مجموعه 30 جلدی «تبیین الکافی فی مرآت العقول و الوافی» رونمایی شد
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، مجموعه 30 جلدی «تبیین الکافی فی مرآت العقول و الوافی» حاوی متن شریف کافی همراه با شرح علامه محمدباقر مجلسی در مرآت العقول و نیز پس از آن بیانات علامه فیض کاشانی در کتاب شریف الوافی است.
در این نشست، بهراد جعفری که کتاب «تبیین الکافی فی مرآت العقول و الوافی» را به رشته تحریر درآورده، درباره هدف خود از تحریر این کتاب گفت: «در سال 72-73 که در محضر استاد غفاری کتاب «تهذیب الاحکام» شیخ طوسی را کار میکردیم، زمانی مغتنم و لحظاتی ارزشمند را میگذراندیم. در آن زمان نرم افزارهای امروزی نبود و برای تحقیق باید به کتابها مراجعه میکردیم. وقتی با استاد غفاری مطرح کردم که میخواهم این کتاب را آماده کنم، از این اتفاق استقبال کرد.»
جعفری ادامه داد: «هر روز با ماجرای تحقیق کتاب مرآت محشور بودم. وقتی بعد از ترجمه مقاتل خدمت حضرت آقا رسیدم، درباره «مرآت» با ایشان صحبت کردم که خیلی خوشحال شدند.»
وی افزود: «در کنگره مرحوم فیض هم به بیانات مبارک فیض برخوردم که آنها را به مرآت منضم کردم، اما حضرت آقا گفتند شاید علامه مجلسی راضی نباشد، بنابراین اسم کتاب را «تبیین الکافی فی مرآت العقول و الوافی» نامگذاری کردم.»
مولف کتاب «تبیین الکافی فی مرآت العقول و الوافی» ضمن اشاره به هدف خود که ارائه «مرآت العقول» با نسخهها و مصادر بوده، گفت:«در قدم به قدم این مجموعه مبارک که 10 سال به طول انجامید، همیشه خوشحال بودم که در حال حل مشکلاتی هستم که در نسخهها وجود داشته است.»
همچنین آیتالله ابن الرضا در سخنانی تعالیم دین را در سه بخش احکام، عقاید و اخلاق برشمرد و گفت:«اینها به عنوان کتاب و سنت در اختیار ما قرار گرفته است. در مکتب تشیع نیز سنت را به قول معصوم، فعل معصوم و تقریر معصوم تعبیر میکنند.»
آیتالله ابن الرضا همچنین گفت:«همان طور که قرآن حجت است، حدیث و سنت هم حجت است. ادله دال بر این که حدیث حجت است، آیات شریفه قرآن است. مهمترین دلیلی هم که حجیت قول معصوم را اثبات میکند، حدیث ثقلین است.»
وی همچنین به تفاوت حدیث نگاری شیعه و سنی اشاره کرد و با استناد به روایات اهل بیت به بیان حجیت روایات اهل بیت پرداخت.
السید الثامر العمیدی نیز که در این مراسم حضور داشت و به زبان عربی سخنرانی کرد، در بخشی از سخنانش انتشار کتاب «تبیین الکافی فی مرآت العقول و الوافی» را خدمتی بزرگ به آستان حدیث اهل بیت دانست و گفت:«کتاب کافی تنها یادگار کلینی است و شخصیت کلینی ابعاد مختلفی دارد.»
العمیدی از مقدمه کتاب «تبیین الکافی فی مرآت العقول و الوافی» به عنوان یک نثر ادبی نام برد و ضمن اشاره به نقش کلینی در دفع هجمههای علمی فرهنگی درباره برخی از امتیازات این کتاب چنین توضیح داد:«در این کتاب فقط به جمع آوری مطالب اکتفا نشده و در مراجعه به مرآت و نسخه کافی دقت فراوان صورت گرفته که از امتیارات کار به شمار میرود.»
در ادامه مجید معارف نیز در سخنانی با بیان اینکه «زمانی که قرار شد تبیین الکافی را بررسی کنم، به نظرم رسید در 4 محور میتوان درباره آن صحبت کرد» از «فقه الحدیث و اهمیت جایگاه آن از دیدگاه ائمه»، «مرحوم علامه مجلسی و مرآت العقول»، «فیض کاشانی و توضیحات الوافی» و «بهراد جعفری و تبیین الکافی»، به عنوان محورهای سخنان خود نام برد و درباره بحث «فقه الحدیث و اهمیت جایگاه آن از دیدگاه ائمه» گفت:«اهمیت فقه الحدیث انگیزهای شده تا علمای اسلام به کتابهای شرح و روایات بپردازند.»
معارف ادامه داد:«خیلیها شاید ندانند که معنا کردن روایات ائمه و پیامبر، تکلیف علمی- دینی است که پیامبر و ائمه پایه گذاران آن بودند. نباید تصور کنیم معصومین فقط صاحب حدیث اند بلکه آنها ضمنا شارحان حدیث هم هستند.»
«مرحوم علامه مجلسی و مرآت العقول»، دومین مبحثی بود که توسط وی مورد بررسی قرار گرفت:«برخی از علمای شیعه به این نتیجه رسیدند که نسبت به شرح نویسی چه جفایی صورت گرفته. بسیاری از این شرایح به دست علامه مجلسی افتاد و خدا به ذهن او الهام کرد که آنها را در چند کتاب مفصل جمع آوری کند. علامه مجلسی این کار را با کتاب «الکافی» آغاز کرد.»
معارف ادامه داد:«کتاب مرآت العقول که شرح کتاب کافی است، بهترین و کامل ترین شرحی است که در ارتباط با کافی نوشته شده. در مرآت العقول هم اسناد بیان شده و هم روایات شرح داده شده است.»
او همچنین درباره مبحث «فیض کاشانی و توضیحات الوافی» بیان کرد:«فیض کاشانی در شیعه آغازگر کاری بود که اهل سنت بر ما مقدم بودند. او در مقدمه «الوافی» نقایص تک تک کتب اربعه را علیرغم محسنات هر یک عنوان میکند و با تالیف کتاب «الوافی»، جامع و دافع نقایص میشود.»
معارف، محسنات کتاب «تبیین الکافی فی مرآت العقول و الوافی» را برشمرد و در این زمینه چنین توضیح داد:«ارائه یک اثر علمی که جامع توضیحات دو کتاب است در کنار امکان مقایسه و تطبیق دیدگاههای دو عالم شیعه از محسنات این کتاب است. ترویج آثار علمی علما و احیای مباحث علمی گذشتگان هم یک مزیت به شمار میرود.»
تخریج مصادر علمی در پاورقی کتاب، حروفچینی و چاپ زیبا و اعراب گذاری روایات نیز برخی دیگر از محاسن کتاب بود که معارف از آنها نام برد.
در پایان این نشست نیز از مجموعه 30 جلدی «تبیین الکافی فی مرآت العقول و الوافی» رونمایی شد.
انتهای پیام/