دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1394 - 09:43

حمایت صدها خاخام‌ یهودی از «توافق هسته‌ای»/ میچ کانل: رای کنگره مانع اجرای توافق نخواهد شد

بیش از ۳۰۰ خاخام یهودی در واشنگتن در نامه‌ای به اعضای کنگره آمریکا آنها را به حمایت از توافق وین که به‌تازگی میان ایران و قدرت‌های غربی به دست آمد، تشویق کردند.
کد خبر : 33822

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شبکه خبری «بی‌بی‌سی» گزارش کرد: همزمان با نامه خاخام‌های یهودی در آمریکا به کنگره این کشور، «میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان سنا اعتراف کرد که بعید است رای کنگره مانع اجرای توافق وین شود.


بر اساس این گزارش، سخنگوی امضاکنندگان نامه به کنگره آمریکا گفت: این خاخام‌ها از همه گرایش‌ها هستند ولی بیشتر آن‌ها به «جریان‌های محافظه‌کار و اصلاح‌طلب» و سایر جنبش‌های پیشرو یهودی تعلق دارند.


۳۴۰ خاخام در نامه به کنگره که به‌وسیله «امینو» سازمان خیریه پیشرو یهودی منتشر شد، نوشتند:‌ ما اعضای سنا و مجلس نمایندگان را ترغیب می‌کنیم این موافقتنامه را تصویب کنند. ما در کنار بسیاری دیگر از رهبران یهودی، به‌طور کامل از این موافقتنامه تاریخی حمایت می‌کنیم.


این در حالی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل این توافق را «اشتباهی تاریخی» می‌داند و نیروهایش را برای رد آن به‌وسیله کنگره آمریکا بسیج کرده است. وی دو هفته پیش به‌طور شخصی از گروه‌های یهودی آمریکا خواست برای تصویب نشدن آن در کنگره تلاش کنند.


در واقع نامه ۳۴۰ خاخام بیانگر ایجاد دودستگی در میان گروه‌های یهودی آمریکاست. به‌عنوان نمونه «آیپک» قوی‌تری لابی یهودی هوادار اسرائیل با آن مخالفت کرده است ولی لابی یهودی «جی استریت» با آن موافق است.


توافق ماه ژوئیه وین میان ایران و گروه 1+5، با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در قبال رفع تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای امضا شده است.


از سوی دیگر «میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان سنا اعتراف کرده است که شانس موفقیت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاف با کنگره بر سر توافق وین زیاد است.


وی گفت: رئیس‌جمهوری می‌تواند با یک‌سوم آراء به علاوه یک رای در هر کدام از دو مجلس پیروز شود بنابراین هنوز شانس زیادی برای موفقیت دارد.


قرار است کنگره آمریکا ماه آینده این توافق را به رای بگذارد ولی برای آنکه در برابر وتوی رئیس‌جمهوری مصون شود باید با دو‌سوم آراء تصویب شود. «اوباما» به حمایت ۳۴ دموکرات سنا و ۱۴۶ دموکرات مجلس نمایندگان نیاز دارد تا مصوبه قابل وتو کردن باشد. وی هم‌اکنون از حمایت ۲۰ سناتور و ۴۸ عضو دموکرات مجلس نمایندگان برخوردار است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب