منتقد فیلم هیچگاه نمیتواند مدیر نشست خبری باشد
محمود گبرلو یکی از پنج مجری نشستهای خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره نشستهای خبری این جشنواره سینمایی اظهار کرد: از چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر یعنی 23 سال پیش بهصورت پراکنده مسئول نشستها بودم. مثلاً سالهایی بود که هر روز مدیر نشست بودم، یا یک روز و یا یک جلسه مجری جشنواره فیلم فجر بودم. ولی نکته مهم این است که از آن سال تاکنون همیشه از من درخواست شده که شما نشستها را اداره کنید. خودم هیچوقت مشتاق و طالب نبودم، حتی درخواست هم نکردم. تمام تلاشم این بود که در یک بستر آرام بین خبرنگار و فیلمساز یک تعامل و گفتگویی ایجاد کنم تا آزاد بنشینند و با هم پرسش و پاسخ کنند.
وی ادامه داد: در مقطعی که مدیر جلسه بودم، اعلام شد که خبرنگاران سؤالات را روی کاغذ مینویسند شما بخوانید، بعد یک نفر دیگر آن کاغذ و سؤالات را نگاه میکرد و سپس گزینش میکرد و به من میداد که اصلاً این را کنار گذاشتم؛ از زمانی که من آمدم گفتم اولاً این کاغذ مفهوم ندارد، دوم اینکه میکروفن به دست بگیرید، بایستید، شفاف، آزادانه، خودتان را معرفی کنید، سؤالتان را مطرح کنید، هر چه هم دلتان میخواهد بگویید. بیشتر جانب رسانهها را میگرفتم چون خودم خبرنگار بودم. زمانی که خبرنگار بودم در جلسات پرسش و پاسخ بلند میشدم میایستادم، سؤالات خودم را مکتوب مینوشتم و مطرح میکردم.
به اعتقاد من نشست خبری، جلسه نقد و گفتگو نیست
منتقد و مجری نشستهای جشنواره فیلم فجر بیان کرد: بهطور طبیعی با جنس خبرنگار خیلی نزدیکترم و دوست دارم که خبرنگاران حرفهایشان را مطرح کنند. در این مسیر مهم است که خبرنگار استقلال داشته باشد، سواد و دانش خیلی خوبی داشته باشد، شجاع باشد، جسور باشد، بلند شود بایستد، رسانهاش را مطرح کند، معرفی کند، سؤال خود را هم بیان کند و بتواند فن بیان خوبی داشته باشد. در سالهای اخیر ما ضعفهای جدی در مسیر پرسش و پاسخ داشتیم و اکنون هم داریم؛ مثلاً خبرنگارانی هستند که پشت میکروفن بهخوبی نمیتوانند صحبت کنند، چون خودم از جنس خبرنگاران بودم، دوست دارم خبرنگاران این شهامت و قدرت و جذابیت را داشته باشند که بتوانند با اقتدار بایستند و سؤالات خود را شفاهی مطرح کنند و با فیلمساز به بحث و گفتگو بپردازند؛ امّا نکته مهم این است که من اعتقاد ندارم که نشست خبری یعنی جلسه نقد و گفتگو. جلسه نقد با نشست خبری متفاوت است. هیچگاه یک منتقد نمیتواند مدیر نشست خبری باشد. منتقد، منتقد است. مدیر نشست خبری یک فن و یک تخصص است.
همهجای دنیا در نشستهای خبری مثل جشنواره برلین یا کن یک فرد شناختهشده و معتبر بالا میآید حرف میزند و به خبرنگاری میگوید آقا شما لطفاً سؤالتان را مطرح نکنید، دیگر زمان تمام شده؛ خبرنگار احترام میگذارد، معترض نمیشود و پرخاش نمیکند
گبرلو افزود: قرار نیست مدیر جلسه فخر بفروشد؛ اظهار فضل بکند و بگوید من یک منتقدم و درباره فیلم تحلیل دارم. مدیر نشست باید هوشمندیهایی داشته باشد. میتواند احساس اضطراب فیلمسازان را در گفتگو با وی به آرامش تبدیل کند. قبل از نشستها با فیلمساز گفتگو کند، نکات مثبت فیلمش را بیشتر پررنگ بکند که این روحیه را به فیلمساز بدهد که بتواند تحمل کند یک ساعت روبهروی دهها خبرنگار بنشیند پاسخ بدهد بخش دیگر اینکه خود خبرنگارها احساس آرامش و آزادی کنند. بهنوبت بلند شوند حرفهایشان را بزنند.
انتهای پیام/