دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1394 - 15:40

وزیر نیرو: آب جیره‌بندی نمی‌شود/ بدهی 20 هزار میلیارد تومانی به پیمانکاران آب و برق

وزیر نیرو با بیان اینکه در زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم صنعت برق 20 هزار میلیارد تومان به نیروگاه‌های خصوصی، بانک‌ها، پیمانکاران و مشاوران بدهی داشت، گفت: پس از گذشت دو سال این عدد به 15/5 هزار میلیارد تومان کاهش یافته و در حال حاضر بدهی صنعت آب به پیمانکاران حدود 5 هزار میلیارد تومان است.
کد خبر : 34772

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، حمید چیت چیان در نشست مطبوعاتی امروز خود با بیان این که به علت وجود فاصله معنادار میان هزینه‌ها و درآمدهای صنعت آب و برق همچنان در توسعه انتقال تولید و توزیع با مشکل مواجه هستیم، افزود: میزان مصارف آب و برق کشور در شرایط پساتحریم با رشد مواجه خواهد بود و ما باید برای این دوره آماده باشیم.


وی افزود: امیدواریم با بهبود شرایط مالی و اتکا به مکانیسم‌های قانون رفع موانع تولید مانند انتشار اوراق مشارکت، اوراق اسناد خزانه و صکوک، بدهی‌مان به طلبکاران را تسویه کنیم.


او تصریح کرد: البته اگر بدهیهای آتی و سررسیدهای آینده وزارت نیرو را در محاسبات قرار دهیم، میزان مطالبات پیمانکاران به 30 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.


چیت چیان در پاسخ به این پرسش که آیا خرید تضمینی برق میزان بدهی‌های وزارت نیرو را افزایش نخواهد داد، اظهار کرد: اگر این موضوع در بودجه‌های سالیانه دولت دیده نشود، یقینا موجب افزایش بدهی‌های وزارت نیرو خواهد شد.


عملکرد 2 ساله وزارت نیرو در دولت یازدهم


وزیر نیرو ادامه داد: از آغاز به کار دولت یازدهم تا کنون 9 سد در 8 استان کشور با ظرفیتی معادل 436 میلیون متر مکعب به بهره برداری رسیده است. همچنین 4 سد در سه استان کشور نیز با ظرفیتی بالغ بر 61/4 میلیون متر مکعب آبگیری شده است.


وی اضافه کرد: در این مدت 65 شبکه آبیاری و زهکشی در 29 استان با ظرفیت 76 هزار و 150 هکتار به بهره‌برداری رسیده و 7 هزار و 975 حلقه چاه غیرمجاز معادل 30 درصد کل چاه‌های مسدود شده در برنامه چهارم و پنجم بسته شده‌اند.


چیت چیان در ادامه تشریح گزارش عملکرد دو سالانه وزارت نیرو در دولت یازدهم بیان کرد: 13 طرح آبرسانی به 36 شهر کشور با حجمی معادل 286 میلیون متر مکعب افتتاح و 12 تصفیه خانه بزرگ نیز در 12 شهر به بهره‌برداری رسیده است. همچنین یک هزار و 743 روستا از آب مطمئن بهره مند شده‌اند.


وزیر نیرو گفت: در این مدت 400 هزار مشترک جدید آب روستایی و همچنین یک هزار و 60 مشترک جدید فاضلاب شهری به جمع مشترکان آب و فاضلاب اضافه شده‌اند.


چیت چیان افزود: میزان آب بدون درآمد در شبکه‌های آب نیز از 26 درصد به 24/7 درصد کاهش یافته که بر این اساس از اتلاف آب در شبکه‌ها جلوگیری شده‌است.


وی ادامه داد: 29 واحد نیروگاهی در 11 استان کشور با ظرفیتی معادل 4 هزار و 91 مگاوات به بهره‌برداری رسیده و وارد مدار شده‌اند. همچنین 11 پست 400 کیلو ولت، 26 پست 132 ولت و 68 پست 63 ولتی در استان‌های کشور مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند.


وزیر نیرو با تاکید بر اینکه پست‌ها نقش مهمی در توزیع و انتقال برق بر عهده دارند، بیان کرد: این در حالی است که بیشتر توجه ها به ظرفیت تولید معطوف است. به عنوان مثال ما در ایام تابستان با خاموشی در استان‌های خوزستان، تهران و مازندران مواجه بودیم که علت آن گرمای بیش از حد هوا و پر شدن خطوط انتقال و ترانسفورماتورها است.


برنامه جیره بندی آب در هیچ یک از شهرها نداریم


چیت چیان با تاکید بر اینکه برخی شهرها دچار محدودیت آبی هستند، گفت: با این حال قرار نیست برنامه جیره بندی آب و زمان‌بندی محدودیت مصرف در هیچ یک از شهرها اجرا شود.


وی ادامه داد: سه شهر بوشهر، بندرعباس و کرمان در راس شهرهای مواجه با محدودیت‌های منابع آبی قرار داشته‌اند که خوشبختانه توانستیم سنندج را از جمع شهرهای مذکور خارج کنیم.


وزیر نیرو با بیان اینکه در تیر ماه امسال 6 هزار و 687 روستا به صورت سیار آب‌رسانی می‌شدند، تاکید کرد: تعداد روستاهای آب‌رسانی شده با تانکر و به صورت سیار متغیر است، چرا که برخی روستاها منابع آبی فصلی خود را در بازه‌ای از زمان از دست می‌دهند و در مقابل برخی روستاها با افتتاح پروژه‌ها از آب شرب بهر‌ه‌مند می‌شوند.


چیت‌چیان بیان کرد: 500 هزار میلیارد تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای آب‌رسانی به روستاها تخصیص داده شده که البته هنوز این رقم در اختیار وزارت نیرو قرار نگرفته است. در سال گذشته برای آب روستایی ردیف اعتباری 200 میلیارد تومانی ایجاد کردیم که 60 درصد آن پرداخت شد و امیدواریم امسال نیز این اعتبار به 400 میلیارد تومان افزایش یابد.


افزوده شدن دو میلیون و 625 هزار مشترک جدید به صنعت برق


چیت چیان ادامه داد: در دو سال اخیر دو میلیون و 625 هزار مشترک جدید به صنعت برق افزوده شده است. از طرفی 2/57 درصد از میزان تلفات برق کاهش یافته است.


وی اضافه کرد: در حال حاضر میزان ظرفیت تولید برق کشور بالغ بر 73 هزار و 550 مگاوات است که بیشترین پیک آن نیز در 20 تیرماه با 50 هزار و 177 مگاوات بوده است.


سهم 90 درصدی صنعت آب و برق از صدور خدمات فنی مهندسی کشور


وزیر نیرو با بیان اینکه در زمینه صادرات برق و تجهیزات فنی مهندسی رشد چشمگیری داشته‌ایم، اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر شرکت‌های ایرانی در ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، برق آبی، پست‌های انتقال و تصفیه‌خانه ها رکورد خوبی دارند و در سال اخیر بیش از 90 درصد خدمات فنی مهندسی صادر شده کشور متعلق به حوزه صنعت آب و برق بوده است.


وی میزان خدمات فنی مهندسی صادر شده صنعت آب و برق در سال گذشته را 2 میلیارد و 481 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: میزان درآمد حاصل از صادرات تجهیزات صنعت آب و برق نیز در سال گذشته بالغ بر 87 میلیون دلار بوده است.


ممنوعیت انتقال آب حوزه به حوزه از یک سال گذشته


چیت چیان درباره انتقال آب دریاچه ارومیه و انتقال آب از گرگان به سمنان نیز گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آب از یک‌سال گذشته هیچ آبی جز با هدف تامین آب شرب از حوزه‌ای به حوزه دیگر منتقل نمی‌شود.


وزیر نیرو تصریح کرد: بر این اساس اگر قرار است با استحصال منابع آب صنعت و کشاورزی استانی توسعه یابد، باید منابع آن در داخل آن حوزه باشد. البته اجرای مصوبه های گذشته شورای عالی آب برای انتقال آب به حوزه‌های مختلف کماکان ادامه می‌یابد.


وی با بیان اینکه اعتبارات طرح های عمرانی در بخش آب نسبت به سال گذشته افزایش 30 درصدی داشته است، ادامه داد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور منابع وزارت نیرو به لحاظ ترکیب اعتبارات از فعالیت های سد سازی به سمت فعالیت‌های تعادل بخشی سوق یافته است، به طوری که اعتبارات این بخش رشد 17 درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است.


لزوم افزایش ظرفیت تولید برق در پسا تحریم


چیت چیان با بیان اینکه در شرایط پسا تحریم باید به سمت استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های جدید برای تولید برق با راندمان بیشتر پیش برویم، بیان کرد: در حال حاضر توربین‌های گاز تولید داخل از نوع کلاس E است و برنامه ریزی کرده‌ایم تا این توربین‌ها با کلاس F تولید شوند. بر این اساس راندمان فعلی در مجموع سیکل ترکیبی احداث شده از 50 درصد به 58 درصد افزایش می‌یابد.


به گفته وزیر نیرو علاوه بر این امر هوشمند کردن شبکه برق کشور از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی شده در وزارت نیرو برای کاهش اتلاف شبکه برق است.


وی تاکید کرد: در شرایط جدید ایجاد شده به واسطه برداشته شدن تحریم‌ها زمینه تامین مالی پروژه‌ها و سرمایه گذاری مستقیم شرکت‌های خارجی در ایران فراهم خواهد شد.


اصلاح سیستم های کنتور مشترکین برق


چیت چیان با بیان اینکه صرف نظر از اقدامات مدیریت مصرف، یک برنامه ملی برای کاهش تلفات شبکه برق طراحی شده است، ادامه داد: آرایش و معماری شبکه برق در حال تغییر است که بر اساس آن شبکه فاز ضعیف کاملا حذف و فاصله پست‌های 20 کیلوولت با مصرف کننده به حداقل می‌رسد تا از این طریق میزان قابل توجهی از اتلاف شبکه کاهش یابد.


به گفته وزیر نیرو اصلاح سیستم‌های کنتور مصرف کنندگان صنعت برق نیز از دیگر اقدامات انجام شده در راستای کاهش اتلاف شبکه سراسری کشور است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته