دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر محفل شعر کیش در گفت‌وگو با آنا:

بها دادن صرف به تهران بی‌عدالتی در حق شهرهای دیگر است

علی محمد مودب گفت: «شهرهای دیگر واقعا تشنه برپایی رویدادهای فرهنگی و هنری هستند، ولی بها دادن صرف به تهران و برگزاری انواع برنامه‌ها در این شهر، نوعی بی‌عدالتی در حق شهرهای دیگر است.»
کد خبر : 3451

علی محمد مودب دبیر محفل شعری کیش در جریان برگزاری نهمین جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «قرار است روز ششم اسفندماه بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است، محفل شعری در جزیره کیش برگزار شود. در این محفل، شاعرانی از طیف‌های مختلف به شعرخوانی می‌پردازند. تصور می‌کنم برپایی محافل شعری در استان‌های سراسر کشور به لحاظ تمرکز زدایی اتفاق خوشایندی است، اگرچه در حیطه هنر، به ویژه هنرهای تجسمی چند سالی است که شاهد این مسئله هستیم و می‌بینیم که دیگر رویدادهای فرهنگی هنری تنها به پایتخت محدود نمانده‌اند».


او اضافه کرد: «تجربه برپایی رویدادهای ادبی و هنری در این سال‌ها نشان داده است که تمام شهرهای کشور تشنه کارهای فرهنگی هستند. باید این نکته را بپذیریم که تهران دیگر از وجود جشنواره‌های مختلف اشباع شده است و آنچه اهمیت دارد این است که این اتفاقات فرهنگی در اقصی نقاط کشور صورت بگیرد».


این شاعر معاصر در ادامه خاطرنشان کرد: «طی روزهای اخیر در شب شعری در اسلامشهر حضور یافتم، استقبال از این مراسم به گونه‌ای بود که بسیاری از افرادی که برای حضور در نشست آمده بودند جایی برای نشستن نداشتند. این نشان می‌دهد که شهرهای دیگر واقعا تشنه برپایی چنین رویدادهایی هستند ولی بها‌ دادن صرف به تهران و برگزاری انواع برنامه‌های فرهنگی و هنری در این شهر، یک جور بی‌عدالتی در حق شهرهای دیگر قلمداد می‌شود.»


مودب تصریح کرد: «درحالی که سیاست‌گذاران فرهنگی می‌توانند به واسطه برنامه‌ریزی و طراحی صحیح، جشنواره‌های پراهمیتی مانند جشنواره شعر فجر را به شهرهای دیگر انتقال دهد و از این رهگذر زمینه‌ای را برای ارتقای این جشنواره‌ها و به وجود آوردن تنوعی در ترکیب آنها ایجاد کند».


او در پاسخ به این سوال که جشنواره شعر فجر چقدر می‌تواند در استعدادیابی شاعران جوان تاثیرگذار باشد گفت: «یکی از محاسن جشنواره‌ها به ویژه جشنواره شعر فجر این است که توانسته در این سال‌ها بستری را برای جوشش استعدادهای جوان فراهم کند. منتهی مسئله‌ای که در این میان وجود دارد این است که توجه به استعدادها همواره در بطن جشنواره ها صورت می‌گرفته و بعد از اتمام جشنواره، این حمایت و توجه نیز پایان می‌یافته است.»


دبیر محفل شعر کیش در جشنواره شعر فجر گفت: « درواقع اغلب جوانانی که مستعد بوده‌اند به دلیل بی‌توجهی و نگاه‌های مقطعی دست‌اندرکاران فرهنگی در فضاهای تدبیر نشده رها شده‌اند و استعدادشان به هدر رفته است. در حالی که دولت می‌تواند از پتانسیل گسترده این جوانان بهره بیشتری بگیرد و به جای آن که این جوانان آموزش‌های مستقیم خود را از اینترنت بگیرند در مسیر هدایت شده‌تری قرار داده شوند.»


مودب اضافه کرد: «درحال حاضر با موج مستعد و پردامنه‌ای در حیطه ادبیات، خاصه شعر از سوی نسل جوان مواجه هستیم که ضرورت دارد بیش از پیش به این موج بها داده شود. این کار هم در درجه نخست به این شکل صورت می‌گیرد که تمام امکانات مختص تهران نباشد و شهرهای دیگر نیز بتوانند به شکل مساوی از این رویدادها و تاثیرات آن بهره بگیرند».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته