حرکت صنعت خودرو با دندهسنگین در جاده تولید
امیرحسن کاکایی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور و این واقعیت که تحریم هستیم، تأکید کرد: بهطور طبیعی برای یکسری قطعات باید تحریمها را دور بزنیم. یعنی امکان تولید بعضی قطعات در داخل کشور وجود دارد و بالأخره قطعهسازان آن را میسازند و در تولید آنها خودکفا میشویم، اما در مورد بعضی از موارد و قطعات حداقل دو-سه سال طول میکشد که آن را تولید کرده و درنهایت اگر هم بخواهیم در آن خودکفا شویم، نیاز به فعالیت در آن بخشداریم.
وی با توضیح اینکه در حال حاضر به علت وجود تحریمها ورود برخی قطعات به کشور به دو روش امکان دارد، گفت: باوجود شرایط تحریم صنعت خودرو میتواند قطعات موردنیاز خود را از منابع بیکیفیت تأمین کند یا اگر هم همان قطعات باکیفیت سابق را بخواهد تهیه کند باید باقیمتهای بالاتری نسبت به گذشته آن قطعات را تهیه کند.
عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت ایران تأکید کرد: صنعت خودرو در کشور فعلاً در یک حلقه بسیار پیچیده افول قرار دارد و برای این صنعت با توجه به قیمتگذاری و همچنین تحریمها نمیتوان اوضاع خوبی را پیشبینی کرد.
به گزارش آنا، براساس جدیدترین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در آبان ماه امسال با کاهش ۵۷.۴ درصدی همراه بوده است.
آبانماه امسال تولید انواع سواری با کاهش ۵۸.۲ درصدی همراه بوده و از ۱۲۶ هزار و ۱۳۵ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به ۵۲ هزار و ۷۲۳ دستگاه رسیده است.
بر اساس این گزارش، صنعت خودروسازی ایران با چالشهای جدی مواجه است؛ چالش اول، بحران تولید است که با توجه به نوسانات نرخ ارز، خروج شرکای تجاری و یا کاهش سطح تبادلات آنها و همچنین تحریمهای بانکی و حمل و نقل، تأمین قطعات برای خودروسازان سخت شده است. به همین دلیل در ماههای گذشته شاهد افت تولید 50 درصدی خودرو در کشور بودهایم.
انتهای پیام/4092/4083/خ
انتهای پیام/