دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 دی 1397 - 20:17
جاذبه‌های گردشگری ایران؛

زلزله بزرگ‌ترین ارگ خشتی جهان را برای همیشه نابود کرد

۱۵ سال بیش وقتی زلزله شدیدی در کرمان رخ داد، ارگی که بیش از 2 هزار سال استوار و پابرجا ایستاده بود نتوانست در برابر تکانه‌های زمین مقاومت کند و ویران شد.
کد خبر : 348148
بم2.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا ارگ تاریخی بم که در جنوب استان کرمان قرار دارد بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد.


این ارگ بزرگ که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار داشت در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته و در سده پنج پیش از میلاد ساخته‌شده است.


این ارگ قدیمی که به بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان معروف است در فضایی به مساحت ۲۰۰ هزار مترمربع احداث شده است.


نکته جالب در خصوص این ارگ این است که در دوره‌های متفاوت بناهایی بر اساس مقتضیات زمان در آن ساخته‌ شده است. برج و بارو، مسجد، بازار، تکیه، کاروانسرا، مدرسه، حمام و خانه‌های مسکونی و برج دیدبانی در داخل این ارگ، از جمله این محدثات است.


در اطراف این ارگ خندق‌های زیادی حفر شده است که این محدوده را از دسترس دشمنان دور نگه می‌داشت. در واقع در بسیاری از دوره‌ها این ارگ یک قلعه نظامی بوده و به‌منظور حفاظت از این شهر دور تا دور آن سربازان می‌ایستادند. در داخل قلعه عمارتی وجود داشته که محل زندگی حاکم شهر بوده است و این عمارت بر روی صخره‌ای با پنج طبقه بنا شده که همگی از جنس خشت و گل بوده‌اند. مغازه‌های نانوایی، روغن‌گیری و قفسه‌های خشتی در بازار این بنای خشتی نشان می‌دهد این بنا در دوره‌هایی از تاریخ رونق زیادی داشته است.


بررسی‌ها از این بنای عظیم نشان می‌دهد این بنا در دوره اشکانیان احداث شده و از زیباترین بناهای آن دوره است.


باستان‌شناسان معتقدند این بنای تاریخی توسط بهمن پسر گشتاسب بنا نهاده شده است و تا ۲۰۰ سال پیش نیز مردم در این ارگ زندگی می‌کردند. این ارگ در طول تاریخ بارها مورد یورش قرارگرفته اما نابود نشده و دوباره بازسازی‌ شده است.


در خانه‌هایی که داخل این ارگ دیده‌ شده است حمام وجود داشته و اصطبل اسب‌ها جدای از خانه‌ها قرار داشته است.


برخی از خانه‌ها با همان خشت و گل در دو طبقه ساخته‌ شده‌اند. در دوره‌های دیگر تاریخی  نیز ساخت‌وسازهایی در این ارگ انجام‌ شده است مثلاً در دوره قاجار آسیاب بادی در قسمت جنوب این قلعه ساخته‌ شده است و به همین دلیل این بنا از نظر معماری و شهرسازی ارزش فراوانی دارد.


ارگ تاریخی بم به‌عنوان نخستین نقطه تلاقی معماری و شهرنشینی ایران، دی سال ۱۳۸۲ براثر زلزله‌ای مهیب به تلی از خاک تبدیل شد. در اثر این زلزله، بیش از ۸۰ درصد ارگ تاریخی بم از بین رفت اما در سال‌های اخیر تلاش شده است که قسمت‌هایی از آن بازسازی شود.


انتهای پیام /4087


انتهای پیام/

برچسب ها: زلزله
ارسال نظر
هلدینگ شایسته