دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«ای من» رمانی برای درمان آسیب‌های فضای مجازی

رمان «ای من» مجموعه‌ای از داستان‌ها و وقایع حقیقی است که در آن نکات مثبت و منفی فضای مجازی در نسل‌های مختلف بررسی شده است.
کد خبر : 347571
laptop-819285_960_720.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، ورود هر امکانات ارتباطی بدون پیش‌بینی زیرساخت مناسب و شناسایی محاسن، معایب و چگونگی استفاده از آن، در یک جامعه تبدیل به معضل در جوامع می‌شود.


چند سالی است که در کشور ما ورود شبکه‌های اجتماعی بدون کنترل و فرهنگ‌سازی مناسب برای استفاده از آن‌ها، باعث افزایش برخی آسیب‌های اجتماعی شده است،به‌طوری‌که این آسیب‌ها به‌صورت مهارنشدنی در حال افزایش است. مشاهده عینی این موضوع در جامعه خصوصاً افزایش مراجعات این قشر آسیب‌دیده به مراکز مختلف و کمبود کتب آموزشی در این زمینه، نویسندگان کتاب «ای من» را بران داشت که در قالب رمان به این موضوع مهم بپردازد.


ای من (مرد الکترونیکی) نوشته زهرا مهری و هادی احمدی مجموعه‌ای از داستان‌ها و وقایع حقیقی است که در آن به‌صورت سلسله‌وار به نکات مثبت و منفی فضای مجازی در نسل‌های مختلف اشاره‌شده است. استفاده درست از فن‌های نگارش و تاریخ و آیین‌های سنتی، استفاده از جذابیت‌های فضای شهری با نگاهی به گذشته، حال و آینده از نقاط قوت این رمان است.


در این اثر نکات آموزشی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به‌منظور هدایت افراد آسیب‌دیده از فضای مجازی ارائه‌شده است. اشاره به محاسن فضای مجازی و در مواردی حتی اشاره‌هایی خلاقانه به استفاده این فضا، از نگاه خصمانه به این پدیده رو به رشد کاسته است.


رمان «ای من» توانسته است آینده‌ای با دو نوع استفاده مثبت و منفی از فضای مجازی و ابزارهای هوشمند ترسیم کرده و خوانندگان را به اصلاح رفتارهای نامناسب خود ترغیب کند.علاوه بر این، محور قرار گرفتن خانواده برای حل مشکلات در گذشته، حال و آینده نیز در این اثر مورد توجه قرارگرفته است.


مخاطب این رمان تلاش می‌کند تا به آینده سرکی بکشد. آینده‌ای که هجوم فن‌آوری، انسان‌ها را به موجوداتی تنها و بی‌هویت تبدیل کرده است که غرق در مشکلات روانی حاد هستند. وضعیتی که البته در حال حاضر هم کم‌وبیش در همه جوامع دیده می‌شود. فناوری‌هایی که در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنیم، حاصل اکتشافات و اختراعات خود ما نیستند و دلیل استفاده ما از محصولات جدید، صرفاً به خاطر در دسترس بودن آن‌هاست و نه نیاز ما. به‌عنوان‌ مثال، آیا تاریخ تلویزیون از تولید تا تکامل در غرب مانند تاریخ و سرگذشت آن در ایران بوده است؟ تلفن‌های همراه و رایانه‌ها چطور؟


این رمان با قلم زهرا مهری و هادی احمدی که از کارشناسان حوزه فرهنگی و فضای مجازی هستند توسط انتشارات تحریر خیال منتشر شده است.


زهرا مهری، نویسنده رمان‌های موج تقدیر، ناقوس سکوت و ترمه است. وی که چند سالی است به عنوان یکی از مسئولان خانه سلامت در شهرداری تهران فعالیت می‌کند، در نتیجه از نزدیک آسیب‌های روانی و اجتماعی ناشی از استفاده نادرست از فضای مجازی را درک کرده است و با توجه به نیازسنجی‌های مقطعی خود، نیاز به آموزش صحیح و فرهنگ‌سازی استفاده صحیح از فضای مجازی را کاملاً ضروری می‌داند.


هادی احمدی نیز متخصص فناوری اطلاعات است که سابقه برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با مشکلات فضای مجازی در خانواده را در کارنامه خود دارد.


بدین ترتیب می‌توان گفت رمان «آی من» بر پایه مصاحبه مستقیم با مردم و روایت موضوعات از زبان آن‌ها و معضلاتی که در حوزه فناوری و شبکه‌های اجتماعی در جامعه رواج دارد نوشته‌شده است. این رمان 252 صفحه‌ای یک داستان اصلی و 10 داستان فرعی دارد که همگی به‌نوعی مرتبط با فضای مجازی هستند. در این رمان سعی شده است به‌صورت غیرمستقیم به خانواده‌ها یادآورشده است که نمی‌توان با فضای مجازی و عصر تکنولوژی مقابله کرد،اما می‌توان آن را به شکل صحیح هدایت نمود.


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

برچسب ها: رمان فضای مجازی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته