دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1397 - 06:45
در گفتگو با آنا عنوان شد؛

امیرکبیر، مصلح بزرگ عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: امیرکبیر سردار بزرگ ایرانی و ستاره بی‌نظیر علم سیاست و مصلح بزرگ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.
کد خبر : 351046
898.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از همدان، 20 دی مصادف با سالروز شهادت میرزا محمدتقی‌خان  امیرکبیر سردار ایرانی است که در 167 سال پیش در چنین روزی در حمام فین کاشان مورد سوء قصد قرار گرفت.


عزیز کمالیان مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی همدان درباره شخصیت و اقدامات این شخصیت بزرگ  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در همدان اظهار کرد: میرزا محمدتقی‌خان امیرکبیر یکی از بزرگ مردان تاریخ ایران است و  همتراز بزرگانی همچون شیخ بهایی، خواجه رشیدالدین فضل الله و قائم مقام فراهانی حق بزرگی بر گردن ایرانیان دارد.


نویسنده کتاب تاریخ صدر اسلام از جاهلیت تا هجرت گفت: امیرکبیر در زمان تصدی بسیار کوتاه در منصبی که داشت اقدامات بسیار بزرگی را پایه‌گذاری کرد، هرچند در این راه با مخالفت‌های سرسختانه درباریان و رجال مملکتی و عوام مواجه شد.


وی تصریح کرد: از آنجا که امیرکبیر فردی فراتر از زمان بود توانست به‌رغم ممانعت‌ها و کارشکنی‌ها، کارهای بنیادینی در عرصه سیاست و اجتماع را در ایران آن زمان بنیانگذاری کند. امیرکبیر مانند طبیبی بود که درد جامعه ایرانی و حکومت و مردم را به‌خوبی تشخیص داد و برای فلاح آن اقدامات بسیار تاثیرگذاری کرد.


امیركبیر پایه‌گذار اندیشه‌ ترقی در ایران شد


عزیز کمالیانکمالیان گفت: امیركبیر در سه‌ سال و یك‌ ماه و 27 روز تصدی خود پایه‌گذار اندیشه‌ ترقی در ایران شد در آن زمان پادشاه و رجال سیاسی در تدبیر امور مملکتی عاجز بودند و امیرکبیر به اصلاح سیاست خارجی  وتعامل با سایر کشورها همسایه پرداخته و دستگاه وزارت امور خارجه را توسعه داد.


وی گفت: در بعد اجتماعی و فرهنگی محمدتقی خان فراهانی رسم قمه‌کشی و لوطی‌بازی را از شهرها و گردنه‌گیری را در راه‌ها برانداخت و حمل اسلحه سرد و گرم را ممنوع کرد، او قاعده بست‌نشینی را لغو و نسبت به علمای مذهبی با احترام خاصی برخورد ‌کرد.


نویسنده کتاب تاریخ اسلام از جاهلیت تا هجرت از مهم‌ترین اقدامات امیرکبیر را تأسیس دارالفنون دانست و بیان کرد: جهل و بی‌سوادی و پایین بودن بصیرت و آگاهی جامعه، مهم‌ترین دغدغه امیرکبیر بود که انتشار وقایع اتفاقیه سومین روزنامه کشور و نخستین روزنامه رسمی دولت ایران، توسط امیرکبیر برای مبارزه با این جهل و افزایش بصیرت صورت گرفت.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته