دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک روان‌درمان‌گر:

تناقض رفتاری باعث نادیده گرفته‌شدن اخلاقیات می‌شود

یک روان‌‌درمان‌گر گفت: تضاد و تناقض در رفتار نه تنها احتمال ابتلا به اختلالات روانی را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند باعث نا‌دیده گرفته‌شدن اخلاقیات هم بشود.
کد خبر : 330545
tanaghozq.jpg

ژیلا آهنگر‌زاده در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان، خانواده و جوانان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در بحث آرایش بانوان چادری در جامعه اظهار کرد: پوشش از دیرباز در جامعه ایرانی مرسوم بوده و آنچه از آن به‌عنوان شرف یاد می‌شود باعث می‌شد از لباس‌های پوشیده در جامعه استفاده شود و این پوشش در جامعه امروز خود را به‌شکل مانتو، شلوار و چادر نشان می‌دهد.


وی تصریح کرد: چادر پوشش شناخته شده زنان در ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی محسوب می‌شود و بخشی از انتظاراتی که از بانوان چادری وجود دارد به‌علت نقشی است که آنها در قالب فرزند، خواهر و همسر در جامعه دارند و در تعریف عرف و شرع از آنها به‌عنوان نوامیس یاد می‌شود.


این روان درمان‌گر با اشاره به این‌که جامعه برای هر فردی متناسب با نقشی که دارد انتظاراتی را متصور می‌شود، افزود: جامعه از فردی که از پوشش چادر استفاده می‌کند انتظار دارد که رفتارهایش به طور کلی توأم با متانت باشد و ظهور چنین فردی در جامعه با آرایش‌هایی که جلب توجه می‌کند بازخور منفی دارد، چون فلسفه چادر در عرف در جهت عدم جلب توجه دیگران است و به این دیگران در شرع نا‌محرم گفته می‌شود.


آهنگر‌زاده افزود: بروز چنین رفتارهایی که باعث جلب توجه در جامعه می‌شود، به چشم سایرین مذموم شمرده می‌شود و درست شبیه رفتارهای مردم عادی مثل نوشیدن نوشابه در ملاءعام توسط یک فرد روحانی است که نماینده دینی مردم شناخته شده و اصلاً مورد پذیرش نیست.


وی با اشاره به این‌که حجاب در فرهنگ ملی و دینی ما یک ارزش محسوب می‌شود و درست‌کاری ما در عمل میزان باورپذیری آن را از سوی فرزندان افزایش می‌دهد، گفت: انسان موجودی تبیین‌گر و تحلیل‌گر است و تضاد و تناقض در رفتار نه تنها احتمال ابتلا به اختلالات روانی را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند باعث نا‌دیده گرفته شدن اخلاقیات هم بشود.


این روان‌ درمان‌گر در پایان اذعان کرد: همان‌طور که فقر می‌تواند باعث اعتیاد و سرقت شود و یا در بحث آسیب‌های روانی وسواس و افسردگی دور تسلسل ایجاد می‌کند، ارزش‌ها نیز با یکدیگر در ارتباط هستند و نادیده گرفته شدن یکی، می‌تواند در ارزش‌های دیگر تأثیرگذار باشد.


انتهای پیام/4105
 


انتهای پیام/

برچسب ها: اجتماعی حجاب آنا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته