دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1397 - 19:17
مهدوی‌نور:

نباید با تدریس قرآن منتظر تغییر اساسی در دانشجویان باشیم

معاون پژوهشی پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: قرآن میزان است و با تدریس آن به دانشجویان نباید منتظر تغییر و تحولات اساسی در آنان باشیم.
کد خبر : 353580
photo_2019-01-19_06-23-45.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از ری، کارگاه دوروزه دانش‌افزایی مدرسان درس آشنایی با قرآن کریم (استادان قرآن کریم  استان تهران  و سمنان) از صبح امروز به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری آغاز شده و تا غروب فردا 30 دی ادامه دارد.


محور کارگاه دانش‌افزایی در روز نخست، آشنایی با روان‌خوانی قرآن کریم، شیوه‌های تدبر در قرآن، آشنایی با قرائت تحقیق و قواعد تجوید بود.


معاون پژوهشی پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این کارگاه با بیان اینکه هر درس عمومی که برای دانشجویان ارائه می‌شود، دارای هدف خاصی است، گفت: رویکردی که ما در خصوص زمینه‌های اصلاح کتاب آشنایی با روان‌خوانی قرآن کریم به کار برده‌ایم، تمرکز دانشجو بر روی مطالعه، تمرین، تکرار و تلاوت صحیح است و با تغییر ساختار، زمان کمتری صرف قواعد شده و به مفاهیم اصلی در تفسیر موضوعی پرداخته‌ایم.


سیدحاتم مهدوی‌نور خاطرنشان کرد: هدف ما این است که دانشجو در یک ترم بتواند با قرآن آشتی و انس پیدا کرده و بتواند روخوانی خود را تقویت کند و درصدد هستیم این امر را با برنامه‌ریزی مناسب و هدفمند تحقق بخشیم.


وی اظهار کرد: قرآن میزان است و با تدریس آن به دانشجویان نباید منتظر تغییر و تحولات اساسی در آنان باشیم؛ چراکه قرآن تشدیدکننده درون انسان است، یعنی اگر در درون فردی بذر هدایت باشد برای وی نجات‌بخش است و اگر بذر ضلالت باشد برای او گمراه‌کننده خواهد بود.


در ادامه محمدمهدی تقدیسی مدرس این کارگاه نیز با اشاره به تأکید قرآن کریم در سوره‌های مؤمنون، ص، نساء و محمد (ص) بر شیوه‌های تدبر در قرآن کریم گفت: از نظر لغوی، تدبر به معنای عواقب امور و عاقبت یک موضوع بوده اما تفسیر صحیح آن تلاوت راستین قرآن کریم است.


سیدمحسن موسوی بلده دیگر مدرس این کارگاه قرآنی گفت: هدف از برگزاری اینگونه کارگاه‌ها آشنایی هرچه بیشتر استادان با  علم قرائت فصیح قرآن و فن تلفظ صحیح حروف آن است.


وی افزود: علم تجوید مجموعه قواعد و ضوابطی را برای صحیح خواندن حروف و کلمات قرآن و نیز دیگر مباحث آواشناسی دربرمی‌گیرد و هدف تواناساختن قاری بر تلاوت زیبا و استوار و تلفظ فصیح حروف قرآن کریم و حفظ زبان از اشتباه در خواندن کتاب الهی است. 


در پایان روز نخست این کارگاه، استادان به ارائه پیشنهاد و انتقاد خود در راستای زمینه‌های اصلاح و تعلیم بهتر قرآن کریم به دانشجویان پرداختند.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته