دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس اقتصادی درگفتگو باآنا:

پیامدهای مثبت اجرای مالیات بر عایدی مسکن/ مخالفان چه می‌گویند؟

کارشناس اقتصادی با اشاره پیامد مثبت اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در مسکن،گفت:این مالیات با ایجاد 6هزار میلیارد تومان درآمد، موجب سهولت خانه‌دار شدن مردم می‌شود.
کد خبر : 353285

وحید عزیزی در گفتگو با خبرنگار حوزه مسکن و شهرسازی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک  موجب افزایش قیمت برای مصرف کنندگان واقعی نخواهد شد و در نهایت به تنظیم الگو مصرف و قیمت آن کمک خواهد کرد.


عزیزی با اشاره به عدم آگاهی کافی برخی از این طرح گفت: دسته‌ای از مخالفان بدون آنکه مبانی تخصصی و اجرایی این طرح  آگاه باشند، صرفاً به دلیل القائات موجود دربازار و باور این موضوع که هر مالیات حتماً از جیب مردم پرداخت خواهد شد  و به دلیل  فشارش بر دوش مردم است، مخالفت می‌پردازند ولی به نظر می‌رسد با شناساندن ظرفیت‌ها و مزایای به‌کارگیری این طرح این مخالفت‌ها برطرف شود.


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: عده‌ای از مخالفان به دلیل کاهش درآمدشان با این طرح مخالفت می‌کنند که آنها نیز چنانچه تولیدکننده و یا مصرف‌کننده واقعی باشند نیز از معافیت‌های این طرح بهره خواهند برد و نگرانی نباید داشته باشند و  در این میان تنها عده‌ای که در واقع در سوداگری این بازار نقش دارند با اجرای طرح بایست مالیات پرداخت کنند.


* پالس‌های منفی برای جلوگیری از تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن


وی با اشاره به پالس‌هایی که از بیرون به نمایندگان مجلس فرستاده می‌شود افزود: دسته‌اي از مخالفان این  طرح در واقع کارگزاران ذی‌نفعان عمده بازار مسکن هستند که با ایجاد شبهه و ارسال پالس به مجلس از تصویب این طرح ممانعت می‌کنند.


وی با اشاره به رویکرد وزارت مسکن در دوره وزیر قبل اظهار کرد: وزیر قبل در نامه‌ای که سال 93 به رئیس مجلس شورای اسلامی داده است این طرح را فاقد مبانی نظری دانسته است ولی این مدل مالیاتی هم اکنون در 170 کشور دنیا در حال اجراست و حتی تا سال 80 نیز در کشور خودمان اجرا می‌شده است و بعد از سال 80 به دلایل نامعلوم اجرای آن متوقف شده است.


* مخالفان چه می‌گویند؟


عزیزی با استناد به رکود فعلی بازار مسکن خاطرنشان کرد: برخی از مخالفان، زمان فعلی را برای تصویب این طرح مناسب نمی‌دانند و معتقدند  به رکود بیشتر بازار خواهد افزود اما نکته اصلی آن است که رکود در بخش ساخت‌و‌ساز با رکود فروش مسکن تفاوت دارد و بهتر است به اين توجه داشت که صرف فروش یک ملک به تعداد 16 بار بین 4 نفر در مدت زمانی کوتاه دلیل بر رونق بازار مسکن نیست  در واقع رونقی در بازار مسکن مثبت باید تلقی شود که ساخت‌وساز زیاد شود و مصرف‌کنندگان واقعی خرید کنند که برای آن هیچ دریافت مالیاتی وجود ندارد و به رکود  بازار دامن نخواهد زد.


وی با اشاره به کاهش توان خرید مردم در اثر جهش  ناگهانی قیمت گفت: بالا رفتن قیمت مسکن به‌صورت جهشی موجب می‌شود مردم توان تأمین سرمایه  لازم برای خرید مسکن را از دست بدهند و این موضوع در این طرح در نظر گرفته شده است زیرا برای خرید اولین بار خانه ، مالیاتی گرفته نخواهد شد و وقتی تقاضای غیر‌مصرفی در بازار مسکن به دلیل پرداخت مالیات زیاد از بازار خارج شود آنگاه مردم که مصرف‌کنندگان واقعی هستند می‌توانند با قیمت پایین و بدون تأثیر التهابات سوداگری در بازار صاحب‌خانه شوند‌.


وی با اشاره به اینکه هریک از اعضای خانواده می‌توانند از این معافیت مالیاتی استفاده کنند گفت: در دنیا معافیت مالیات این طرح فقط برای یک خانواده برای یک بار منظور می شود اما در کشور ما برای هر یک از اعضای خانواده امکان یک بار خرید مسکن بدون پرداخت مالیات وجود دارد و این معافیت مالیات برای همه افراد کشور وجود دارد.


* دست بانک‌ها از بازار مسکن کوتاه می‌شود


وی با اشاره به خرید خانه توسط بانک‌ها ادامه داد: این طرح دست مؤسساتی که در بازه زمانی خاص یک دفعه خرید چند هزارتایی خانه دارند را از بازار مسکن خارج می‌کند، زیرا دیگر مالیاتی که باید بپردازند به گونه‌ای خواهد بود که جاذبه مالی بر‌ایشان نخواهد داشت و این  از هیجان کاذب بازار  خواهد کاست و ضربه‌گیر آن خواهد داشت و به تبع آن رشد بازار مسکن، رشد منطقی و طبیعی  به خود خواهد گرفت.


عزیزی با اشاره به خانه‌های خریداری شده بدون استفاده اضافه کرد: در بین سال های 85 تا 95  در حدود 77 درصد خانه‌های خریداری شده بدون استفاده رها شده‌اند و این موضوع به خودی خود نشان می‌دهد بازار مسکن از یک موجودیت مصرفی به یک بازار سرمایه‌ای و سوداگری تبدیل  شده است و این به ضرر مردم خواهد بود و در این طرح این مدل سوداگری مشمول مالیات‌های سنگینی خواهد شد.


وی با اشاره به معافیت مالیاتی انبوه‌سازان در این طرح خاطرنشان کرد: در این طرح به دلیل اینکه خانه ساخته شده در پروژه‌های انبوه‌سازان اولین بار است که معامله می‌شود مالیاتی به آن تعلق نخواهد گرفت و نه تنها تأثیر منفی در کارکرد انبوه‌سازان ندارد بلکه به تولید انبوه و فروش به مصرف‌کنندگان واقعی مسکن کمک خواهد شد.


عزیزی با اشاره به قانون ماده 77 مالیات‌های مستقیم عنوان کرد: در‌حال‌حاضر مالیات  در بازار مسکن از تولیدکنندگان آن گرفته می‌شود ولی برای سوداگران بازار مالیات وجود ندارد و در صورت تصویب این طرح این مالیات به سمت فروشندگان خواهد رفت.


وی با ابراز اینکه غالباً مالیات‌های تنظیمی برای آن وضع می‌شوند که مانع انجام آن کار شود ادامه داد: سیاست‌گذار غالباً مالیات را برای این وضع می‌کنند که آن کار انجام نشود تا مجبور به پرداخت مالیاتش شود تا آن سرمایه به بخش‌های مولد تزریق شود به همین دلیل این طرح در دراز‌مدت به کاهش قیمت مسکن منجر خواهد شد چون سرمایه از محلی که باید معالیات بدهد یعنی فروش به  سمت تولید وعرضه سوق داده خواهد شد.


* درآمد 6 هزار میلیارد تومانی از محل مالیات بر عایدی بخش مسکن از سوداگران


این کارشناس اقتصادی با در نظر‌گرفتن درآمد حاصله از این طرح گفت: مطالعات و برآوردهای متفاوتی در این بخش شده است که برای مثال سازمان مالیاتی، درآمد سالیانه 6 هزار میلیارد تومانی را برآورد کرده است ولی کارشناسان مبلغ سالیانه  9 هزار میلیارد تومان را برآورد کرده‌اند و البته با گذشت زمان بازار خودش را تنظیم خواهد کرد و از این عدد کاسته خواهد شد.


عزیزی با اشاره به تجربه سایر کشورها در این موضوع گفت: در کشورهای دیگر با اجرای این طرح ، بازار به یک تعادل واقعی از نظر عرضه و تقاضا رسیده است و التهابات آن با خروج سوداگران از بین رفته و در پایان قیمت مسکن در آنها کاهش یافته است.


* اقشار ضعیف و متوسط برنده اصلی اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن


وی با تغییر الگوی مصرف در بازار مسکن اظهار کرد: در‌حال‌حاضر سازندگان در مناطق خوب ساختمان‌های لوکس می‌سازند و این چیزی نیست که با تقاضای واقعی بازار مطابقت داشته باشد و موجب خانه‌دار شدن مردم  شود ولی با اجرای این طرح بهتدریج سازندگان الگو ساخت دیگری پیش خواهند گرفت که در آن خانه‌دار شدن مردم ساده‌تر اتفاق خواهد افتاد.


وی با اشاره به خرید خانه لوکس افزود: خرید خانه لوکس در مناطق برخوردار برای بار اول موجب گرفتن مالیات نخواهد شد و در‌صورت لازم قانون‌گذار می‌تواند پایه مالیاتی SDLT  را که به موجب آن مالیات به دلیل برخورداری بیشتر از امکانات است را دریافت کند که به موضوع طرح مالیاتی فعلی مربوط نمی‌شود.


این کارشناس اقتصادی با اشاره به نفوذ جریانات ناسالم اقتصادی در بازار مسکن گفت: چنانچه این ذی‌نفعان که سود فراوانی کسب می‌کنند، همچنان قادر به کنترل جریانات اجتماعی و سیاسی علیه این طرح باشند، این طرح به تصویب نخواهد رسید و باید تا زمانی که مردم به آگاهی لازم در هم‌سویی این طرح با منافع آنها خواهد داشت صبرکرد.


به گزارش آنا، در شهریور‌ماه سال جاری طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک که با هدف حمایت از تولید و عرضه، کاهش نوسانات بازار مسکن، جلوگیری از سوداگری و حمایت از خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف تدوین شده، با امضایِ ۱۱۷ نماینده مجلس شورای اسلامی، اعلام وصول شد، در این طرح با توجه به اصل ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی و بند پنج سیاست‌های کلی نظام در بخش مسکن، جهت حمایت از تولید و عرضه، کاهش نوسانات بازار مسکن، جلوگیری از سوداگری و حمایت از خانه‌دار شدن اقشار متوسط و مستضعف، ضرورت دارد قانون مقابله با سوداگری و نوسانات بازار مسکن با محوریت وضع پایه «مالیات بر عایدی املاک» و معافیت مالیات نقل و انتقال و مالیات بر سازندگان خواستار  تصویب آن شدند که تاکنون تصویب نشده است.


انتهای پیام/4083/خ


انتهای پیام/

برچسب ها: عزیزی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته