تأثیر نگاه حمایتی سازمان سینمایی بر سینمای هنری و تجربی
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از مؤسسه هنر و تجربه، این روزها بحث ادغام و انحلال مؤسسات زیرمجموعه سازمان سینمایی در مسیر چابکسازی این سازمان مطرح شده است و در همین زمینه حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی در جدیدترین اظهارنظر رسانهای خود درباره گروه سینمایی هنر و تجربه گفته است: بخش هنر و تجربه یک وظیفه دیگر وزارتخانه را دنبال میکند. ما وظیفه داریم از سینمای اندیشهای، اجتماعی و فرهنگی در مقابل سینمای تجاری حمایت کنیم و اگر کنار بنشینیم و بگوییم تنها سازوکارهای بازار مورد نظرمان است، حتماً از وظایف خودمان فاصله گرفتهایم بنابراین هنر و تجربه با این رویکرد باید در سازمان سینمایی حفظ شود، اما روشهای کار ممکن است تغییر کند.
جعفر صانعی مقدم درباره رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی در حمایت از سینمای صاحب اندیشه و فرهنگی گفت: سخنان انتظامی در مقام کسی که سکان سینما را به دست گرفته نشان از این دارد که به دنبال حمایت از نگاه اندیشهورز در سینما است و علاقهمند است بخش فرهنگی سینمای ایران رشد کند.
مدیرعامل مؤسسه هنر و تجربه با اشاره به اینکه در جهان سینمای ایران را به عنوان سینمایی مؤلف و صاحب تفکر و سبک میشناسند، بیان کرد: سینمای فرهنگی و اندیشهورز ایرانی پس از انقلاب در جهان شناخته شد و این خود به دلیل ریشه فرهنگی کشور ما است و حال باید حواسمان به این سرمایه گرانقدر باشد تا در رقابت نابرابر با سینمای تجاری، این بخش از سینمایمان حذف نشود.
وی افزود: در همه جای دنیا و بهویژه در کشورهایی که ریشه فرهنگی غنیتری دارند، دولتها وظیفه خود میدانند که از بخش هنری سینمایشان حمایت کنند و برای کشف استعدادها در این زمینه بکوشند تا از این مسیر هم برای ارتقای زمینههای فرهنگی در کشورشان گام بردارند هم در سینمای جهان حرفی برای گفتن داشته باشند.
صانعی مقدم با مثبت ارزیابی کردن نگاه جدیدی که در سازمان سینمایی ایجاد شده و در آن گفته میشود نباید از حمایت از سینمای هنری و تجربی کنار کشید، گفت: در حالی که سرمایهها برای تولید فیلم بیشتر به سمت سینمای بدنه میرود و در اکران هم این بخش امتیازهای بیشتری دارند، گروه هنر و تجربه تنها پایگاهی است که میتواند حداقل این امید را به سینماگران بدهد که اگر آثار متفاوتی خلق کنند میتوانند به اکران امید داشته باشند؛ گرچه در حال حاضر به دلیل کمبود سالن هنوز با نقطه قابل قبول خدماتدهی به این بخش از سینما فاصله داریم.
وی اضافه کرد: گروه هنر و تجربه در ذات خود و از آن زمان که ایده آن شکل گرفت به دنبال حمایت از سینمای متفاوت بوده است و تا امروز هم فرصت نمایش فیلمهایی را فراهم کرده که در صورت نبود این گروه سینمایی امکان نمایش پیدا نمیکردند و یا به سختی رنگ پرده را میدیدند همچنین افتخار نمایش مستندها، فیلمهای کوتاه و انیمیشنهای ایرانی که آثار محترم و باکیفیتی هستند در کارنامه «هنر و تجربه» ثبت شده است.
مدیرعامل مؤسسه هنر و تجربه تأکید کرد: با سخنان دلگرمکننده انتظامی این نوید داده شده است که نگاه مدیریتی جدید قصد دارد در راستای وظایف حمایتی دولت از سینمای اندیشهورز و فرهنگی توجه ویژهای به این بخش داشته باشد و ما نیز در گروه «هنر و تجربه» با همه توان و امید در راستای تقویت این بخش تلاش می کنیم و این نگاه را قدر مینهیم.
صانعی مقدم درباره اظهارنظر اخیر ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره ملی فیلم فجر درباره تفکیک پروانه ساخت سینمایی و ویدیویی و مسئله فیلماولیها که تناقضاتی را در پذیرفتن فیلمها برای جشنواره ایجاد کرده است، گفت: همانطور که داروغهزاده اشاره کرده در حال حاضر طبق آییننامه فجر ملاک پروانه ساخت سینمایی است که این موضوع نیازمند بازنگری است چون بعضی از فیلمها با پروانه ویدیویی ساخته و در گروه هنر و تجربه اکران می شوند یا در جشنوارههای سینمایی دنیا حضور پیدا میکنند و دیگر این فیلمسازان را نمیشود فیلم اولی محسوب کرد. این نگاه داروغه زاده که گفتهاند این نقص نیازمند بازنگری است بسیار درست است و ما خوشحالیم که به گفته وی، در آییننامه جشنواره فجر سی و هشتم این موضوع مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/4072/4046/
انتهای پیام/