دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
داروغه‌زاده در گفتگو با آنا:

جشنواره فیلم فجر باشکوهی خواهیم داشت

دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: با حضور چهره‌های مختلف سینماگران در جشنواره امسال، فکر می‌کنم جشنواره باشکوهی خواهیم داشت.
کد خبر : 353060
BQ4K6095.jpg

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا؛ مریم حضرتی  ـــ  ابراهیم داروغه‌زاده امسال برای دومین بار دبیری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را برعهده دارد، به این بهانه با او به گفتگو نشستیم که در ادامه از نظر می‌گذرد:


در همان ابتدای گفتگو، داروغه‌زاده علت انتخاب پردیس سینمایی ملت به‌عنوان سینمای رسانه‌ها در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را این‌گونه بیان کرد: درباره سینمای رسانه‌ها خیلی رایزنی شد تا اینکه پردیس ملت که یک مجتمع فرهنگی است به‌عنوان سینمای رسانه‌ها انتخاب شد؛ دیگر گزینه‌ها همچون باغ کتاب و چارسو به دلیل یک دست نبودن سالن‌های نمایش انتخاب نشدند تا به گزینه ملت رسیدیم.


پردیس چارسو سینمای هنرمندان و مسئولان فرهنگی


دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر افزود: پردیس چارسو به دلیل اینکه سالن‌های آن «دی‌سینما» نبوده و همه از یک استاندارد برخوردار نیستند، فقط برای هنرمندان انتخاب شدند. رسانه‌ها وقتی که وارد یک فضا می‌شوند باید عدالت رعایت شود، هر کدام که می‌خواهند فیلم ببینند باید با یک کیفیت خوب و در سالن خوب صورت پذیرد. چارسو سالن‌های کوچک و بزرگ دارد و مجتمع تجاری است.


وی با بیان اینکه پردیس ملت یک مجتمع فرهنگی است، ادامه داد: کل مجتمع ملت سینما است. ما سال گذشته فقط مشکل پارکینگ و حمل‌ونقل داشتیم، امسال آن مشکل را هم برطرف کردیم زیرا پارکینگ تدارک دیده شده و هم با تاکسی‌های اینترنتی قرارداد بسته شده که با یک تخفیف بالا به رسانه‌ها سرویس بدهند تا آنها که نمی‌خواهند از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند بتوانند از این امکان استفاده کنند.


داروغه‌زاده در مورد سالن نشست‌های جشنواره فجر و دسترسی خبرنگاران به هنرمندان گفت:‌ همیشه سالن نشست با سالن نمایش متفاوت است. در تمام دنیا جشنواره‌های سینمایی که به‌‌صورت حرفه‌ای برگزار می‌شوند به رسانه‌ها یک سالن به نام «سالن پرس» اختصاص می‌دهند. در سالن رسانه‌ها فقط رسانه‌ها و صاحبان آثار حضور دارند.


وی افزود: مهمانان جشنواره ممکن است در سالن‌های دیگر یا سالن اصلی فقط فیلم ببینند ولی سالن پرس یک سالن حرفه‌ای است که ویژه فیلم‌های حاضر در جشنواره و اهالی رسانه و رسانه‌هایی که می‌خواهند راجع به این فیلم‌ها با عوامل فیلم‌ها گفتگو کنند و نقد بنویسند در آن حضور دارند که باید این فضا کاملاً حرفه‌ای باشد.


ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر


جشنواره فجر بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی هنری کشور


وی ادامه داد: جشنواره فجر بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی هنری کشور است. ما هیچ رویداد فرهنگی هنری در طول سال نداریم که به‌ اندازه جشنواره فجر مشتاق داشته باشد و رسانه‌ها درباره آن بنویسند. تعداد رسانه‌هایی که برای حضور در این جشنواره ثبت‌نام می‌کنند بی‌نظیر است و این تعداد رسانه در هیچ جشنواره و رویدادی در کشور اخبار و اطلاعات و حاشیه‌های جشنواره را پوشش نمی‌دهند. طبیعتاً وقتی جشنواره‌های سینمایی بزرگ به این وسعت برگزار می‌کنید باید تأثیرگذار باشد و البته حاشیه‌هایی هم خواهد داشت و به‌ هیچ‌وجه نمی‌توانید همه را راضی کنید.


داروغه‌زاده ادامه داد: ما برای هنرمندان و مهمانان جشنواره که مدیران فرهنگی کشور و مسئولان مرتبط با حوزه فرهنگ و سینما هستند پردیس چارسو را در نظر گرفته‌ایم. هنرمندانی که فیلم ندارند و مدیران فرهنگی کشور، مدیران تلویزیون، مسئولانی که با موضوعات فرهنگی مرتبط هستند و می‌توانند تأثیرگذار باشند، اینها همه مهمانان جشنواره هستند که در پردیس چارسو در خدمتشان هستیم.


وی گفت: همه دبیران جشنواره دلسوز، مجرب و متعهد بودند و برای جشنواره زحمت کشیدند. به‌هرحال همین که جشنواره توانسته 37 دوره سرپا بماند و هر سال تعداد دوستان و مخاطبانش افزایش پیدا کند و تأثیرگذاری‌اش بیشتر شود، نشان‌دهنده این است که مدیریت خوبی در طول سال‌ها داشته است. 


ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر


هزینه‌های جشنواره امسال نسبت به دوره قبل یک‌‌سوم کاهش یافته است


داروغه‌زاده گفت: ما یک‌سوم هزینه‌هایمان را نسبت به دوره قبل تقلیل داده‌ایم. سعی کردیم هزینه‌هایمان را بهینه کنیم و در این باره کاملاً منظم عمل کردیم. آرای مردمی برای سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی را از شکلی دستی به شمارش آرای مکانیزه و اینترنتی تبدیل کردیم که هیچ شک و شبهه‌ای در این باره به‌ وجود نیاید.


وی افزود: اینها تلاش‌هایی است که همیشه در طول سال‌ها برای بهتر شدن وجود داشته است. امسال در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، جشنواره بخش‌های متنوعی دارد. بخش فیلم‌های اول، سودای سیمرغ، فیلم مستند، فیلم کوتاه و همین‌طور برای اولین بار سه فیلم سینمایی انیمیشن را در جشنواره داریم که خود نویدبخش پا گرفتن نهال این ژانر است و می‌توانیم در سال‌های آینده تعداد بیشتری فیلم‌های سینمایی انیمیشن داشته باشیم که در دنیا فیلم‌های سینمایی انیمیشن جزء پرفروش‌ها هستند. هم کیفیت فیلم‌های امسال ما خیلی خوب است و خیلی خوشحالم بگویم که رسانه‌ها و منتقدها فیلم‌های خیلی خوبی می‌بینند و اینقدر فیلم‌ها خوب هستند که فرصت کمی برای پرداختن به حواشی خواهد بود.


داروغه‌زاده درباره درخواست نمایندگان رسانه‌ها از سازمان سینمایی گفت: آن موضوع درباره حضور رسانه‌های دارای مجوز بود که به‌‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و از رئیس سازمان سینمایی درخواست داشتند که اولویت حضور در سینمای رسانه با رسانه‌های دارای مجوز باشد.


وی افزود: سال گذشته هم رسانه‌ای نداشتیم که بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سینمای رسانه‌ شرکت کرده باشد. البته طبیعی است که در سینماهای دیگر حضور داشتند و فعالیت می‌کردند و کار رسانه‌ای‌شان را هم انجام می‌دادند و مانعی از این بابت برای آنها وجود نداشت.


ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر


امسال برای اولین بار سهم خالقان آثار از کل فروش‌های سینمای مردمی‌ به خودشان پرداخت می‌‌شود


دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر درباره ایده واگذاری درآمد فروش بلیت فیلم‌ها به صاحبان اثر گفت: تابه‌‌حال سهم فروش بلیت‌های مردمی در حقیقت به جشنواره تعلق می‌گرفت و به حساب جشنواره واریز می‌شد؛ در صورتی‌ که به‌هرحال می‌دانیم که هزینه تولید فیلم‌ها خیلی زیاد است، تهیه‌کنندگان درگیر مشکلات مالی هستند و فیلمی که در اختیار جشنواره قرار داده‌اند، برای مسابقه قرار داده‌اند و نه برای فروش یا اکران آن فیلم‌ها. وقتی که قرار است اکران مردمی شود و بلیت فروخته شود، همان‌طور که سینماها 50 درصد سهم خودشان را برمی‌دارند، طبیعی است که 50 درصد باقی‌مانده به صاحبان فیلم‌ها برسد و امسال برای اولین بار سهم خالقان آثار از کل فروش‌های سینمای مردمی‌ را به خودشان پرداخت می‌کنیم.


وی درباره برنامه «دو قدم به سیمرغ» که سال گذشته برگزار شد، اظهار کرد: آن کار با یکی از این VODها به‌‌صورت مشترک انجام شده بود و امسال هم انجام می‌دهیم. همچنین امسال به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب یک میهمانی خواهیم داشت که تمام عزیزانی که در 36 دوره گذشته موفق به دریافت سیمرغ جشنواره شده‌اند را دعوت می‌کنیم و مراسمی به افتخار این هنرمندان و با حضورشان در ایام جشنواره خواهیم داشت.


هنوز برای داوری با هیچ فردی صحبت نشده است


داروغه‌زاده درباره انتخاب فیلمسازان برجسته به‌عنوان داور گفت: هنوز برای داوری با هیچ عزیزی صحبت نشده است. ان‌شاءالله تا اوایل هفته آینده، ابتدا باید ترکیب نهایی داوران مشخص شود و بعد با آنها وارد گفتگو شویم.


وی درباره مجریان نشست‌های جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: در طول دو سه سال گذشته محمود گبرلو زحمت همه نشست‌ها را بر عهده داشت، به‌هرحال باید این امر از یکنواختی خارج می‌شد. مجری‌های شاخصی در امر رسانه داریم که مردم هم آنها را خیلی دوست دارند و با حوزه سینما هم آشنا هستند، طبیعتاً باید از ظرفیت این مجری‌ها استفاده کنیم. امسال از پنج مجری که دارای این ویژگی‌ها هستند در نشست‌هایمان استفاده خواهیم کرد و هر مجری برگزاری هشت نشست را بر عهده خواهد داشت.


داروغه‌زاده درباره اختصاص سانس اول به فیلم‌های کوتاه و مستند در جشنواره گفت: ما برای فیلم‌های مستند و کوتاه علاوه بر سالن رسانه‌ها در سالن هنرمندان هم نمایش گذاشته‌ایم که تعداد نمایش‌هایشان بیشتر هم هست و فقط یک نمایش نیست. در طول جشنواره ممکن است در سالن هنرمندان یک فیلم مستند یا کوتاه دو بار نمایش داشته باشد. علاوه بر این امسال در سالن سینمای فرهنگ و سینمای آزادی هم برای فیلم‌های مستند و کوتاه نمایش گذاشتیم. یعنی علاقه‌مندان به حوزه مستند و کوتاه فرصت‌های متعدد و متنوعی دارند که بتوانند از این فیلم‌ها بازدید کنند.


ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر


جشنواره باشکوهی خواهیم داشت


دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه هیچ مشکلی در جشنواره امسال نداشتیم، گفت: سال گذشته هم ما مشکل بودجه نداشتیم بلکه خودمان داوطلبانه هزینه‌هایمان را کاهش دادیم و نسبت به سال قبلش هزینه‌ها را یک‌‌سوم کردیم. این کار را داوطلبانه و با مدیریت خوب منابع مالی انجام دادیم و امسال هم حتماً سعی می‌کنیم علاوه بر مدیریت در هزینه‌کرد منابع با توجه به اینکه امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب است، جشنواره را با کیفیت خیلی خوب و باشکوه برگزار کنیم. خوشبختانه با حضور پررنگ چهره‌های مختلف سینماگران بنام در جشنواره امسال، فکر می‌کنم جشنواره باشکوهی خواهیم داشت.


داروغه‌زاده با بیان اینکه امسال هم مانند سال گذشته ریخت و پاش نداریم، گفت: به‌هرحال یک‌ سری چیزها اصل جشنواره است. باید برای مراسم افتتاحیه، اختتامیه، جوایز، سینمای رسانه‌ها که طبیعتاً استخوان‌بندی اصلی جشنواره است  هزینه کنیم.


انتهای پیام/4072/4046/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته