دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جدیدترین اقدام‌ها برای مقابله با بیابان‌زایی در کشور

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر اینکه 32 میلیون هکتار از مساحت کشور را بیابان تشکیل می‌دهد، گفت‌: اکنون20 استان بیابانی در کشور وجود دارد.
کد خبر : 34901

عباس کارگر در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه مقابله با ریزگردها و بیابان‌زایی سابقه‌ای نیم قرنی در ایران دارد، افزود: کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، سمنان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در صدر استان‌های بیابانی ایران قرار دارند.


وی تصریح کرد: البته همه 32 میلیون بیابان برای کشور خطر آفرین نیست و از این مساحت در 20 میلیون هکتار با فرسایش بادی مواجه هستیم.


کارگر با بیان اینکه اولویت طرح‌های بیابان‌زدایی کشور تعدیل کانون‌های بحران است، ادامه داد: از 20 میلیون هکتار مساحت در معرض فرسایش بادی، 7 میلیون هکتار آن جزو کانون‌های بحران محسوب می‌شوند.


مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: با توجه به ارتباط ایران با دفتر عمران سازمان ملل متحد و فائو طرح‌های متنوعی برای مقابله با بیابان‌زایی مانند طرح ترسیب کربن در کشور اجرایی شد که می‌توان مجموع مساحت تحت پوشش این طرح بیابان‌زدایی را در 20 استان هدف بالغ بر یک میلیون و 800 هزار هکتار عنوان کرد.


وی بیان کرد: مقابله با بیابان‌زایی در کشور اگر چه پیش از انقلاب اسلامی نیز انجام می‌شد، پس از آن شدت بیشتری گرفت و با توجه به تجارب خوب کسب‌شده در این زمینه، 7 میلیون هکتار عملیات بیابان‌زدایی از طریق بذرکاری، بذرپاشی و مدیریت، اجرا و 2.5 میلیون هکتار جنگل دست کاشت در کشور ایجاد شده است.


کارگر با بیان اینکه طرح مشترکی با فائو در زمینه حفاظت از اراضی در معرض فرسایش بادی در کشور در حال اجراست، تاکید کرد: در 460 هزار هکتار از اراضی منطقه ریگان کرمان و قلعه سرایان خراسان جنوبی نیز طرح مشترک احیای جنگل‌های مخروبه در حال اجراست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب