دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فروش پوشاک 60 درصد کاهش یافته است

مشاور اتحادیه پوشاک با اشاره به اینکه پوشاک جزو کالاهای اساسی است و هیچ گاه با رکود صد درصدی مواجه نخواهد شد، گفت: با این حال امسال در بازار پوشاک با کاهش 60 درصدی فروش مواجه بودیم.
کد خبر : 32574

محمد جواد صدق آمیز در گفت‌و گو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه رکود نسبی در همه صنف‌ها قابل مشاهده است، گفت: بازار پوشاک هم در پی کاهش قدرت خرید مردم با وضع مناسبی رو به رو نیست.


صدق آمیز همچنین با اشاره به اینکه مانتوهای نامتعارف موجود در بازار در مزون‌های زیر زمینی تولید می‌شوند، اظهار کرد: ما به فروشگاه‌های تحت پوشش اتحادیه درباره فروش این مانتوها تذکر می‌دهیم، اما همه فروشگاه‌ها پوشاک تحت پوشش اتحادیه نیستند.


وی در پاسخ به این سوال که چرا مانتوهای خارجی در بازار فروخته می‌شوند،‌ در حالی که مانتو پوششی مخصوص زنان ایرانی است، گفت: بسیاری از محصولات موجود در کشور ما هیچ کاربردی در کشورهای دیگر ندارد و مانتو هم از همین اقلام است که از چین، ترکیه و بنگلادش وارد می‌شود.


صدق آمیز ادامه داد: مردم ما با تولید کنندگان داخلی غرض ورزی و خصومتی ندارند که نخواهند از اجناس با کیفیت داخلی با قیمت مناسب استفاده کنند، اما اگر مانتوهای وارداتی دارای کیفیت مطلوب‌تر و قیمت مناسب‌تری باشند، قطعا مردم ترجیح می‌دهند از آنها استفاده کنند.


وی درباره علت کیفیت پایین مانتوهای داخلی گفت: تولید کنندگان ما به دلیل دسترسی نداشتن به مواد اولیه یکسان در همه فصول، مشکلات بیمه‌ای، ناتوانی در وارد کردن ماشین آلات به روز، تعرفه های بالای واردات و مالیات بر ارزش افزوده نامتعارف دچار مشکلات زیادی هستند که آنها را از رقابت با بازارهای جهانی منع می‌کند.


وی با اشاره به تکنولوژی قدیمی و به روز نشده صنعت نساجی و تولید پوشاک ایران گفت: حق بیمه 30 درصدی رمقی برای تولید کنندگان باقی نگذاشته است. همچنین مواد اولیه با تعرفه بالای 32 درصد به علاوه ارزش افزوده 9 درصدی مشکلاتی است که این صنف با آن مواجه هستند.


به گفته او 98 درصد پوشاک از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود و همین وضع باعث نگرانی و التهاب در بازار تولیدکنندگان شده است.


صدق آمیز ادامه داد: اگر با برنامه‌ریزی مناسب جلوی قاچاق گرفته شود و اجناس به صورت قانونی و از گمرک وارد کشور شود، می‌توان در آمد حاصل از واردات را صرف وام‌های قرض الحسنه برای وارد کردن تجهیزات پیشرفته، تامین منابع بیمه‌ای، هزینه‌های مالیاتی، مدسازی و برند سازی کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته