تمام ادیان بر پاکی و حفظ محیط زیست تأکید دارند
به گزارش حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمیترکمان، در سخنرانی خود در نخستین دور گفتگوی دینی ایران و فرانسه ضمن تبریک آغاز سال نو میلادی، با بیان اینکه امیدواریم این گفتگوها مفید واقع شود، گفت: یکی از مسائل محیط زیست که باید به آن توجه کرد مسئله حق انسان در بهرهبرداری از طبیعت است. انسان حق بهرهبرداری از طبیعت را دارد، اما یکی از مشکلاتی که انسان در طول تاریخ با آن همواره روبرو بوده است این نکته است که انسان بهحق خود قائل نشده و همواره از حق خود تجاوز کرده است. گاهی این تجاوز از حق خود به حدی زیاد بوده است که باعث ضربه زدن انسان به دیگران شده است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: از حدود 110 سال پیش این فکر به وجود آمد که کسی نمیتواند برای استفاده از حق خود به دیگران آسیب و ضرر برساند. این موضوع در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز محترم شمرده شد؛ اما چون شرمندگی و ندامت در ذات بشر بهصورت عمومی آن قدرتمند نیست که بتواند جلوی تجاوزات بشر به طبیعت را بگیرد به همین دلیل باید قوانین الزامآور دیگری برای جلوگیری از آسیبها وضع شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: امروز حق استفاده انسان از طبیعت تا مرحله آسیب زدن جلو رفته است و اگر انسان فکر میکرد که طبیعت ارث پدران او است، میتوانست هرگونه که دلش میخواهد از آن بهرهبرداری کند، اما باید بدانیم که طبیعت امانت فرزندان در دست ما است و به همین دلیل ما اجازه نداریم که با طبیعت به هرگونه که دلمان میخواهد رفتار کنیم؛ چراکه باید برای آیندگان یک امانتدار خوب باشیم. در آیات قرآنی واردشده است که خداوند زمین را فارغ از جنسیت و اعتقاد و زمان برای تمام نسلها آفریده است.
وی اظهار کرد: وقتی به طبیعت آسیب میزنیم و منابع طبیعی را بهصورت فزاینده مصرف میکنیم کاری میکنیم در آینده جنگافروزی شود. وقتی از طبیعت مصرف فزاینده داشته باشیم سهم و خیر آیندگان را از آن کاهش دادهایم و شعلههایی را در نسلهای آینده روشن میکنیم که خودشان در آن هیچ سهمی نداشتند. مشکل محیط زیست از رشد و توسعه تکنولوژی آغاز شده است. این رشد انسان را به مصرفگرایی تشویق کرده است، اما توقف آن به دست ادیان است چون موضوع اخلاقی و معنوی است.
طبیعت جلوهگاه ظهور حق است
ابراهیمی ترکمان همچنین، افزود: در ادیان طبیعت بهعنوان یکی از راههای شناخت خداوند مطرح میشود. در قرآن شناخت خداوند از طریق انفاس و آفاق (طبیعت) صورت میگیرد. وقتی مظهر شناخت خداوند را تخریب میکند بهنوعی به جنگ با خداوند رفتهاید و جنگ با طبیعت علیه خداوند است. طبیعت جلوهگاه ظهور حق است و از طریق عقل ما میتوانیم تصاویر خلقت را دریافت کرده و به عظمت خالق و ستایش او پی ببریم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: تخریب محیط زیست و نگاه بهرهبردارانه از آن به شناخت خداوند آسیب میزند و امروز متأسفانه پرستش تکنولوژی در جوامع بهجای پرستش خداوند نقش میآفریند.
وی خاطرنشان کرد: تکنولوژی فقط وسیلهای است که باید از آن برای بهتر زیستن و کسب معرفت استفاده کنیم. طبیعت علامتی برای نشان دادن خداوند است. انسان جزئی از جهان است نباید به این فکر کند که انسان مالک جهان شده است و اگر اینگونه فکر کند به محیط زیست آسیب جدی وارد میکند اما اگر انسان به این قاعده دینی تمکین کند که جزئی از جهان خلقت است هرگز به خود اجازه تخریب نمیدهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه این دور از گفتگوها آغازی برای دوستی و همفکری بیشتر بین ادیان الهی باشد، گفت: تمام ادیان بر پاکی و حفظ محیط زیست تأکید دارند. هیچ دینی برای تخریب انسان را تشویق نمیکند و این وظیفه ادیان الهی است که بشر را ازنظر اخلاقی و معنایی نسبت به اهمیت طبیعت و محیط زیست آگاه کند و امیدواریم این آگاهی تداوم پیدا کند.
انتهای پیام/4072/4090/
انتهای پیام/