نباید با تدریس قرآن منتظر تغییر اساسی در دانشجویان باشیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از ری، کارگاه دوروزه دانشافزایی مدرسان درس آشنایی با قرآن کریم (استادان قرآن کریم استان تهران و سمنان) از صبح امروز به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری آغاز شده و تا غروب فردا 30 دی ادامه دارد.
محور کارگاه دانشافزایی در روز نخست، آشنایی با روانخوانی قرآن کریم، شیوههای تدبر در قرآن، آشنایی با قرائت تحقیق و قواعد تجوید بود.
معاون پژوهشی پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این کارگاه با بیان اینکه هر درس عمومی که برای دانشجویان ارائه میشود، دارای هدف خاصی است، گفت: رویکردی که ما در خصوص زمینههای اصلاح کتاب آشنایی با روانخوانی قرآن کریم به کار بردهایم، تمرکز دانشجو بر روی مطالعه، تمرین، تکرار و تلاوت صحیح است و با تغییر ساختار، زمان کمتری صرف قواعد شده و به مفاهیم اصلی در تفسیر موضوعی پرداختهایم.
سیدحاتم مهدوینور خاطرنشان کرد: هدف ما این است که دانشجو در یک ترم بتواند با قرآن آشتی و انس پیدا کرده و بتواند روخوانی خود را تقویت کند و درصدد هستیم این امر را با برنامهریزی مناسب و هدفمند تحقق بخشیم.
وی اظهار کرد: قرآن میزان است و با تدریس آن به دانشجویان نباید منتظر تغییر و تحولات اساسی در آنان باشیم؛ چراکه قرآن تشدیدکننده درون انسان است، یعنی اگر در درون فردی بذر هدایت باشد برای وی نجاتبخش است و اگر بذر ضلالت باشد برای او گمراهکننده خواهد بود.
در ادامه محمدمهدی تقدیسی مدرس این کارگاه نیز با اشاره به تأکید قرآن کریم در سورههای مؤمنون، ص، نساء و محمد (ص) بر شیوههای تدبر در قرآن کریم گفت: از نظر لغوی، تدبر به معنای عواقب امور و عاقبت یک موضوع بوده اما تفسیر صحیح آن تلاوت راستین قرآن کریم است.
سیدمحسن موسوی بلده دیگر مدرس این کارگاه قرآنی گفت: هدف از برگزاری اینگونه کارگاهها آشنایی هرچه بیشتر استادان با علم قرائت فصیح قرآن و فن تلفظ صحیح حروف آن است.
وی افزود: علم تجوید مجموعه قواعد و ضوابطی را برای صحیح خواندن حروف و کلمات قرآن و نیز دیگر مباحث آواشناسی دربرمیگیرد و هدف تواناساختن قاری بر تلاوت زیبا و استوار و تلفظ فصیح حروف قرآن کریم و حفظ زبان از اشتباه در خواندن کتاب الهی است.
در پایان روز نخست این کارگاه، استادان به ارائه پیشنهاد و انتقاد خود در راستای زمینههای اصلاح و تعلیم بهتر قرآن کریم به دانشجویان پرداختند.
انتهای پیام/4062/
انتهای پیام/