دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1394 - 10:57
در کارگاه موسیقی عرفان و فلسفه طرح ضیافت اندیشه استادان همدان

حجت‌الاسلام طالقانی: در گذشته فقها علم موسیقی می‌دانستند و آن را تدریس می‌کردند

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان گفت: در گذشته فقها علم موسیقی را می‌دانستند و آن را تدریس می‌کردند؛ موسیقی می‌تواند موجب تعالی و یا سقوط انسان شود.
کد خبر : 35739

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا طالقانی در کارگاه موسیقی عرفان و فلسفه طرح ضیافت اندیشه استادان دانشگاه آزاد اسلامی همدان با بیان اینکه انسان آیینه تمام‌نمای خداوند است، اظهار کرد: انسانی که بتواند استعدادهای درونی به مرحله فعلیت برساند، می‌تواند آیینه خداوند شود.


وی با بیان اینکه موسیقی به عنوان یک علم از 6 قرن قبل از میلاد توسط فیثاغورت به عنوان علم مطرح شد، افزود: در قرن‌ها قبل اعتقاد بر این بوده که موسیقی آهنگ افلاک است و انسان‌های پاک توان شنیدن آن را دارند.


مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه در عرفان بحث موسیقی پررنگ‌تر است، تصریح کرد: در گذشته تمام فقها علم موسیقی را می‌دانستند و آن را تدریس می کردند. در عرفان اسلامی موسیقی آهنگ خدا است و در وجود انسان نهادینه شده و در حیات و زندگی وی اثرگذار است.


وی با تأکید بر اینکه شنیدن آهنگ طبیعت و خدا نیاز به وجود پاک دارد، خاطرنشان کرد: موسیقی تجلی اصوات الهی است که در عالم ناسوت مجال ظهور می‌یابد.


مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان گفت: موسیقی تجلی هستی الهی است و از طریق آن دستیابی به لاهوت برای انسان می‌یابد و جایگاه آن در نفس انسان است.


طالقانی با بیان اینکه موسیقی در روح و نفس انسان اثر گذار است، اظهار کرد: موسیقی در روح و نفس انسان اثر گذار است و به تعالی انسان کمک می‌کند.


وی با بیان اینکه موسیقی هم باعث رشد و هم باعث انحطاط انسان می‌شود، افزود: موسیقی مبتذل نیز وجود دارد که می‌تواند موجب انحطاط شود.


مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان تصریح کرد: موسیقی‌هایی نیز وجود دارند که انسان را به سمت مشکلات اخلاقی سوق می‎دهد و باعث سقوط انسان می‌شود.


طالقانی تأکید کرد: غربی‌ها اگر بخواهند کالایی را بفروشند موسیقی مناسب برای فروش آن کالا در فروشگاه پخش می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته