دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1397 - 11:20
در هفته کتاب؛

«برگ‌نامه؛ 25 سال هفته كتاب» منتشر شد

کتاب «برگ‌نامه؛ 25 سال هفته کتاب» به کوشش مجتبی تبریزنیا از سوی مؤسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شد.
کد خبر : 327735
poster.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از مؤسسه خانه کتاب، از بيست‌ و‌ ششمين دوره هفته كتاب، کتاب «برگ‌نامه؛ 25 سال هفته كتاب» با مروری بر بيست‌و‌پنج سال رويدادهای هفته كتاب تدوين شده و علاوه بر آگاهی‌بخشی نسبت به ميراث اين جشن ملی، به منظور مرجع بازنگری ادوار گذشته با هدف پويایی و تغييرات بنيادی در دوره‌های آينده منتشر شد.


 نيكنام حسينی‌پور، دبير بيست‌ و‌ ششمين دوره هفته كتاب در ديباچه اين كتاب آورده است: «هفته كتاب به عنوان فراگيرترين جشن ملی كتاب به بيست و پنج سالگی رسيد. سن بلوغ و بالندگی. اين رويداد كتابی كه با هدف ايجاد شور و نشاط اجتماعی بر محور كتاب در دولت ششم، در سال ۱۳۷۲ پای گرفت، در طول ربع قرن گذشته علی‌رغم تغيير دولت‌ها و فراز و نشيب‌های اجتماعی، سياسی و اقتصادی، همواره تداوم يافته است. در مسير بالندگی، نهادهای استواری از آن سر برآوردند كه «مؤسسه خانه كتاب»، نشريات «كتاب هفته» و «كتاب ماه» و «خبرگزاری كتاب ايران» از جمله آنها بودند».


مجتبی تبريزنيا نيز در مقدمه اين كتاب نوشته است: «هفته كتاب جمهوری اسلامی ايران اكنون بيست و پنج ساله شده است. آن نهال نورس كه با انديشه و همت دولتمردان فرهنگی كاشته شد، اكنون به درختی تنومند بدل شده و با شاخسارانی كه هر سال تناورتر و پرثمرتر شده‌اند. بسياری از شاخه‌های اين درخت بالنده اكنون خود به يك نهاد و يك جريان فرهنگی تبديل شده‌اند.


مرور برنامه‌های هفته كتاب در ربع قرن فعاليت آن نشان می‌دهد كه تشويق به «كتابخوانی» و رواج «فرهنگ مطالعه» اصلی‌ترين دغدغه مؤسسان و برگزيدگان بوده است. همچنين، توجه به گروه سنی كودك و نوجوان و دانش‌آموزان و «ايجاد شور و شوق كتاب» در ميان اين گروه سنی نيز از رويكردهای اصلی بنيان‌گذاران هفته كتاب بود».


 اين كتاب نگاهی است به بيست و پنج دوره پيشين كه در آن تلاش شده ضمن مروری بر تاريخ دوره‌های قبلی، فهرستی از رويدادهای هر دوره ارائه می‌شود. از اين رو كتاب حاضر می‌تواند مرجع آگاهی از رويدادها و برگزيده‌های بيست‌ و‌ پنجمين دوره گذشته و همچنين به مثابه راهنمايی برای تدوين برنامه‌های دوره‌های آينده باشد.


گفتگو با مديران و دبيران دوره‌های پيشين هفته كتاب بخش نخست اين كتاب را شامل می‌شود. اين بخش شامل چهار گفتگو با احمد مسجد جامعی و سه دبير پيشين هفته كتاب، محمد رنجبری، محسن رضايی و محمد اللهياری است كه در آستانه انتشار كتاب حاضر انجام شده است. اين گفتگوها درباره انديشه، ايده و چگونگی شكل‌گيری هفته كتاب، سازوكارهای نهادينه كردن آن، روش‌های جلب مشاركت نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد آن، روش‌های جلب مشاركت نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد، موانع و مشكلات در كنار موفقيت‌ها و دستاوردها با كسانی است كه از مبتكران، بانيان، سازمان‌دهندگان و قوام‌بخشان به هفته كتاب، از نخستين دوره‌ها تا دوره‌های متأخر بوده‌اند.


برنامه‌ها و رويدادهای بيست‌ و‌ پنج دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ايران از اولين دوره در سال ۱۳۷۲ تا دوره بيست‌ و‌ پنجمين دوره در سال ۱۳۹۶ از ديگر مطالب اين كتاب است.


 كتاب «برگ‌نامه؛ بيست و پنج سال هفته كتاب» به كوشش مجتبي تبريزنيا با شمارگان ۲۰۰ نسخه و قيمت ۵۰۰ هزار ريال از سوی مؤسسه خانه كتاب به مناسبت هفته كتاب راهی بازار نشر شد.


بيست و ششمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «حال خوش خواندن» از تاريخ ۲۴ آبان تا اول آذرماه با مشاركت بيش از ۶۰ نهاد و سازمان در سراسر كشور برگزار می‌شود.


 انتهای پیام/4072/4104/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته