دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1394 - 11:48
معاون وزیر نفت مطرح کرد:

تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای داشتن شریک دولتی در ایران

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: همه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی در مذاکرات خود با ما بر وجود یک شریک دولتی برای رفع موانع موجود در صنعت پتروشیمی ایران تاکید دارند.
کد خبر : 35561

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از اطلاع‌رسانی وزارت نفت، عباس شعری‌مقدم با اشاره به رفت و آمد هیئت‌های تجاری خارجی پیش و پس از امضا توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 افزود: البته متاسفانه وجود شریک دولتی در این زمینه با قانون اصل 44 انطباق ندارد.


وی با تاکید بر این که شرکت‌های خارجی هم اکنون علاقه‌مند به فروش دانش فنی و لیسانس و فاینانس به صنعت پتروشیمی ایران هستند، تصریح کرد: تجربه حضور شرکت ساسول آفریقای جنوبی در پتروشیمی آریاساسول نمونه‌ای برای همکاری با شرکت‌های خارجی در این صنعت است و ما علاقه‌مند هستیم با خارجی‌ها به عنوان شرکت و نه صرفاً فروشنده یا سرمایه‌گذار همکاری کنیم.


مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: بانک‌های خارجی با وجود اطلاع از شرایط فعلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنان تمایل زیادی برای همکاری دارند، زیرا در سال‌های گذشته و با وجود تحریم اقساط فاینانس‌هایی خارجی را مرتب پرداخت کرده‌ایم و همین موضوع باعث خوشنامی و اعتبار شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سطح جهانی است.


شعری مقدم تاکید کرد: در این میان بسیاری از تحلیل‌گران و مدیران نفتی ایرانی و خارجی به دنبال جواب این پرسش هستند که صنعت نفت ایران به خصوص صنعت پتروشیمی که محصولات آن بسیار مورد توجه صنعتگران اروپایی است، پس از رفع تحریم‌ها چه حال و روزی خواهد داشت؟ صنعتی که در نوک پیکان بیشتر قطعنامه‌ها و دستورالعمل‌های تصویبی به عنوان تحریم‌های بازدارنده از هر دو سوی بازار عرضه و تقاضای نفت تحت تاثیر قرار داشت.


وی عنوان کرد: به اعتقاد کارشناسان داخلی و خارجی با توجه به حصول توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 5+1 و احتمال اجرایی شدن آن از مهرماه امسال، برداشته شدن تحریم‌های قبل می‌تواند به نوسازی و توسعه تاسیسات این صنعت و افزایش تولید در بلندمدت منجر شود.


شعری‌مقدم بیان کرد: این روزها دیپلمات‌های ایران و کشورهای 5+1 سخت درصدد هستند تا توافق خود را در خصوص مذاکرات هسته‌ای جامعه عمل بپوشانند زیرا با این کار فرصت‌های سرمایه‌گزاری بسیاری در ایران ایجاد خواهد شد که به روی صنایع مختلف آنها تاثیرات شگرفی خواهد گذاشت. صنعت پتروشیمی کشور یکی از صنایعی است در صورت حضور سرمایه‌گذاران خارجی دست خوش تحولات عظیمی خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته