دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 بهمن 1397 - 05:42

بیماری نمی‌تواند جلوی محققان را بگیرد

نتایج نظرسنجی از 5 هزار محقق دانشگاهی در انگلیس، حاکی از آن است که حدود نیمی از آنها در زمان بیماری نیز کار می‌کنند.
کد خبر : 354166

به گزارش خبرنگار حوزه‌ دانشگاه‌های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  از «تایمز هایر اجوکیشن»، تحقیقات جدید نشان می‌دهد محققان دانشگاهی که در هنگام بیماری کار می‌کنند، سطح بالایی از خستگی عاطفی را احساس می‌کنند و میزان رضایت شغلی در آنها کمتر است.


دانشمندان با بررسی 5 هزار و 209 محقق دانشگاهی در انگلستان به این نتیجه رسیدند که افرادی که در هنگام بیماری به کار کردن ادامه می‌دهند، سطح استرس و میزان ناخوشنودی در محل کار بالایی دارند. این امر نشان می‌دهد که پدیده «پرزنتیسم» می‌تواند آسیب جدی به سلامت روان کارکنان وارد کند.


پدیده «پرزنتیسم» یا «حضورگرایی» یا «حال‌گرایی» یکی از مشکلات رایج در محیط‌های کاری امروزی است که به  حضور بی‌تأثیر فرد به دلیل بیماری یا خستگی در محل کار گفته می‌شود. در چنین موقعیتی، کارکرد فرد در محل کار مفید نیست و حضورش تنها به دلیل پر کردن ساعت کار است.


به نظر می‌رسد کار کردن در هنگام بیماری در میان محققان دانشگاهی انگلستان فراگیر شده است. براساس گزارش‌ها، 49 درصد از محققان دانشگاهی در انگلستان اکثر مواقع با وجود بیمار بودن به محل کار خود می‌روند. 53 درصد از آنها نیز اعلام کرده‌اند که  هنگام بیماری در خانه کار می‌کنند.


محققان دانشگاهی به این دلیل در هنگام بیماری به کار کردن ادامه می‌دهند که نمی‌خواهند دانشجویان را ناامید کنند یا  میزان کار همکارانشان را زیاد کنند. این امر نشان می‌دهد که محققان دانشگاهی در انگلستان تعهد بالایی به کارشان دارند.


به گفته «گیل کینمن» استاد سلامت روان دانشگاه بدفورشایر، سطح تعهد و تعامل در محققان دانشگاهی بسیار بالاست؛به همین دلیل، حضورشان را در محل کار ضروری می‌دانند.


آنالیزهای جدید حاکی از آن است که محققان دانشگاهی، سطح تعامل بالایی در کار دارند و احتمال اینکه در هنگام بیماری به کار کردن ادامه بدهند، 50 درصد بیشتر از دیگران است.


انتهای پیام/4021/ 4122/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته