دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بی‌نظمی شدید در نشست خبری پرهزینه‌ترین پروژه تاریخ سینمای ایران/ خبرنگاران بازیچه «شوی تلویزیونی» فیلم مجیدی شدند

نشست خبری پیش از اکران فیلم «محمد (ص)» با بی نظمی کامل و برخورد ناشایست با اهالی رسانه همراه با حواشی بسیار برگزار شد.
کد خبر : 33876

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا نشست خبری پیش از اکران فیلم سینمایی «محمد (ص)» شب گذشته در شهرک سینمایی محمد (ص) برگزار شد.


این نشست خبری که به میزبانی شرکت نور تابان با مدیریت محمد صابری و مجید مجیدی به عنوان کارگردان برگزار شده بود، به بدترین وجه ممکن برگزار شد.


این مراسم بر خلاف سایر برنامه‌های این چنینی فاقد هر گونه دعوتنامه رسمی بود و تنها این خبر که چنین نشستی قرار است برگزار شود، از طریق برخی خبرگزاری‌ها گوش به گوش به خبرنگاران حوزه سینما که تا پیش از این سعی در پوشش همه جانبه اخبار این فیلم داشتند رسید.


دعوتنامه غیر متعارف عمومی بیانگر این بود که نشست خبری پیش از اکران فیلم محمد ساعت 7 بعدازظهر در شهرک سینمایی محمد (ص) در 55 گیلومتری شهر قم برگزار می‌شود و و در متن این دعوتنامه ذکر شده بود: «از خبرنگاران کلیه رسانه‌های کشور دعوت می‌شود در این نشست خبری شرکت کنند. چند دستگاه اتوبوس ساعت 16:30 از مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان واقع‌ در شمال میدان آفریقا حرکت خواهد کرد تا مهمانان را به شهرک پیامبر اعظم(ص) برساند.»


اما آنچه مشاهده شد به جای چند دستگاه اتوبوس فقط یک اتوبوس بود که در نتیجه تعداد زیادی از اهالی رسانه وسیله‌ای برای حضور در مراسم نداشتند و نهایتا یا با خودرو شخصی خود آمده و یا در گروه‌های چند نفری اقدام به کرایه تاکسی کردند تا بتوانند در نشست خبری مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران حضور یابند.


نکته قابل توجه در این میان این بود که مسئولان و کارمندان بنیاد مستضعفان از این ماجرا کاملا بی‌خبر بودند و اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند و حتی معتقد بودند که خبرنگاران دچار اشتباه شده‌اند و اصلا قرار نیست چنین مراسمی برگزار شود.


تأخیر طولانی


در نهایت اتوبوس با یک ساعت تاخیر حرکت کرد و در حالی که قرار بود مراسم ساعت 7 برگزار شود، ساعت 7:30 دقیقه به محل برگزاری نشست رسید؛ در حالی که هنوز هیچ یک از ادوات صوتی و تصویری برای برگزاری نشست آماده نبود و گروه‌های فنی در حال نصب و تست تجهیزات بودند که این آماده‌سازی‌ها تا ساعت 9 ادامه داشت.


با این‌حال نه زمان‌بندی برای برگزاری چنین برنامه‌ای مناسب بود و نه فضایی که به این کار اختصاص داده شده بود، شرایط مناسبی داشت. درحالی که می‌شد این مراسم را در تهران یا حتی در سالن همایش شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) برگزار کرد و در زمانی مناسب‌تر.


نشست خبری با حضور تعداد زیادی از خبرنگاران و گروه‌های تلویزیونی با دو ساعت تاخیر آغاز شد در حالی که با وجود این تاخیر دوساعته صدا قطع بود و خبرنگاران صدای مجیدی را نمی‌شنیدند و در مقابل اعتراض اهالی رسانه به وضعیت صدا، مجید مجیدی گفت: «صدای من همین‌قدر است و بلندتر از این نمی‌توانم حرف بزنم. پخش زنده تلویزیونی است و این مشکلات طبیعی است!» در میانه صحبت‌های مجیدی که به سختی شنیده می‌شد بالاخره مشکل صدا حل شد، هرچند باز هم بسیار ضعیف بود.


نکته جالب اینجاست که این مراسم گویا صرفا برای پخش تلویزیونی تدارک دیده شده بود و خبرنگاران رسانه‌ها در آن حضوری طفیلی داشتند و از آن‌ها بیشتر برای پر کردن صندلی‌های تماشاگران استفاده شده بود.


به هیچ وجه چهره پیامبر را نشان نداده‌ایم


مجیدی در ابتدای سخنانش ضمن تشکر از خبرنگاران و محمد سرافراز که این فرصت را فراهم کرد تا فیلم معرفی شود، گفت: «قصد داشتیم این مراسم را در حرم امام رضا (ع) برگزار کنیم اما تولیت فعلی آستان قدس رضوی موافقت نکردند و نتوانستیم به آنجا برویم. به هر حال من از همین جا فیلم را به ساحت امام رضا (ع) تقدیم می‌کنم.»


وی ادامه داد: «هشت سال پیش، حضور من در جشنواره دانمارک مصادف شد با توهین‌هایی که در این کشور به ساحت مقدس پیامبر(ص) صورت گرفت. بنابراین طی نامه‌ای به دبیر آن جشنواره از آنها عذرخواهی کردم و گفتم که نمی‌توانم در جشنواره کشوری که به پیامبر و باورهای من توهین می‌شود، شرکت کنم.»


وی اظهار کرد: «ما در این حوزه و معرفی اسلام و فرهنگ اسلام بسیار کوتاهی کردیم و این کوتاهی باعث شده دنیای جهل بتواند قرائت زشتی از اسلام را به وجود بیاورد و متاسفانه حتی برخی کشورهای اسلامی نیز با آنها هم پیمان شده‌اند.»


مجیدی عنوان کرد: «این را به عنوان یک درد می‌گویم؛ چرا ما در این سال‌ها این قدر نسبت به مسائل فرهنگی و به ویژه پرداختن به ساحت مقدس پیامبر اسلام بی توجه بوده‌ایم؟ تا کنون تنها دو فیلم در دنیا در این رابطه ساخته شده که اولین فیلم همان «الرساله» ساخته مصطفی عقاد بوده و دومین اثر هم همین فیلم «محمد (ص)».»


وی افزود: «ما باید قرائت درستی از اسلام را به دنیا نشان دهیم وگرنه قرائت دیگری ارائه می شود. این کم‌کاری‌ها موجب می شود تا آنها یا از سر جهل و یا بر اساس یک برنامه‌ریزی که با عنوان اسلام هراسی از آن نام می‌بریم، حریم‌هایی را علیه اسلام و پیامبر عظیم الشان (ص) به وجود بیاورند و امروز متاسفانه جهان اسلام شرایطی دارد که با دلارهای برخی کشورهای اسلامی کشتارها و ترورهایی در عراق، افغانستان، سوریه و یمن انجام می‌شود.»


وی اضافه کرد: «بخشی از این مسائل تبعات این است که ما در حوزه فرهنگی ضعیف عمل کرده‌ایم و اسلام واقعی را با زبان هنر و فرهنگ به جهان نشان نداده‌ایم. ما همیشه واکنشی عمل کرده‌ایم و اتفاقا آنها هم واکنش‌های ما را در رسانه‌هایشان نشان داده و از آن به عنوان ترویج خشونت تعبیر کرده‌اند. آنها احساسات پاک میلیون‌ها آدمی که به مقدساتشان توهین شده و احیانا به پرچم آتش زدنی منجر شده است را به خشونت تعبیر کرده‌اند. همه این مسائل باعث شد که با خودم بگویم باید کاری انجام دهم و اسلام رحمانی را به تصویر بکشم.»


کارگردان «رنگ خدا» ساخت شهرک سینمایی محمد (ص) را یکی از مهم ترین دستاوردهای این فیلم دانست و شرح داد: «این شهرک با چنین دیدگاهی ساخته شد که حداقل 30 سال باقی بماند و قرار است با تدبیرهای دوستان در شرکت نور تابان بعد از رونمایی فیلم تمهیدانی اندیشیده شود تا این شهرک به صورت رسمی و برای بازدید عموم بازگشایی شده و مردم عادی، دانشجویان و دانش آموزان بتوانند از این شهرک بازدید کنند.»


در ادامه این نشست مجیدی در پاسخ به پرسشی در مورد پیش‌بینی فروش فیلم و بازگشت سرمایه‌ای که صرف شده گفت: «این فیلم نه از جنس شعار است و نه از جنسی که به دنبال گیشه باشد. پس برای هزینه‌ای که ما در راستای معرفی چهره رحمانی پیامبر می‌کنیم قیمتی نمی‌توان تعیین کرد. هر چند اعتقاد من این است که این فیلم از لحاظ اقتصادی نیز توفیقات خوبی به دست خواهد آورد.»


وی در مورد استقبال مخاطبان اظهار کرد: «معتقدیم چهره رحمانی پیامبر(ص) مخصوص ایران و مسلمانان نیست، بلکه نگاه فطری پیامبر به ساحت انسان مخصوص تمام مردم دنیا است. علاوه بر قرآن که معجزه پیامبر است، نوع رفتار ایشان با مردم نیز الگویی است که تمام مردم دنیا می‌توانند مخاطب آن باشند، بنابراین هر فردی با هر دین، آئین و تفکری می‌تواند مخاطب این فیلم باشد. من ایمان دارم که این اتفاق می‌افتد زیرا این فیلم ظرفیت‌هایی دارد که با هر باور و اعتقادی می‌تواند رابطه نزدیکی برقرار کند.»


مجیدی در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا درخصوص واکنش‌های دانشگاه الازهر بیان کرد: «ما تلاش کرده‌ایم این فیلم با نگاه وفاق در جهان اسلام ساخته شود، به همین دلیل دوره‌ای از زندگی پیامبر را انتخاب کردیم که کمترین تفاوت قرائت درباره آن وجود دارد. به نظر من دوستان دانشگاه الازهر کمی عجله کردند و بدون اینکه فیلم را ببینند به نشان دادن چهره پیامبر (ص) در فیلم اعتراض داشتند، در حالی که ما به هیچ وجه چهره پیامبر را نشان نداده‌ایم.»


توانمان تحلیل رفته است


وی همچنین درباره ساخت قسمت‌های دوم و سوم این فیلم توضیح داد: «باور ما بر این است که باید انرژی مضاعفی برای این کار داشته باشیم. هفت سال برای ساخت این فیلم انرژی گذاشته‌ایم و واقعیت این است که توانمان تحلیل رفته است. باید با تجدید قوا به ساخت قسمت‌های بعدی فکر کنیم؛ البته منتظریم این فیلم دیده شود و بعد از نقدها و نکاتی که در زمان اکران مطرح می‌شود و با یک فاصله گذاری مناسب، اگر توفیق داشتیم به ساخت قسمت‌های دیگر بپردازیم.»


کارگردان پروژه محمد (ص) در ادامه در مورد کوتاه شدن 18 دقیقه‌ای فیلم توضیح داد: «بر اساس تدوین اولیه ما ۵ ساعت فیلم داشتیم که در دوره‌های مختلف و بر اساس بازخوردهایی که گرفتیم و در تدوین‌های مختلف زمان فیلم تغییر کرد. در آخرین تغییرات نسبت به نسخه‌ای که برخی عزیزان سال گذشته دیده‌اند 24 دقیقه از فیلم حذف و 6 دقیقه اضافه شده است و در نهایت با کاهش 18 دقیقه در حال حاضر، زمان فیلم ۲ ساعت و ۵۸ دقیقه است.»


وی افزود: «امیدوارم بعد از دو یا سه سال که پخش آن در ایران و جهان تمام شد بتوانیم سریالی 8 قسمتی از آن تولید کنیم.»


مجیدی ضمن اشاره به حضور فیلم در جشنواره مونترال گفت: «مطمئنم این فیلم در جشنواره مونترال هم بازتاب خوبی خواهد داشت و امیدوارم من و چند تن از همکارانم که به مونترال می‌رویم سفیران خوبی برای همه کسانی باشیم که برای این فیلم زحمت کشیدند.»


800 شهر فاقد سینما


وی در ادامه این نشست پس از توضیحات نماینده شرکت نورتابان در مورد راه‌اندازی و تجهیز سینماها برای نمایش فیلم «محمد (ص)» و نمایش فیلم در 45 سالن در تهران و 98 سالن در سراسر کشور، درباره نمایش گسترده این فیلم در ایران گفت: «متاسفم که بگویم ما قبل از انقلاب با جمعیت 30 میلیونی، 520 سینما داشته‌ایم اما اکنون با 80 میلیون جمعیت، تنها 300 سالن سینما داریم که ۵۰ سالن آن نیز فاقد امکان نمایش است. در 1300 شهری که در ایران وجود دارد، 800 شهر فاقد سینما است.»


وی ادامه داد: «تمامی سینماهای کشور متقاضی اکران فیلم هستند. از شورای صنفی نمایش بسیار سپاس‌گزارم که نگاه خاصی به این فیلم دارند. برای نمایش این فیلم ما 120 سالن و مجتمع را شناسایی کرده‌ایم که امیدوارم با همکاری ادارت کل ارشاد استان‌ها بتوانیم آنها را هم تجهیز کنیم. در واقع یکی از مهم‌ترین دستاورهای این فیلم از نظر من که بسیار برایم اهمیت دارد سینماهایی است که راه‌اندازی می‌شود.»


در بخش پایانی این نشست علیرضا شجاع‌نوری گفت: «یکی از شانس‌های خوب من کار در این پروژه بود و خود نقش نیز برایم بسیار اهمیت داشت. کار کردن با چنین تیم حرفه‌ای موهبت بزرگی بود. کار کردن با مجیدی و جلوی دوربین استورارو یک موهبت برای من بود.»


وی ضمن بیان اینکه امیدوارم نتیجه مقبول باشد گفت: «به جرات می‌توانم بگویم حتی یک لحظه بدون عشق سر صحنه نیامدم. ساعت 3 صبح از تهران حرکت می‌کردیم و ساعت 5 صبح اولین نفر بعد از سربازان گمنامی که پیش از من در اینجا مشغول کارهای هماهنگ‌سازی و پشت پرده بودند، در شهرک حضور داشتم، گریمم آغاز می‌شد که تا 9 صبح طول می‌کشید و پس از پایان کار نیز آخرین نفری بودم که گریمم پاک می‌شد.»


در ادامه محسن شاه‌ابراهیمی طراح صحنه فیلم نیز در سخنانی گفت: «پیوستن من به این گروه دوست داشتنی به این دلیل بود که در مختارنامه فعالیت داشتم و وقتی وارد این ماجرا شدم یک سری قدم‌ها از اول برداشته شده بود، ولی مهم‌ترین گام این بود که این لوکیشن انتخاب شود.»


وی افزود: «در فاصله ۲۰ روز از ورود، من با توجه به امکاناتی چون گوگل مپ این منطقه را پیدا کردم. خیلی مهم بود که لوکیشن نزدیک به مرکز ایران باشد و خوشبختانه به سرعت اینجا را پیدا کردیم. من طی سفری که ۲ سال قبل به مکه داشتم تمام فضای جغرافیایی آنجا در ذهنم حک شده بود و وقتی اینجا را دیدم گفتم خدایا همین جا است و بعدا دیگر دوستان هم همین را تایید کردند.»


وی ادامه داد: «تیم بزرگی قدم به قدم مرا همراهی کردند. مجموعه‌ای از دوستان از بخش داخلی و خارجی همراه ما بودند. ضمنا من مشخصا مسئولیت طراحی لباس را هم داشتم که برایم خیلی جذاب و شیرین بود.»


در این نشست خبری علاوه بر اهالی رسانه، محمدرضا صابری، مجید مجیدی، محسن شاه‌ابراهیمی، علیرضا شجاع‌نوری، مهدی پاکدل، مینا ساداتی، مهدی عسگری، پانته‌آ مهدی‌نیا و بسیاری از عوامل فنی فیلم حضور داشتند.


پس از پایان مراسم گروه‌های مختلف تلویزیونی و خبرنگاران رسانه‌های گوناگون مشغول گفت‌وگو با عوامل فیلم حاضر در مراسم شدند و پس از آن به صرف شام دعوت شدند. صرف شام نیز همچون بقیه مراسم از بی‌نظمی بسیاری برخوردار بود به گونه‌ای که بسیاری از اهالی رسانه ساعت 12 نیمه شب بدون صرف شام شهرک را ترک کرده و راهی تهران شدند و ساعت 2 بامداد در مقابل ساختمان بسیج بنیاد مستضعفان رها شدند تا خود راهی برای رسیدن به منزلشان پیدا کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب