دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1397 - 05:17
مجازات‌های بدل از حبس؛

مجرمانی که به‌جای زندان باید در سازمان میراث فرهنگی کار کنند

بر اساس ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی برخی از مجرمان می‌توانند به‌جای گذراندن زندان، دوران حبس خود را در سازمان میراث فرهنگی بگذرانند.
کد خبر : 328790

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه  اجتماعی خبرگزاری آنا، ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 به‌عنوان مجازات جایگزین حبس انتخاب‌ شده است که در آن محکومان به‌جای رفتن به زندان بر اساس ماده 4 این قانون می‌توانند در 8 سازمان که یکی از آن‌ها سازمان میراث فرهنگی است دوران حبس‌شان را سپری کنند.


اما این گروه از مجرمان چه کسانی هستند که می‌توانند دوران محکومیت‌شان را به‌جای زندان در این سازمان بگذرانند.


۲۵ عنوان مجرمانه وجود دارد که در صورت صلاحیت قاضی، متهم به‌جای آنکه به زندان برود می‌تواند در این سازمان خدمت کند تا دوران محکومیتش به‌ پایان برسد.


جعل گواهی پزشکی، مسامحه مأمور زندانی در فرار، استفاده غیرمجاز از لباس نظامی، توهین به مأمور دولت و  نبش قبر غیرمجاز می‌تواند از مصادیق جرمی باشد که مجرم را به‌جای رفتن به زندان به این سازمان راهی کند.


اگر کسی تلفن دست بگیرد و مزاحمت تلفنی ایجاد کند، کشتن حیوان حلال‌گوشت دیگران، قطع درخت خرما، اقدام به عدم رعایت بهداشت، تهمت از طریق اوراق چاپی، مسخره کردن دیگران با شعر، قماربازی، خریداری وسایل قمار، گدایی و قتل غیر عمد در تصادف نیز ازجمله جرائمی است که قاضی می‌تواند مجرم را محکوم‌ به خدمت در این سازمان کند. رانندگی بدون پروانه، دست‌کاری در دستگاه سرعت خودرو و اعطای گواهی‌نامه رانندگی به افرادی که شرایط آن را ندارند نیز از مصادیق جرم‌هایی است که فرد را ناخواسته می‌تواند به میراث فرهنگی بکشاند.


شاید به نظر بیاید که محکومینی که برای انجام خدمات عمومی و اداری بدل از حبس به این سازمان معرفی می‌شوند مجرمان زیاد خطرناکی نیستند. علت آن هم مشخص است سازمان میراث فرهنگی وظایف حساسی دارد که با آثار ملی و تاریخی سروکار دارد و به همین دلیل باید در انتخاب محکومانی که قرار است در این سازمان دوران بدل از حبس را طی کنند دقت زیادی شود.


 انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته