامعیت لازم را نداشته و در بهترین حالت تنها وجهی از واقعیت را منتقل می‌کنند.


وی یکی از مهمترین آثار چالش ذهنی برای جامعه را ناامیدی مخاطبان و احساس رسیدن به بن‌بست عنوان کرد و افزود: در چنین حالتی دیگر نمی‌توان از جامعه انتظاری داشت.


مهدیان در ادامه به توضیح مفهوم خبر خوب پرداخت و گفت: خبر خوب در واقع یک رویکرد رسانه‌ای محسوب می‌شود؛ البته این بدان معنی نیست که به اخبار بد اشاره نکنیم بلکه باید بتوانیم خبر بد را توضیح دهیم و در صورتی که بتوانیم با این رویکرد به انتقال و انتشار اخبار بپردازیم اخبار بد نیز می‌تواند تأثیر خوبی در جامعه داشته باشد.


معاون خبر خبرگزاری فارس تصریح کرد: خبر خوب خبری است که در آن زیبایی‌ها را ببینیم و  زیبا ببینیم، این بدان معنی است که خبرنگار زاویه دید خود را تغییر دهد و با وجود اخبار منفی به بیان داشته‌ها بپردازد که این موضوع می‌تواند حتی در زمان بروز بلاها نیز باعث حرکت و امید شود.


وی با بیان اینکه رویکرد خبر خوب چشم مسلح برای خبرنگار ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: توجه به این مهم، زاویه دید دقیقی به خبرنگار می‌دهد و به او در چگونگی سبک روایت خبر کمک می‌کند.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب