دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برای اولین بار؛

سامانه هوشمند حمل بار در کشور راه‌اندازی شد

سامانه هوشمند حمل بار در کشور با هدف حذف واسطه‌ها در پایانه‌ها راه‌اندازی شد.
کد خبر : 344990
Ideal-Mercedes-Benz-Trucks-54-for-your-Car-Remodel-with-Mercedes-Benz-Trucks-1024x509.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، شاید اعتراضات اخیر رانندگان کامیون تنها یکی از نشانه‌ها و دلیلی بر وجود این مشکلات باشد. عدم بهره‌وری در حمل‌ونقل کشور علاوه بر تحمیل هزینه‌های زیاد به اقتصاد کشور در سطح کلان، تأثیر زیادی بر میزان درآمد و کیفیت امرارمعاش بیش از نیم میلیون راننده گذاشته است.


نرخ پایین کرایه از مهم‌ترین مشکلات این قشر است درحالی‌که کرایه حمل‌ونقل به‌خودی‌خود پایین نیست. وجود واسطه‌های متعدد و سوداگرانی که با کمترین زحمت، اغلب تا نیمی از هزینه حمل کالا را به‌عنوان کمیسیون و حق بار تصاحب می‌کنند به معضلی بزرگ برای این صنعت و رانندگان تبدیل‌ شده است.


با نگاهی به راهکارهای به کار گرفته‌ شده در سایر کشورها در چنین وضعی، ردپای سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل را مشاهده می‌کنیم. سیستم‌هایی که با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و تشکیل جامعه‌ای از رانندگان و صاحبان کالا موجب افزایش انعطاف‌پذیری در حمل‌ونقل، کاهش هزینه‌های سربار و حذف واسطه‌ها و درنتیجه افزایش رضایت راننده‌ها و صاحبان کالا شده است. کشور ما نیز به‌تازگی میزبان چنین ایده‌ای بوده است که خوشبختانه در مدت کوتاه فعالیت خود به موفقیت‌هایی دست‌یافته است.


حامد تاج‌الدین مبتکر و مؤسس اولین سامانه حمل‌ونقل هوشمند کالا است که به سراغ او رفته و از او در مورد این سامانه پرس‌وجو کردیم.


این مبتکر تحصیل‌کرده مقطع دکترا در رشته مدیریت کسب‌وکار در کشور کانادا است که پس از بازگشت به کشور تلاش خود را برای تأثیرگذاری بر صنعت حمل‌ونقل به کار بسته است.


وی در خصوص این سامانه گفت: «به دلیل نبود سامانه‌ای در کشور که رانندگان بتوانند بدون واسطه و برنامه‌ریزی‌شده بار دریافت کنند به فکر طراحی این پلتفرم افتادیم. حذف دلالی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این سامانه است که کمک بسیار بزرگی به صنعت حمل‌ونقل کشور می‌کند و از تضییع حق رانندگان جلوگیری می‌کند. در این سامانه بر اساس مبدأ و مقصد، نوع بار، تناژ و بسته‌بندی و فاکتورهای مختلف نرخ کرایه به‌طور دقیق و عادلانه مشخص می‌شود.»


تاج‌الدین در ادامه خاطرنشان کرد: «در کشور ما به موضوع عدم بهره‌وری در صنعت حمل‌ونقل توجه کافی صورت نگرفته و راهکاری برای حل آن ارائه نشده است. با مثال ساده‌ای یکی از دلایل عدم بهره‌وری در این صنعت را این‌گونه می‌توان توضیح داد، فرض کنید راننده باری را به مقصدی حمل می‌کند اما به دلیل عدم وجود شبکه اطلاعاتی و سامانه‌ای که بتواند برای مسیر بازگشت بار دریافت کند مجبور به بازگشت بدون بار است و یا نهایتاً مجبور به توقف‌های طولانی در صف می‌شود تا بتواند باری را دریافت کند. این یعنی صرف هزینه با ایجاد ارزش‌افزوده کمتر از ظرفیت. اما این اپلیکیشن که بزرگ‌ترین سامانه هوشمند حمل بار در ایران است با استفاده از تکنیک‌های نوین علمی، در پوششی سراسری امکان دریافت نزدیک‌ترین بار ثبت‌شده در سامانه را به راننده می‌دهد.


با این سامانه رانندگان قادر خواهند بود برای مسیرهای بازگشت نیز برنامه‌ریزی کرده و درآمد خود را افزایش دهند. قیمت‌گذاری در این سامانه به‌وسیله تکنولوژی پیچیده طراحی‌شده توسط متخصصان ایرانی انجام می‌گیرد.


شفافیت یکی از نقاط قوت این سامانه است. شفافیت این سامانه در همه ابعاد اعم از نرخ‌گذاری و کمیسیون رعایت شده و موضوعات قبلی مثل حق بار و غیره که با عناوین مختلف از رانندگان دریافت می‌شد از بین رفته است."


وی در خصوص منافعی که از طریق این سامانه به صاحبان بار می‌رسد، گفت: «محوریت این سامانه صرفاً رانندگان نیستند و سعی شده است به‌صورت دوسویه، هم به نفع رانندگان و هم به نفع صاحبان بار باشد. صاحبان بار حتی می‌توانند به‌صورت آنلاین از نحوه حمل بار، موقعیت و دیگر اطلاعات آن باخبر شوند و با سیستم قیمت‌گذاری طراحی‌شده از تناسب قیمت با مشخصات سفارش خود اطمینان یابند. هم رانندگان و هم صاحبان کالا می‌توانند این اپلیکیشن را در دانلود کرده و از امکانات آن بهره‌مند شوند.»


انتهای پیام/4092/4083/پ


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب