دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1397 - 15:43
ستاری:

شرکت‌های دانش‌بنیان کمترین آسیب را در تحریم‌ها می‌بینند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان کمترین آسیب را در تحریم‌ها می‌بینند چرا که توانایی تطبیق خود را با هر شرایطی دارند.
کد خبر : 345022

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سورنا ستاری در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه شاهد گفت: مشکل پژوهش کشور پول نیست؛ باید با فرهنگ و اکوسیستم مناسب مشکلات اقتصاد دانش‌بنیان را رفع کرد.


وی ادامه داد: اقدامات اصلی پژوهشی با پول دولت صورت نمی‌گیرد. باید شرکت‌های خصوصی در این زمینه نقش خودشان را ایفا کنند. دانشگاه به رسالت اصلی که نظام به دنبال آن بوده، نرسیده است. به دلیل اینکه در ۱۰۰ سال گذشته با اقتصاد نفتی کشور را اداره کرده‌ایم.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: دانشگاه شاهد در فرصتی کوتاه به رشد بالایی در مسائل علمی و ‌پژوهشی رسیده است که جای تقدیر فراوان دارد.


سورنا ستاری گفت: سیر رشد علمی کشور از بدو انقلاب تاکنون سریع بوده است. در اوایل انقلاب 170 هزار دانشجو داشتیم. الان چهار و نیم میلیون دانشجو داریم که عدد قابل توجهی است اما کافی نیست.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: اقتصاد نفتی که با آن بزرگ شده‌ایم، ساختارهای پیچیده دولتی و مشکلات زیادی دارد. دانشگاه به آن رسالت اصلی خود نرسیده است. رشد علمی در مقالات درواقع اتفاق خوبی به‌حساب می‌آید؛ یک درصد جمعیت دنیا را داریم ولی دو درصد مقالات علمی دنیا از ایران است.


وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته در حوزه‌های مربوط به پژوهش اشتباهاتی داشتیم. فکر می‌کردیم که پژوهش با پول دولت انجام می‌گیرد. سازمان‌های دولتی متعددی خواستند که مسائل خود را از طریق پژوهش حل کنند و پژوهشگاه درست کردند. پژوهشگر و هیأت علمی استخدام کردند. عدد قابل توجهی پول برای پژوهش پرداخت شد که زیرساخت‌های آن تکراری است.


ستاری ادامه داد: اگر می‌خواهیم دانشگاه و پژوهش جزئی از دانشگاه شوند، باید روش‌های قبلی را اصلاح کنیم. در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مدل‌های موفقی از شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کردیم. 60 هزار میلیارد تومان از ناحیه این شرکت‌ها فروش داشته‌ایم. هزاران استارت‌آپ درحال‌حاضر فعالیت می‌کنند. حرکت اجتماعی خوبی در جوانان عمدتاً زیر 30 سال اتفاق افتاده که با پول دولت نبوده است.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر اکوسیستم درست شکل بگیرد، بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری می‌کند. درواقع ما بودجه پژوهشی را درست خرج نمی‌کنیم. خروجی آن یک‌سری ساختمان و آزمایشگاه و پژوهشگاه و حقوق و دستمزد می‌شود. این را قبول داریم که دولت باید در پژوهش‌های پایه سرمایه‌گذاری کند ولی پژوهشی که می‌خواهد از آن محصولی بیرون بیاید با پول دولت امکان‌پذیر نیست.


وی افزود: این تفکر که اگر می‌خواهیم محصولی دست مردم بدهیم، دولت باید پول آن را پرداخت کند، تفکر اشتباهی است. در کشورهای پیشرفته دولت تا 1.5 درصد به محصولات پژوهشی اعتبار اختصاص می‌دهد و مابقی آن توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود.


ستاری بیان کرد:‌ باید اکوسیستمی در جامعه ایجاد کنیم که دانشگاه باید مبدأ آن باشد و این اکوسیستم را از طریق نیروی انسانی خلاق تغذیه کند. اگر اکوسیستمی شکل بگیرد که در آن دانشگاه‌ها محل قابل‌توجهی از درآمدشان را از محل سود فروش تکنولوژی و قراردادهای خود با صنعت تأمین کنند، قدرت برای کشور ایجاد می‌شود.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تأکید کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های منطقه را داریم. در نانو رتبه چهارم دنیا و در رشته‌های مهندسی رتبه زیر 10 هستیم. در نانوتکنولوژی بیش از 300 شرکت دانش‌بنیان داریم. این مهم است که فروش شرکت‌های نانو در سال گذشته یک هزار و 400 میلیون تومان بوده است و این امر را مردم در زندگی‌شان حس می‌کنند. این موارد با پول دولت محقق نشده بلگه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است.


وی اظهار کرد: روی ساختمان‌سازی نباید سرمایه‌گذاری کنیم بلکه باید روی جوانان و ایده‌های آنها سرمایه‌هاگذاری کنیم. شرکت‌های دانش‌بنیان کمترین آسیب را در تحریم‌ها می‌بینند چرا که روی پای خودشان ایستاده‌اند و توانایی تطبیق خود با هر شرایطی را دارند.


ستاری در پایان خاطرنشان کرد: دوباره تأکید می‌کنم که باید اکوسیستم درست کرده تا بتوانیم با کمک بخش خصوصی محصولات خوبی به‌دست مردم برسانیم.


انتهای پیام/4060/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته