دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آذر 1397 - 10:32

مهمان تازه برای آبدارخانه آسمانی شاغلام

زرویی نصرآباد همچون گل‌آقا معتقد بود در طنز سیاسی باید همه افکار و گروه‌ها را به یک چشم دید. وی با استعداد ذاتی خود در این حوزه آثار قابل توجهی را به جای گذاشت.
کد خبر : 330589
ak1s (2).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مکتب طنز گل‌آقا در غم از دست دادن یکی از چهره‌های کلیدی خود عزادار شد. ابوالفضل زرویی نصرآباد شامگاه شنبه 10 آذرماه و در 49 سالگی درگذشت تا به حلقه حالا دیگر پرتعداد تحریریه گل‌آقا در جهان باقی بپیوندد. حالا «ملانصرالدینِ» صفحات رنگی گل‌آقا، جایی در آسمان در کنار ابوالقاسم حالت، علی عمرانی، منوچهر احترامی، خسرو شاهانی و البته صاحب آبدارخانه شلوغ و پرشور شاغلام یعنی کیومرث صابری آرام گرفته است.


زرویی نصرآباد از ابتدای انتشار مجله گل‌آقا در حالی که تازه 21 سالگی را پشت سر گذاشته بود، عضو تحریریه این هفته‌نامه طنز شد و خیلی زود با قریحه‌ای که در سرودن اشعار و نوشتن متن‌های طنز داشت، جای خود را در میان مخاطبان وفادار گل‌آقا پیدا کرد. نوشته‌هایی که با نام مستعار «ملانصرالدین» منتشر می‌شد و گل لبخند را بر گوشه لبان خوانندگان می‌نشاند.


وی پس از مدتی، معاون سردبیر این هفته‌نامه شد و برای مدتی سردبیری ماهنامه و دبیر اجرایی سالنامه گل‌آقا را نیز به‌عهده گرفت. او نیز مانند اغلب چهره‌هایی که در هفته‌نامه گل‌آقا قلم زده و یا در زمره کارتونیست‌ها و طراحان این مجله بودند، به چهره‌ای شناخته شده در عرصه طنز سیاسی و اجتماعی بدل شد.


بعد از تعطیلی خودخواسته گل‌آقا در آبان ماه 1381، زرویی نصرآباد فعالیت‌های خود را در حوزه مطبوعات و پژوهشگری در عرصه طنز ادامه داد. صابری فومنی در یکی از گفتگوهای خود در سال 1371 و دو سال پس از آغاز انتشار گل‌آقا، زرویی که در آن زمان 23 ساله بود را از مشهورترین طنزنویسان امروز و میراث‌دار قلم دهخدا و عبید زاکانی دانسته بود. علی موسی گرمارودی هم در سال 1389 تعبیر «عبید زاکانی طنز معاصر» را به زرویی نصرآباد داد.


این گونه بود که علاوه بر مطالب جذاب و شیرینی که در مطبوعات از او به چاپ رسید، آثار پرتعداد و ارزشمندی همچون: تذکرة‌المقامات، افسانه‌های امروزی، وقایع‌نامه طنز ایران، بامعرفت‌های عالم (کتاب گویای طنز) مجموعه شعر رفوزه‌ها حدیث قند (در قالب مجموعه مقالات طنزپژوهی)، یک بغل کاکتوس، صد شعر طنز، اصل مطلب، مجموعه شعر طنز و غیره! اندر حکایت شیرین بیمه این مرد مشکوک، غلاغه به خونه‌ا‌ش نرسید (مجموعه افسانه‌های طنزآمیز) و ماه به روایت آه، را نیز از خود به جای گذاشت که این آخری روایتی خواندنی از زندگانی و شخصیت حضرت ابوالفضل (ع) بود که در سال 1394 برنده جایزه ادبی کتاب سال عاشورا نیز شد.


کتاب مستطاب خرپژوهی و هزار سال طنز فارسی هم از آثار پژوهشی در دست انتشار این طنزپرداز فقید محسوب می‌شود. زرویی نصرآباد همچنین در سال 1378 دفتر طنز حوزه هنری را پایه‌گذاری کرد و تا سال 1383 مدیریت آن را بر عهده داشت.


زرویی نصرآباد همچون کیومرث صابری فومنی «گل‌آقا» معتقد بود در طنز سیاسی باید همه افکار و گروه‌ها را به یک چشم دید. او می‌گفت رياكاری و محافظه‌كاری در این عرصه به این معناست که برای برخورداری از مواهب، از گفتن حق چشم‌پوشی كنيد. زرویی به نقد همراه با تدبیر، اعتقاد داشت و با استعداد ذاتی خود در این حوزه آثار قابل توجهی را نیز به جای گذاشت. روحش شاد و راه روشنگرانه‌اش پر رهرو باد.


 انتهای پیام/4072/4104/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته