دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1397 - 09:13
چرخ دانشگاه/7

گام بلند دانشجویان واحد علوم و تحقیقات در پژوهش‌های کاربردی

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در پژوهش‌هایی که انجام می‌دهند حل چالش‌های کشور را هدف قرارداده‌اند.
کد خبر : 345749
BS0K6606.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی مدتی است که شعار مسئله‌محور بودن و کارآفرینی را برگزیده است، شعاری که هر لحظه افق‌های جدیدی را پیش‌ روی محققان این دانشگاه نمایان می‌کند. 


این دانشگاه به‌مناسبت هفته پژوهش در کشور، سعی کرد گوشه‌ای از اقدامات پژوهشگران خود را به نمایش بگذارد تا همگان بدانند که دانشگاه آزاد اسلامی به چه سمتی پیش می‌رود. 


در این مسیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در هفته پژوهش، نمایشگاه کوچکی البته با ایده‌های بزرگ از دستاوردهای پژوهشی دانشجویان برپا کرد که در خور توجه بود.


دانشجویان مشتاقانه در این نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را برای علاقه‌مندان تشریح می‌کردند.


امیرحسین احسانی که در غرفه دانشکده مکانیک حضور داشت از ارائه پرینتر سه‌بُعدی دی‌ای‌پی در نمایشگاه خبر داد و گفت: این پرینتر قدرت رقابت با نمونه خارجی دارد.


وی ادامه داد: هنوز سرمایه‌گذار برای این پروژه انتخاب نشده است، امیدوارم به‌زودی این اتفاق بیفتد؛ چراکه این دستگاه ظرفیت خوبی برای رقابت در بازار داخلی و خارجی دارد.


تسویه پساب‌های صنعتی با استفاده از محصولات کشاورزی


در ادامه بازدید از نمایشگاه، غرفه دانشکده مواد معدنی با دستگاه‌هایی که در غرفه قرار داشت جلب توجه می‌کرد. آرمین فریدی دانشجوی کارشناسی ارشد معدن فرآوری مواد معدنی، در توضیح دستاورد خود گفت: دستگاهی که طراحی شده تصفیه پسابهای صنعتی با استفاده از باتل‌های کشاورزی است. یعنی دور‌ریزهای کشاورزی در هر منطقه‌ای با توجه به کشاورزی آن منطقه را پیدا و با مواد شیمیایی بهینه‌سازی می‌کنیم و در آب و پساب‌های صنعتی می‌گذاریم و پساب‌های صنعتی را تصفیه می‌کنیم. 


وی ادامه داد: این روش باعث می‌شود هزینه تصفیه پساب کاهش یابد و هم باعث ارتباط کشاورز و صنعتگر می‌شود.


فریدی درباره تجاری‌سازی این دستگاه بیان کرد: در ایران هنوز تجاری‌سازی نشده است، این طرح در کشورهای پیشرفته هم در مرحله پایلوت قرار دارد، امیدواریم که این طرح از سوی صنعتگران مورد حمایت واقع شود و بتوانیم تحقیقمان را ادامه دهیم.


تولید برق از کاغذ


در ادامه جستجو در پژوهش‌های دانشجویان واحد علوم و تحقیقات به پروژه عجیب تولید برق از کاغذ برخورد کردم که ظرفیت‌های زیادی داشت. 


لیلا فکری فارغ‌التحصیل پسادکتری فیزیک مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات غرفه درباره دستاورد خود گفت: توانستیم از کاغذ برق بگیرم. آنقدر این طرح در جهان مورد توجه قرار گرفت که مقاله مربوط به آن هات پیپر شد.


وی افزود: اخیراً هم دانشگاه‌های آمریکایی خواستند تا به آنجا برویم و با بودجه آنها کار تحقیقاتی‌مان را انجام دهیم. همچنین از شرکت اپل هم دعوت شدیم ولی هیچ یک از اینها را نپذیرفتیم.


وی تأکید کرد: دوست داریم در ایران بمانیم و کار تحقیقاتی‌مان را انجام دهیم. نتیجه این تحقیق ابر باتری خواهد بود که شارژ آنی خواهد داشت و دشارژ طولانی خواهد بود.


وی درباره حمایت‌های داخلی از این طرح ادامه داد: تاکنون فقط از صندوق حمایت از ریاست جمهوری حمایت مالی شدیم.


تولید اکسیژن از میکروجلبک


غرفه بعدی مربوط به دانشکده شیمی بود که دستگاه‌هایی را در غرفه جای داده بودند بعد از صحبت با مسئول غرفه متوجه کار خارق‌العاده دانشجویان مهندسی شیمی شدم، آنها توانستند از میکروجلبک اکسیژن تولید کنند. همچنین با میکروجلبک صابونهای ضدآکنه ساخته بودند. سروش عزیزی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی اعلام کرد: در نمایشگاه سه محصول ارائه دادیم. پایه محصولات میکروجلبک است. اولین دستاورد دستگاه تولید اکسیژن  می‌تواند با میکروجلبک برق تولید کند. اکنون در حال ثبت این دستگاه در بنیاد ملی نخبگان هستیم تا بعد از ثبت بتوانیم به سمت تجاری‌سازی آن پیش برویم. 


نمایشگاه پژوهش دانشگاه علوم تحقیقات


وی ادامه داد: دستگاه دیگر باز هم با استفاده از میکروجلبک برای تولید محصولات بهداشتی مانند دارو و محصولات دارویی است. این دستگاه  در صنایع غذایی هم کاربرد دارد. ثبت اختراع این طرح انجام شده است. این دو طرح به‌عنوان طرح‌های برگزیده این دوره انتخاب شدند.


عزیزی اضافه کرد: دستگاه دیگر مربوط به جداسازی و کشت میکروجلبک برای تولید صنایع غذایی شامل خوراک انسان و حیوان است. کارهای ثبت اختراع این محصول هم در حال انجام است.


تولید دستگاه‌های پزشکی متعدد در واحد علوم و تحقیقات


وقتی از دستاوردهای پزشکی واحد علوم و تحقیقات در حوزه پزشکی خصوصاً در بیماری‌های پردردسر آلزایمر و پارکینسون باخبر شوید حتماً دست‌مریزاد خواهید گفت و این جمله را زمزمه می‌کنید که باید از همه این طرح‌ها حمایت شود تا بتوانیم از زورگویی دشمنان به خودکفایی برسیم.


فریدون نوشیروانی فارغ‌التحصیل دانشکده علوم فناوری پزشکی گفت: دستگاه‌های غرفه ما مربوط به حوزه پزشکی است. یکی از دستگاه‌ها گرم‌کننده خون و سرم در زمان انتقال به بدن است تا شوک و آسیب به بدن وارد نشود.


نمایشگاه پژوهش دانشگاه علوم تحقیقات


وی ادامه داد: دستگاه دیگر به کامپیوتر وصل می‌شود و برای تشخیص پارکینسون است. نقشه‌هایی برای بیماران با استفاده از متخصصان طراحی شده است. فرد در الگوریتم‌ها حرکت می‌کند درصد بیماری فرد تشخیص داده می‌شود.


نوشیروانی بیان کرد: دستگاه دیگر جی‌پی‌اس برای بیمارانی که آلزايمر دارند و كه وقتی گم شوند گیرنده دستگاه به مریض و فرستنده به کامپیوتر وصل می‌شود.


در این غرفه دستگاه بازکننده در لوله آزمایش، اندازه‌گیری بیلی روبین نوزادان برای تشخیص زردی نیز ارائه شده بود.


تولید کاغذ از پوست بادام زمینی و گیاه لیف


در ادامه دانشجوی دانشکده کشاورزی را دیدم که از ضایعات کشاورزی کاغذ تولید کرده بود. 


علی کاظمی تبریزی، دانشجوی دوره دکتری رشته کشاورزی گفت: پوست بادام زمینی در شمال کشور بسیار وجود دارد که برای کشاورزان بسیار دردسرساز است، توانستیم از این پوسته کاغذ تولید کنیم. همچنین از گیاه لیف نیز کاغذ تولید کردیم.


وی ادامه داد: همچنین توانستیم از خاک اره نوعی پوشش چوبی پلاستیکی تولید کنیم که در انواع کفپوش‌ها و دیوارپوش‌ها کاربرد دارد. 


نمایشگاه پژوهش دانشگاه علوم تحقیقات​​​​​​کاظمی از تولید دستگاهی که توان سفید کردن کاغذ کاهی را دارد، خبر داد و گفت: این دستگاه با هزینه ۳۷ میلیون در ایران تولید شد و نمونه خارجی آن ۳۰ هزار یورو قیمت دارد. این طرح توانست حمایت سطح سه نخبگان را جذب کند. 


در این نمایشگاه همچنین غرفه‌ای از باشگاه پژوهشگران جوان حضور داشت تا دانشجویان را از حمایت‌های این باشگاه با خبر کند و از طریق عضویت در این باشگاه از تسهیلات آن استفاده کنند. 


انتهای پیام/۴۰۴۰/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته