دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1397 - 21:42
امام‌جمعه لارستان:

باید در کنار علم‌آموزی به پرورش جوانان اهمیت بدهیم

امام‌جمعه لارستان گفت: باید در کنار علم‌آموزی به پرورش جوانان اهمیت بدهیم تا هویت آنان ساخته شود.
کد خبر : 354838
IMG_9144.JPG

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از لارستان،  مختار موسوی‌خرم ظهر امروز در دیدار با مسئولان دبیرستان سطح متوسطه سمای لارستان با تأکید بر منابع دینی درباره اهمیت علم و علم‌آموزی و گسترده علم گفت: دسته اول از روایات که می‌فرمایند (وقتی شخصی به نیت کسب علم و طلب دانش از منزل خارج می‌شود ملائک بال‌های خود را زیر پای او پهن می‌کنند و آن فرد تا زمانی که در این مسیر حرکت می‌کند پاهای خود را بر روی بال ملائک قرار می‌دهد) این موضوع به ما می‌فهماند که علم‌آموزی برای جامعه اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مسئله علم و علم‌آموزی، مبارزه با جهل و نادانی است و اصولاً تمام مصیبت‌های که جامعه را فرامی‌گیرد به دلیل بی‌توجه‌ای به این امر مهم است.


وی با بیان این موضوع که برخی از کشورهایی که ادعای رعایت حقوق بشر را دارند تا چند قرن گذشته، آموختن دانش را نه فقط برای زنان بلکه برای اقشار مختلف جامعه هم مجاز نمی‌دانستند، اظهار کرد: در آن جوامع، علم‌آموزی مختص طبقه‌ای خاص از جامعه بود،  این در حالی است که دین مبین اسلام در 14 قرن پیش آموختن علم و دانش را برای زنان و مردان مسلمان واجب دانسته و این موضوع نشان می‌دهد که از جنبه دینی و اعتقادی، آموختن علم و دانش جنسیت ندارد.



امام‌جمعه لارستان با بیان روایتی درباره اهمیت آموختن علم در هر شرایط سنی، تصریح کرد: باید از لحظه تولد تا زمان مرگ دانش‌آموز باشیم و اصولاً در دین اسلام  فارغ‌التحصیل شدن از علم وجود ندارد و باید در هر سنی که هستیم به دنبال کسب دانش باشیم.


موسوی با بیان روایتی از پیامبر اسلام(ص) که فرمودند: (اطلبوا العلم ولو بالصین)، گفت: در دین اسلام طلب علم و دانش در هر کجا که باشد حتی در کشور چین  که مسافت زیادی دارد، لازم شمرده‌ و به آن سفارش شده است این بدان معناست که علم‌آموزی محدودیت مکانی هم ندارد.


وی به بیان روایتی درباره آموختن علم و دانش حتی از استادی که منافق هم باشد، پرداخت و متذکر شد: این بدان معناست که درباره منشأ و خاستگاه علم هیچ محدودیت و قیدی وجود نداشته و مسلمانان می‌توانند و بلکه موظفند علم و دانش و معرفت را از هر جا که تولید و زاده شده باشد،  اخذ کنند؛ البته به شرط آنکه استاد مربوطه تفکرات انحرافی خود را به دانشجویان القا نکند.



امام‌جمعه لارستان اظهار کرد: ثمره این چهار دسته روایت آن است که پیامبر بزرگ اسلام از یک جامعه بدوی که با کمترین مناسبت، خون همدیگر را بر زمین می‌ریختند با سلاح علم و دانش جامعه‌ای ساخت که تا قرن 16 میلادی سیادت علمی آنها بر جهان حفظ حفظ شد.


موسوی دلیل مشکلات جامعه اسلامی را دوری از منابع دینی و بی‌توجهی به آموزه‌ها و دستورات دین مبین اسلام دانست و  درباره اهمیت پرورش در کنار آموزش افزود: اگر به پرورش دانش آموزان و دانشجویان‌مان توجه نکنیم، آنان آسیب خواهند دید و باید در کنار علم‌آموزی به پرورش جوانان اهمیت بدهیم تا هویت آنان ساخته شود.


وی با بیان این نکته که اگر برای جوانان هویت‌سازی نکنیم، دیگران برای آنان هویت‌سازی خواهند کرد، گفت: ثمره هویت‌سازی برای جوانان، شهدای همچون شهید چمران، شهریاری و احمدی روشن می‌شود که با تحمل سختی فراوان کشور خود را ترک نکردند و برای سربلندی و اقتدار ایران اسلامی تا پای جان ایستادند.


امام‌جمعه لارستان خاطرنشان کرد: آن دانشمندی برای جامعه اسلامی مفید و اثربخش است که در کنار توجه به علم و دانش به مسئله پرورش توجه جدی داشته باشد.  



رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان نیز با ارائه گزارشی آموزشکده سما لارستان را معرفی کرد و گفت: دانشکده سما و مدارس تابعه به عنوان قطبی علمی است که آموزش‌وپرورش را به آموزش عالی پیوند داده و می‌تواند به عنوان الگویی موفق برای مراکز آموزشی کشور محسوب شود.


مهدی زارع افزود: دانش آموزان ما علاوه بر تحصیل علم و حرکت به سمت آینده‌ای روشن،  موفقیت در کنکور  و دیگر آزمون‌های زندگی، باید از الگوی برجسته زنان عالم حضرت فاطمه زهرا(س) تأسی بجویند و ایشان را سرمشق و سرلوحه زندگی خود قرار دهند.


به گزارش آنا، دانش آموزان دختر دبیرستان سطح متوسطه سمای لارستان به اتفاق رئیس، معاون فرهنگی و دانشجویی و مدیر حراست دانشگاه آزاد اسلامی لارستان با امام جمعه شهرستان دیدار کردند.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته