میزان مصرف رسانه با میزان اعتماد به آن متفاوت است
حمید ضیائیپرور در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص آمار و ارقام در ارتباط با میزان مصرف مخاطبان از رسانهها اظهار کرد: هیچ مرجع و آمار دقیقی در ایران درباره میزان مصرف مردم در رسانهها وجود ندارد و اگر آمار و اطلاعاتی هم در دست داریم ناشی از تحقیقات و نظرسنجیهای موردی است که بعضاً خود این نهادها انجام دادهاند.
وی تصریح کرد: سازمانهایی هم که افکارسنجی انجام میدهند، در صورتیکه وابستگی به یک نهاد خاصی داشته باشند مصداق همان ضربالمثل چاقو دسته خودش را نمیبرد میشود و همیشه سعی میکنند که نتایج منفی را به گونهای تلطیف کنند که به نفع آن سازمان تمام شود.
این پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه با تأکید بر این مطلب که در حوزه نظرسنجی مرجع مستقلی که بهطور مداوم در ارتباط با میزان مصرف و یا اعتماد مخاطبان به تحقیق بپردازد در ایران وجود ندارد، افزود: مراکزی همچون ایسپا را داریم که به انجام این نوع بررسیها میپردازند ولی در یک مقطع خاص زمانی همچون انتخابات است و این باعث میشود نتایج پژوهشها ناشی از برداشتهای عمومی و یا ناشی از تحقیقات عمومی در مورد یک رسانه در یک مقطع خاص زمانی باشد.
ضیائیپرور با بیان اینکه میزان مصرف یک رسانه به ویژه رسانههای جمعی با میزان اعتماد به آن رسانه متفاوت است، گفت: آمارهایی که خود صداوسیما در خصوص میزان مصرف رسانهها اعلام میکند بر اساس میزان افراد منطقهای است که تحت پوشش امواج رادیو و تلویزیون قرار میگیرند مطرح میشود و یا شاخصهای خاصی همچون میزان متوسط مصرف برق برای افرادیکه تلویزیون دارند.
این پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه در ادامه با بیان طنزی در خصوص تفاوت میان میزان استفاده و اعتماد به رسانههای جمعی گفت: مطلبی را در جایی خواندم که نوشته بود «پدر بزرگ من همه اخبار رادیو و تلویزیون را با حساسیت گوش میکنه آخرشب هم ناسزایی میگه و میره میخوابه»، این داستان بیانگر این است که مخاطب ممکن است مصرفکننده یک برنامه باشد ولی الزاماً نشاندهنده اعتماد او نیست.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به رسانههای مکتوب و آنلاین اذعان کرد: در این موارد میزان اعتماد متفاوت است، چون مخاطب برای خرید روزنامه و یا پهنای باند اینترنت پول پرداخت میکند و سنجش میزان اعتماد با مصرف آن قابل بررسی است.
انتهای پیام/4105
انتهای پیام/