دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اقتصاد مقاومتی با تهییج انگیزه‌ها شکل می‌گیرد

دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز با بیان این که در حوزه دفاعی و نیروهای مسلح، صنایع و تکنولوژی‌هایی وجود دارد که متکی بر دانش داخلی است، گفت: مهندسی کالا و مهندسی تولید می‌تواند با برداشت‌هایی از دوران جنگ و تهییج انگیزه‌ها و موضوع‌های روانی دفاع مقدس به سمت اقتصاد مقاومتی گام بردارد.
کد خبر : 3322

به گزارش گروه اقتصادی آنا،‌ سید سعید زاهد زاهدانی با بیان اینکه رسانه ها نقش تعیین‌کننده‌ای در ترویج فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی دارند، عنوان کرد: تجربه‌ای که از انتهای دوره قاجار و ورود مدرنیته به کشور وجود دارد، نشان می‌دهد که رسانه‌ها می‌توانند در تبیین مبانی فکری اقتصاد مقاومتی نقش موثر و تعیین کننده‌ای داشته باشند.


وی افزود: وابستگی اقتصادی به نظام مبتنی بر برنامه‌ریزی و ساختار داخلی، پیش‌شرط اجرای اقتصاد مقاومتی است که برای جایگزینی آن با نظام اقتصادی کنونی، رسانه‌ها با احساس مسئولیت نقش مؤثری در فرهنگ‌سازی ایفا کنند.


او خاطرنشان کرد: از اواخر دوره پهلوی، نظام اقتصادی بر اساس درآمدهای نفتی تنظیم شد و به‌طور جدی وابستگی به محصول دیگری غیر از نفت برنامه‌ریزی نشده‌ است و می‌توان گفت به‌جز دوره کوتاهی در زمان مصدق که تلاش کرد میزان وابستگی به نفت را کاهش دهد، در هیچ دوره‌ای کسب درآمد از محصولی غیر از نفت، تجربه اجرایی نداشته است.


زاهدانی با اشاره بر اینکه برای یافتن مسیر فرهنگ‌های اجتماعی و ایجاد الگوی مصرف ابتدا باید فرهنگ‌سازی دقیقی از داخل نظام آموزشی صورت گیرد، گفت: وقتی فرهنگسازی از ابتدایی‌ترین مرحله آموزشی در جامعه صورت گیرد می توان انتظار داشت که تربیت‌یافتگان آن برای اجرای اقتصاد مقاومتی هماهنگ عمل کنند.


دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز تصریح کرد: اصل قضیه اقتصاد مقاومتی، اتکا به منابع داخلی و آن چیزی است که در سرزمین مادری وجود دارد. اقتصاد در واقع ارتباط منطقی بین تولید، توزیع و مصرف داخلی است که باید زنجیره‌های آن به یکدیگر وابسته و استوار باشند.


عضو هیات علمی پژوهشکده تحول در علوم انسانی یادآور ‌شد: ایجاد ارتباط بین سه بخش تولید، توزیع و مصرف با واردات و صادرات باید به‌گونه‌ای تعریف شود که همواره تولید داخلی مورد حمایت قرار گیرد و در این زمینه از استعدادها و پتانسیل‌های اقلیمی، فرهنگی و منطقه‌ای صددرصد بهره‌گیری به‌عمل آید.


زاهدانی با اشاره به نقش بخش خصوصی در تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: قطعا دولت باید با برنامه‌ریزی بتواند از توانمندی های نیروی انسانی و به‌ویژه منابع مالی بخش خصوصی، حداکثر بهره‌وری را داشته باشد. اگر دولت نقش خود را به درستی بازی کند و به عوض مداخلات در سرنوشت تولید در واگذاری‌ها به بخش خصوصی با سخاوت بیشتر و صبر و حوصله و ازخودگذشتگی بالاتری عمل کند، نتیجه به‌دست‌آمده علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی، تقویت مدارهای تولید نیز خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته