دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه آزاد مراغه:

افزایش حجم تجارت جهانی نتیجه تجاری‌شدن دستاوردهای پژوهشی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه گفت: افزایش حجم تجارت جهانی در دو دهه اخیر به 31 تریلیون دلار، ناشی از تجاری‌شدن دستاوردهای پژوهشی است.
کد خبر : 346998
اختتامیه هفته پژوهش 97(1).jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از مراغه، محمدرضا ولیلو روز گذشته در مراسم اختتامیه هفته پژوهش که با حضور جمعی از استادان، کارمندان و دانشجویان نخبه و صاحب ایده‌های دانش‌بنیان برگزار شد درخصوص لزوم، اهمیت و جایگاه پژوهش در دانشگاه‌ها گفت: هدف از پژوهش، تولید علم نافع بوده و افزایش حجم تجارت جهانی در دو دهه اخیر به 31 تریلیون دلار، ناشی از تجاری‌شدن دستاوردهای پژوهشی است.


وی افزود: هر سال حدود هزارمیلیارد دلار در دنیا صرف تحقیق و توسعه می‌شود و حدود دو درصد تولید ناخالص داخلی دنیاست و این مقدار در برخی کشورهای توسعه یافته، تا چهار درصد هم هست.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه اظهار کرد: بیش از 40درصد اقلام صادراتی کشورهای توسعه‌یافته، حاصل یافته‌های پژوهشی است که البته از هر 100 ایده، فقط یک یا دو ایده ارزش تجاری‌شدن را دارد.


ولیلو برخی موانع تجاری‌سازی را یادآور شد و تصریح کرد: مراکز نوآوری می‌توانند شبکه به هم پیوسته‌ای از دانشکده‌ها، مراکز و مؤسسات تحقیقاتی که آنها را به صنعت متصل می‌کند ایجاد کنند تا دانشجویان و استادان را به تغییر رویکرد از تحقیقات مبتنی بر ایده به حل مسائل دنیای واقعی قادر سازد.


وی افزود: ایران، دارای رتبه 16 تولید علم در جهان و رتبه اول منطقه بوده و با وجود به تولید حدود 400هزار مقاله و تولید علم در این کشور، هنوز نتوانسته‌ایم مانند برخی کشورهای توسعه‌یافته که حتی یک‌دهم مقالات ما را ندارند، وارد تجارت جهانی بشویم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه با قدردانی از سیاست‌های اخیر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به‌خصوص دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی، اظهار کرد: رویکرد اخیر این دانشگاه در مسائل مبتلابه کشور و رفع مشکلات جامعه و سوق‌دادن تحقیقات و تولیدات علمی به سمت مسئله‌محوربودن و رونمایی از نرم‌افزار پایش مشکلات جامعه به‌ویژه نگاه تخصصی منطقه‌ای و استانی به این موضوع، نویدبخش یک حرکت و جهش بسیار خوب در عرصه تولید علم محتوایی است


ولیلو تصریح کرد: در استان آذربایجان شرقی نیز با اهتمام ویژه استادان، محققان و متولیان امر روی دو مسئله حیاتی منطقه (احیای صنعت چرم و رفع مشکلات دریاچه ارومیه) بتوانیم گام اساسی در راستای عملیاتی‌کردن موضوع تبدیل علم به ثروت برداریم.


به گزارش آنا، مراسم اختتامیه هفته پژوهش با اهدای لوح سپاس و هدایای ویژه به ارائه‌دهندگان مقالات، سخنرانان علمی، برگزارکنندگان میزگردها و کارگاه‌های علمی، پژوهشگران نمونه، برندگان مسابقات کتاب‌خوانی و ارائه‌دهندگان واحدهای فناوری در واحد مراغه برگزار شد.


انتهای پیام/4121/4062


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته