دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1394 - 17:19

برگزاری سمینار یک‌روزه تخصصی علم‌سنجی و اقدام پژوهی در واحد پرند

سمینار یک روزه تخصصی علم سنجی و اقدام پژوهی به همت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد پرند و دانشکده علوم زیستی و با تصویب شورای پژوهشی واحد با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی، اعضای باشگاه پژوهشگران جوان، دانشجویان و نخبگان در دانشکده علوم زیستی واحد پرند برگزار شد.
کد خبر : 34197

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، معاون پژوهش و فناوری واحد پرند در این سمینار با توصیف علم‌سنجی به عنوان یکی از روش‌های ارزیابی فعالیت‌های علمی گفت: علم‌سنجی شاخصی برای ارزیابی جایگاه تحقیقات، ارزیابی کیفیت تحقیقات، ارزیابی بهره‌وری علمی، ارزیابی میزان موفقیت دانشگاه در دستیابی به اهداف آموزشی- پژوهشی است.


دکتر سعید ذاکر بستان آباد افزود: در علم سنجی داوری و تکراری یا عدم تکراری بودن کار تحقیقاتی بسیار مهم است، تکراری بودن در تکنیک موردی ندارد ولی تکرار در نتایج مسأله ساز است.


وی بعد از ارائه تعریفی از اقدام پژوهی به عنوان فعالیت‌ها و مطالعات برای شروع یک کار علمی اظهار کرد: برای اینکه یک پژوهش اعم از کتاب، مقاله، پایان‌نامه و اختراع درست و صحیح پیش رود باید در ابتدا مطالعات اولیه خوب انجام شود و این یعنی اقدام پژوهی و اگر کار خوب انجام نشود پژوهشگر با مشکل روبه‌رو می‌شود.


ذاکر بیان کرد: بعد از مطالعات اولیه، یک تحقیق باید طوری تنظیم شود که پژوهشگر بتواند از آن دفاع کند و اگر یک پژوهشگر بتواند از ابتدا به طور سیستماتیک مراحل تحقیق را خوب انجام دهد پژوهش به یک مرجع تبدیل خواهد شد.


این مسئول گفت: امروز انگیزه در بین دانشجویان، استادان و حتی همکاران از بین رفته است و سنجش در بین دانشجویان و استادان شخصی و سلیقه‌ای شده است.


وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری استادان و محققان راه‌کار های مناسبی برای بالا بردن کیفیت پژوهش و سنجش‌های مناسب تحقیق‌ها ایجاد شود تا در ارائه تحقیق و آموزش به دانشجویان روندهای مناسب اقدام پژوهی شکل گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته