اگر ما به مسئلهای نپردازیم، دشمن میپردازد
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «شب روایت» در سیزدهمین نشست خود، شامگاه سهشنبه با اجرای مسعود دیانی روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.
بخش لذت نقد با مهدی صالحی با موضوع «ویرایش داستان» اولین بخش برنامه بود. صالحی با اشاره به اهمیت ویراستاری و ویراستار در داستاننویسی کل جهان گفت: متأسفانه نویسندههای ما خودشان را از ویراستار بینیاز میبینند و گاهی کوچکترین نقدی را نمیپذیرند و دچار خود بزرگبینی میشوند که اولین ضربه آن به خود داستان وارد میآید.
ما حتی اولیات ویرایش را در داستانهایمان رعایت نمیکنیم
صالحی در پاسخ به این پرسش که چند نفر ویراستار خوب که به همه چیز توجه کنند داریم؟ پاسخ داد: وقتی اجازه عرض اندام به چنین کسانی داده نمیشود، قطعاً تعداد کم است و شاید به 30 نفر هم نرسند، اما نکته اینجاست که ما اولیات (بدیهیات) ویرایش را هم در داستانمان رعایت نمیکنیم. ما حتی یک شیوهنامه دم دستی برای نوشتن محاوره نداریم. مخاطب این صحبتها انجمن ویراستاران است و نویسندگان این نیاز را پذیرفتهاند.
وی ادامه داد: البته برخی نویسندگان ایرادهای قطعی متنشان را نمیپذیرند. ما الان با نویسندگانی مواجهیم که شدیداً تحت تأثیر ترجمهها و رسانههای ترجمه زده هستند و نتیجه این میشود که اینها با زبان فارسی در ریشه خودش ارتباط ندارند و اصلاً سطوح زبانی ندارند. به تازگی سوره مهر ترجمهای با عنوان «فوت و فن بازنگری و ویرایش رمان » منتشر کرده و با آمدن این کتاب امیدواریم دقت دوستان کمی بیشتر شود.
دیانی در بخش گفتگو با موضوع «روایت امر سیاسی» میزبان رحیم مخدومی، نویسنده روایتهای فتنه 88 و برگزارکننده جشنواره رسول آفتاب و علی اُلفتپور نویسنده چهل تدبیر و بازگشت از نیمه راه بود.
مخدومی در پاسخ به این سئوال کهچگونه از آن فضای عرفانی در کتابهای پیشین، ناگهان به فضای امر سیاسی و فتنه متمرکز شدید و ضرورت آن را حس کردید؟ گفت: ما سربازیم و هر جا حس کنیم سنگری خالی هست به آنجا میرویم.
وی در مورد کتاب «من مدیر جلسهام» توضیح داد: این کتاب حاصل سلسله نشستهایی در نمایشگاه بینالمللی کتاب در سال 1389 یا 1390 بود.ما فعالان عرصه فرهنگی فعال در حوزه های مختلف رسانه و هنر که در مبارزه با فتنه فعال بودند را شناسایی کردیم. آنها را دعوت کردیم تا در حاشیه نمایشگاه کتاب نشستهایی داشته باشند. از آقای جعفر فرجی هم دعوت کردیم اما نتوانست بیاید. منتها برای ما بسیار مهم بود زیرا گزارش نشست نماینده کاندیداها با حضرت آقا توسط یکی از افرادی که در این جلسه حضور داشت منتشر شده بود. به دنبال فرد صادقی برای شنیدن واقعیتها میگشتیم. در سفری به مشهد که با آقای جعفر فرجی همراه بودم، در میان راه با ایشان مصاحبه کردم. خاطرات غلامحسین مطوع که از خارج از مرزها به فتنه ما نگاه میکند نیز بسیار عجیب است. او میگوید اهل سنت کشمیر اینطور میگویند که اگر 70 کشمیری فدا شوند ولی انقلاب اسلامی پا بر جا بماند ارزش دارد.
انگار نمیشود راجع به بعضی وقایع نوشت
الفتپور کتابی تحت عنوان «اختلاف نظر» نوشته است که تاکنون اجازه چاپ نگرفته است. این کتاب در مورد مرحوم آیتالله رفسنجانی است.
دیانی پرسید: با توجه به اینکه الان تنها روایتهای موجود از برخی وقایع روایتهای مخدوش آیتالله رفسنجانی است، چرا اجازه نمیدهند روایت رقیبی که مبتنی بر اسناد است منتشر شود؟
الفتپور گفت: این چیزی که شما میگویید درد دل من است. من برای پژوهش این کتاب بالغ بر دو سال و نیم وقت گذاشتهام. هیچ دلیل قانع کنندهای برای من نیاوردهاند. ناگفتههایی وجود دارد هیچ وقت اعلام نمیشوند. انگار نمیشود راجع به بعضی وقایع نوشت. این تابو کجاست چرا اعلام نمیشود؟
جشنواره رسول آفتاب، پاسخ به یک دروغ
مخدومی در رابطه با جشنواره «رسول آفتاب» گفت: ما جشنواره را در پاسخ به یک دروغ آغاز کردیم. دروغ این بود که ایام فتنه القا کردند که هنرمندان و فرهیختگان همه حامی فتنه هستند. در هنگام برگزاری این جشنواره تیر این دروغها مرا نیز گرفتار کرد و از کتاب «مرگ بر مرگ» من جملهای استخراج کردند و در یک شهرستان دعوای قومیتی راه انداختند که حواشی بسیاری داشت و نهایتاً با دخالت امام جمعه استان به پایان رسید. بعد از این قائله رسیدیم به دولت یازدهم، از زمانی که این دولت حاکم شد و مدیرکل ارشاد تهران آمد گویا یکی از مهمترین مأموریتهایش بایکوت ما بود. جای ما را گرفتند و حمایتهای ارشاد از ما برداشته شد.
اگر ما به مسئلهای نپردازیم، دشمن میپردازد
آیا در وزارت ارشاد معیار مشخصی برای بحث ممیزی وجود دارد یا سلیقهای است؟ الفتپور پاسخ داد: احساسم این است که سلیقهای است. با اینکه امر کتاب فرا دولتی است و نباید آمدن و رفتن دولتها معیار آن تغییر کند.
وی مشکلات نوشتن امر سیاسی را اینطور بیان کرد: اولی دسترسی به منابع حساس است که یا وجود ندارد یا برای افراد خاص وجود دارد. مشکل دیگر مشکل تولید است که به خود نویسندگان برمیگردد یعنی سراغ مسائلی میروند که خیلی نیاز اجتماعی نیست. در مورد برخی وقایع هیچ کتابی وجود ندارد، مثل اعدامهای سال 67 که سر نظام در رابطه با آن بالاست، اما چرا هیچ روایتی از آن منتشر نمیشود؟ در مورد مسائلی که جنبه تاریخی پیدا کردهاند اگر درون کشور در موردش نوشته نشود قاعدتاً به بیرون کشور میرود. ما در مورد وقایعی که 30 سال از آن گذشته صحبت نمیکنیم و دشمن از این قضیه سوء استفاده میکند. الان دوره آن گذشته است که میگفتند اگر به مسئلهای یا امر سیاسی نپردازیم این آرام آرام از ذهن مردم پاک میشود، اگر ما نپردازیم جریان دیگری به آن میپردازد.
مخدومی پرسید: سؤال من از مدیران ارگانهای انقلابی این است که در دوران جنگ نرم در دوران تصدیگریشان چه تعداد فیلمساز، شاعر، داستاننویس و فعال فضای مجازی پرورش دادهاند؟
و سؤال پایانی، چرا کتاب؟! چرا این مطالب را در فضای مجازی منتشر نمیکنید؟ الفتپور گفت: من حوزه کتاب را حوزه مهمی میدانم و کتاب اثر ماندگاری دارد.
«شب روایت» چهارمین شب از «شبهای هنر» و با محوریت ادبیات داستانی و روایت، به تهیهکنندگی حسین شاهمرادی، هر سهشنبه شب ساعت 23 به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش میشود.
انتهای پیام/4072/
انتهای پیام/