دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رسم یاران/ 68

اثبات لیاقت فرمانده جوان

شهید باقری با تشکیل واحد اطلاعات عملیات، ظرف مدت کوتاهی توانست عوامل اطلاعاتی دشمن را شناسایی کند.
کد خبر : 331444
636618153939532704_md.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، غلامحسین افشردی که بعدها در جبهه با نام مستعار حسن باقری شناخته می‌شد، در اسفند ۱۳۳۴ در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۵۴ در رشته دامپروری دانشگاه اروميه پذيرفته می‌شود، اما به دلیل فعالیت‌های سیاسی از دانشگاه اخراج شد. در سال ۱۳۵۶ به خدمت سربازی رفت. در دوران سربازی هم مبارزه با رژیم را کنار نگذاشت؛ به‌ گونه‌ای که در جریان تصرف كلانتری ۱۴ و پادگان عشرت‌آباد نقش‌آفرین بود.


پس از پیروزی انقلاب به واحد اطلاعات سپاه پیوست و با آغاز جنگ به جبهه‌های جنوب اعزام ‌شد. او با هوش و توان بالا خیلی زود و در دی ماه ۱۳۵۹ به‌‌عنوان یکی از معاونان ستاد عملیات جنوب انتخاب شد. این شهید بزرگوار سرانجام بعد از مجاهدت‌های فراوان در روز نهم بهمن‌ماه سال ۱۳۶۱ در منطقه عملیاتی فکه و بر اثر اصابت ترکش‌های گلوله خمپاره که در سنگر فرماندهان سپاه فرود آمده بود، به شهادت رسید.


در بخشی از کتاب «من اینجا نمی‌مانم»که زندگینامه این شهید بزرگوار و خاطرات رزمندگان از وی به قلم علی اکبری است به نقل از یکی هم‌رزمانش، چنین می‌خوانیم:


اوایل جنگ بود، در خوزستان ستادی تشکیل داده بودیم که از ارتش تبعیت می‌کرد و شهید مجید بقایی نیز رابط این ستاد با ارتش بود. ستاد که فعال شد، نیروهای واحدهای مختلف سازمان، از جمله پشتیبانی و اطلاعات وظایف‌شان را درست انجام نمی‌دادند. در این ستاد محسن رضایی و علی شمخانی نیز حضور داشتند.


یک روز که در محل ستاد بودیم، دیدیم سه نفر جوان وارد اتاق شدند و گفتند که «ما از تهران آمدیم تا به شما کمک کنیم.» یکی از آن جوان‌ها حسن باقری بود، جوانی با ریش‌های کم و شلوار کردی، دو نفر دیگر هم از بچه‌های اطلاعات بودند. آنها گفتند: بین شما کسانی هستند که با همکاری عرب‌های اهواز، اطلاعات را به دشمن می‌دهند و دشمن با گرای دقیق، با خمسه خمسه اهواز را می‌زند.


در آن زمان خمسه خمسه‌ها برای ما معضل شده بود و ما نمی‌دانستیم از کجا می‌خوریم. به‌ هر صورت موافقت‌مان را اعلام و برای آنها موتور تهیه کردیم و این، لحظه ورود شهید حسن باقری به جنگ بود.


شهید باقری با تشکیل واحد اطلاعات عملیات، توانست ظرف مدت کوتاهی، ضمن شناسایی تمامی عوامل اطلاعاتی، قالب سازمانی مشخصی را نیز برای این مهم تعریف کند.


او با توجه به استعداد سرشار و حضور مستمری که داشت، توانست گزارش‌های بسیار ارزشمندی را تهیه کرده، سپس تجزیه و تحلیل نماید. به‌طوری‌که وقتی در جلسه‌ای که ارتش با سپاه در حضور بنی‌صدر داشت و قرار شد سپاه گزارش دهد؛ بنی‌صدر با دیدن جوانی نحیف و لاغر و کم سن و سال، ابتدا ایراد گرفت و گفت: این دیگر چه کسی است که می‌خواهد گزارش شما را ارائه بدهد؟! اما با شنیدن گزارش بسیار جالب حسن باقری متحیر مانده بود و بعد از شنیدن گزارش، خطاب به او گفت: آفرین، احسنت.


او بدین ترتیب با اثبات لیاقت و شایستگی خود، توانست از طریق تهیه یک گزارش ساده، مسئولیت فرماندهی اطلاعات عملیات سپاه را که در حقیقت تمام توان و قوه سپاه بود، به‌ عهده بگیرد.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته