دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1397 - 08:30
نویسنده آلمانی:

دنیایی که دولت‌ها مردم را کنترل کنند چگونه خواهد بود؟

شبکه‌های گسترده ارتباطی امروزه به ابزاری برای کنترل دقیق مردم ازسوی دولت‌ها تبدیل شده‌اند.
کد خبر : 325886
640x360.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از sueddeutsche zeitung، یک نویسنده آلمانی به‌نام «آندریاس آیشباخ» که به‌تازگی رمانی با نام «NSA» در زمینه تأثیر دنیای دیجیتال بر زندگی مردم منتشر کرده، در گزارشی از نگاه خود به موضوع تأثیرات فضای مجازی بر الگوی سیاسی مردم پرداخته است.


نویسنده این کتاب به‌شرح آغاز دیجیتالی‌شدن دنیا از قرن نوزدهم می‌پردازد، یعنی زمانی‌که رایانه و تلفن‌ها در ابتدای مراحل توسعه و پیشرفت قرار داشتند. نام رمان «NSA» برگرفته از لغت آلمانی «Nationale Sicherheitsamt» (دفتر امنیت ملی) است. این رمان، زمان داستان را در فضایی همچون حکومت هیتلر تصور می‌کند و در اصل به بررسی این موضوع می‌پردازد که اگر فناوری پیشرفته امروز در اختیار دیکتاتور خطرناکی همچون هیتلر بود، چه عواقبی برای جوامع به‌دنبال داشت.


در این رمان فانتزی، «NSA» یک آژانس اپراتوری در آلمان است که برای نظارت بر کل وقایع شبکه جهانی اینترنت تأسیس شده است. تصور هیتلر از قدرت اساساً عملکرد این نهاد را تغییر می‌دهد. این رمان استفاده نازی‌ها از فناوری دیجیتال دنیای امروز را شرح می‌دهد. در این رمان، برنامه‌نویسانی تصور می‌شوند که در اداره‌ها مشغول کدگذاری نامه‌های ارسالی هستند که به مقاصد مشخصی فرستاده می‌شوند. همه اطلاعات مسیر حرکت نامه با «GPS»های تلفن همراه افراد منتقل‌کننده نامه ثبت شده است، حتی به‌آسانی می‌توان فهمید چه‌افرادی در کنار صندوق‌های پستی مشکوک بوده‌اند.


این نویسنده آلمانی نوشت: «در دنیای مجازی مذکور تلویزیون‌ها و تلفن‌های همراه به‌وسیله شبکه جهانی نظارت می‌شوند، به‌طوری‌که حتی با جریان برق می‌توان به اطلاعات کاربران پی برد. خریداران همه محصولات درآن‌زمان بدون مشکل، پول نقد خود را به صندوق‌داران پرداخت می‌کنند، زیرا دوربین‌هایی با فناوری هوش مصنوعی پیشرفته و داشتن بانک اطلاعاتی دقیق از همه افراد، می‌دانند این پول از کجا و از چه راهی به‌دست آمده است».


در این کتاب نوشته شده: «ساختارهای دیجیتال و شبکه‌های گسترده ارتباطی که در ابتدا برای محقق‌شدن آرمان‌های بشری همچون دموکراسی، آزادی بیان و برابری ایجاد شده بودند، امروزه به‌ ابزاری برای کنترل دقیق مردم ازسوی دولت‌ها تبدیل شده‌اند. تصمیم‌گیری‌های سیاسی دولت‌ها در بزنگاه‌ها همواره از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده است. با شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی توازن تصمیم‌گیری‌های سیاسی در سال‌های اخیر نسبت‌به دهه‌های گذشته بیش‌ازپیش به‌سمت مردم کشیده شده است. موضوعی که به‌وضوح پس‌از انتخابات اخیر آمریکا آشکار و تأثیر عمیق و پیوسته‌ای در مجموعه کشورهای اروپایی و آمریکا گذاشته است.»


«آندریاس آیشباخ» نوشت: «سرعت تبادل نظرها در این فضا، پراکندگی و موج شدید تنوع موضوعات باعث شده است مؤلفه‌هایی همچون آزادی نشریات، برابری حقوق افراد و آزادی بیان  به‌تدریج درمیان این حجم موضوعات و مسائل روز گم شوند و مردم کمتر درباره آنها صحبت کنند. دنبال‌کنندگان صفحات اجتماعی و تولیدکنندگان محتوا همه‌وهمه دست‌دردست هم داده‌اند و خود را به‌سمت زباله‌دان اطلاعات حرکت می‌دهند، اما این زباله‌دان برای دولت‌ها می‌تواند همانند گنجی پرسود باشد».


انتهای پیام/4103/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته