دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1397 - 15:04
سقوط یک سلطان؛/2

مظلومین که بود و چرا اعدام شد؟

وحید مظلومین بامداد امروز به چوبه دار آویخته شد تا تاریخ ایران و جهان سقوط سلطان زراندوز دیگری را شاهد باشد.
کد خبر : 325691
6549.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، احسان یعقوبی؛ برخورد با افرادی که در نظام اقتصادی کشور خلل ایجاد می‌کنند و خسران بزرگی به میلیون‌ها نفر می‌زنند از اولویت‌های کاری قوه‌قضائیه محسوب می‌شود و به گفته آملی‌لاریجانی دستگاه قضا در برخورد و رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی هیچ اغماضی نخواهد داشت و با قاطعیت تمام با متهمان این پرونده‌ها برخورد کرده و در اسرع وقت نتایج را به مردم اعلام خواهد کرد. یکی از این پرونده‌ها رسیدگی به اقدامات مجرمانه افرادی است که با خرید چند تن سکه و طلا و معاملات غیرقانونی ارز در بازار اقتصادی کشور خلل ایجاد کرده و با نگهداری سکه‌ها موجب بالا رفتن قیمت سکه و ضرر به مردم شدند؛ پرونده مذکور رسیدگی به اتهامات فردی به نام وحید مظلومین یا همان سلطان سکه و همدستانش است.


بر اساس این گزارش، وحید مظلومین معروف به سلطان سکه یک بازاری باسابقه و اهل ایران است که بیش از 30 سال در بازار تهران و به‌ویژه مجموعه طلافروشی خلیج فارس مشغول به فعالیت بوده است؛ این فرد در دهه 70 با ترفندهای حرفه‌ای و بالا و پایین کردن قیمت ارز و سکه به‌طور کلان و در اختیار داشتن منابع خبری از مراجع تصمیم‌ساز در بازار اقتصادی کشور اخلال و به گفته مسئولان دادستانی میلیون‌ها نفر را با خسران مواجه کرده است. این متهم در سال 71 که بازار سکه و ارز با التهاب مواجه شد به‌عنوان یکی از افرادی که در بازار اخلال ایجاد کرده بازداشت می‌شود و بعد از آن دوباره در ایام التهاب بازار ارز و سکه در سال 91 مجدد بازداشت می‌شود  و 7 ماه در بازداشت می‌ماند اما بعد از آن دوباره آزاد شده و در 21 مهر 91 در حال خروج غیرقانونی با لباس زنانه از کشور بوده که توسط وزارت اطلاعات دستگیر و بازداشت می‌شود.


همچنین بعد از آن فردی به نام ندا بهرامی دستگیر می‌شود که این خانم صرافی خود در تهران را در اختیار فعالیت‌های مجرمانه وحید مظلومین و همدستانش قرار داده بود که بنا بر اطلاعات دادستانی این متهم روزانه یک تا 2 میلیون دلار وارد کشور کرده و در این صرافی به‌فروش می‌رسانده و طبق گفته مسئولان دادستانی در دوماه قبل گردش مالی 4 حساب مظلومین در آن سال بیش از یک‌هزار میلیارد تومان بوده و به ندا بهرامی نیز به‌دلیل در اختیار قرار دادن صرافی 2 میلیارد تومان داده است اما نکته قابل تأمل این است که در آن سال وحید مظلومین در بازداشتگاه بوده ولی با وساطت بانک مرکزی حکم برائت برای این متهم صادر می‌شود؛ بعدها مسئولان دادستانی از رابطه تنگاتنگ وحید مظلومین با محمود بهمنی و ولی‌الله سیف مسئولان قبلی بانک مرکزی خبر می‌دهند و در حال حاضر نیز ولی‌الله سیف ممنوع‌الخروج است و چه بسا که در آینده‌ای نزدیک این فرد و نیز محمود بهمنی به‌دلیل همکاری با وحید مظلومین و همکارانش راهی دادگاه شوند. سرانجام نام وحید مظلومین در سال 96 بین افرادی که در نظام اقتصادی کشور اخلال ایجاد کرده‌اند قرار می‌گیرد و این متهم در تیر امسال به‌دلیل جمع‌آوری 2 تن سکه از سطح بازار دستگیر شده و جلسات دادگاه وی نیز به مرور برگزار می‌شود.


از وحید مظلومین چه می‌دانید؟


وحید مظلومین 56 سال سن داشت و در بازار تهران و همچنین در پاساژی در خیابان ونک فعالیت می‌کرد و اکثر بازاریان وی را با نام آقا‌وحید خطاب می‌کردند؛ دفتر اصلی وحید مظلومین در همین پاساژ در خیابان ونک بوده و معاملات اصلی وحید مظلومین در همین پاساژ خیابان ونک صورت می‌گرفت.


بر اساس این گزارش «ع.م» یکی از بازاریان و افرادی که از نزدیک وحید مظلومین را می‌شناسد در گفتگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره خصوصیات و اقدامات این فرد در بازار اظهار کرد: آقاوحید از افراد نابغه بازار بود و در ایامی که هیچ فردی به‌دلیل نوسانات بازار و تأثیر تحریم بر قیمت ارز و سکه نمی‌توانست در بازار معاملات عادی را انجام دهد این فرد با تجربه بالا اقداماتی انجام می‌داد که همه ما تعجب می‌کردیم و بعدها متوجه می‌شدیم که آقاوحید نه تنها ضرر نکرده بلکه سود کلانی نیز از انجام ریسک‌های خود برده است.


وی افزود: آقاوحید 40 سال کاسب بود و به نظر اکثر همکاران ما که همسایه او در بازار بودیم، سرمایه خود را از فکر و زرنگی خودش در معاملات به‌دست آورد؛ از طرفی بعضی اوقات افرادی می‌آمدند و او را می‌بردند و بعد از چند هفته به بازار برمی‌گشت و فعالیت خود را ادامه می‌داد.


یکی از همکاران وحید مظلومین گفت: از نظر خصوصیات اخلاقی نیز هیچ کدام از ما موضوع بدی از آقاوحید ندیدیم و این فرد بسیار ساده در بازار حاضر و به فعالیت خود می‌پرداخت؛ حتی برخی از دوستان در آن دوران اعلام می‌کردند که آقاوحید با نهادهای امنیتی ارتباط دارد و در حقیقت رابط این نهادها در بازار است که البته این موضوع برای کسی از دوستان اثبات نشد؛ شاید به‌دلیل ریسک‌هایی که آقاوحید در بازار انجام می‌داد دوستان به این فکر افتاده بودند.


وی تصریح کرد: ما هم از رسانه‌ها متوجه بازداشت آقاوحید و پیگیر جلسات دادگاه وی بودیم اما ما در این دو دهه چیز خاصی از این او ندیدیم اما طبیعی است که قوه‌قضائیه از همه ما بهتر می‌داند با افرادی که در نظام اقتصادی کشور در ارتباط هستند چگونه برخورد کند.


نکته دیگر اینکه وحید مظلومین برای جلوگیری از ردیابی موبایل و سیم‌کارت خود از دیگر سیم‌کارت‌ها برای تماس‌های خود استفاده می‌کرد و برای این کار دو سیم‌کارت از طریق معلم خصوصی زبان فرزندش تهیه کرده و مورد استفاده قرار داده بود و نکته مهم‌تر اینکه وحید به‌محض دستگیری، این دو سیم‌کارت را می‌سوزاند تا اطلاعات داخل آن برای مسئولان فاش نشود و موضوع اینجاست که با بازداشت وی چگونه این فرد توانسته این دو سیم‌کارت را بسوزاند!


همچنین از نکات قابل توجه درباره وحید مظلومین این است که وی هنگام دستگیری خطاب به مأموران می‌گوید که بروید و به خود افتخار کنید که سلطان سکه را دستگیر کرده‌اید! از این حرف اینطور برداشت می‌شود که خود وحید نیز به اقدامات مجرمانه که موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور شده، واقف بوده است. نکته قابل توجه دیگر از زندگی وحید مظلومین این است که خود وی مدتی قبل اعلام کرده بود که 700 میلیارد تومان پول داشتن هرگز زیادی نیست و اعلام کرده بود که به کشیدن سیگار علاقه دارد و گران‌ترین سیگار موجود در ایران را می‌کشد؛ لذا این‌طور به نظر می‌رسد که زندگی او بسیار اشرافی بوده است.


از طرفی این موضوع بین مردم مطرح است که چرا نظام جمهوری اسلامی ایران از افرادی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند که در حین کار نه تنها به وظایف خود عمل نکرده بلکه در چرخشی عجیب، فضا را برای خود پیش می‌برند. در پرونده بابک زنجانی هم این‌گونه بود که قرار بود این فرد تحریم‌ها را دور بزند اما بعدها با فساد مواجه شده و هنوز هم تمام اموال وی به کشور استرداد نشده است که امیدواریم این قبیل مشکلات برطرف شود تا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در آینده با چنین موضوعاتی به‌ویژه موضوعات اقتصادی روبه‌رو نشود.


برخی از متهمان این پرونده همچنان متواری هستند


چندی پیش سخنگوی قوه‌قضائیه اعلام کرد که متهمان این پرونده 19 نفر هستند که برخی از آن‌ها از جمله محمدرضا و حسین مظلومین، پسر و برادرزاده متهم اصلی همچنان متواری هستند. پسر متهم اصلی نیز که جزء متهمان این پرونده است با اینکه گردش مالی وی میلیاردی بوده چند ماه  قبل با قرار وثیقه آزاد می‌شود؛ نکته دیگر اینکه این متهم بعد از آزادی تمام اطلاعات جلسه بازپرس را در اختیار پدرش قرار داده است.


حال این موضوع مطرح است، چنین فردی که  گردش مالی بالایی دارد چرا باید به همین راحتی آزاد شود و اینکه فردی که مورد اتهام است بعد از آزادی چطور توانسته متواری شود؛ از طرفی از ابتدای دستگیری اعضای این باند چرا بانک مرکزی به‌دنبال آزادی، دخالت و تلاش برای اعلام برائت این افراد از اتهاماتشان بود؟ لذا قوه‌قضائیه همانطور که به‌صورت ویژه به این پرونده رسیدگی کرده باید به نهادها و سازمان‌هایی که این افراد را در اقداماتشان یاری کردند نیز رسیدگی کرده و نتایج را به مردم اعلام کند.


اعدام، سرانجام فعالیت‌های سلطان سکه


بر اساس این گزارش و به گفته دادستان تهران، مظلومین با اینکه مجوز خرید و فروش سکه و ارز را نداشت، با ایجاد باندی سازمان‌یافته، بزرگ‌ترین شبکه اخلال ارزى و خرید و فروش بدون مجوز سکه را تشکیل داد و محمداسماعیل قاسمی معروف به محمدسالم نیز یکى از اعضای این شبکه بود و تراکنش مالی شخص اسماعیل قاسمى در این شبکه چهار هزار و هشتصد و سی و چهار میلیارد تومان بوده است. وحید مظلومین حتى ملاحظه زنان مسن فامیل را نکرد و از حساب پیرزن ۷۱ ساله مبلغ سه هزار و پانصد میلیارد ریال سوء استفاده کرد.


در ادامه تحقیقات مشخص شد در شبکه وحید مظلومین صد و هفتاد هزار تراکنش مالى در قالب دویست و نود فقره حساب به مبلغ چهارده هزار میلیارد تومان بوده است.


در نهایت، سحرگاه چهارشنبه (23 آبان) عدالت دستگاه قضائی درباره این دو مفسدفی‌الارض اجرا شد و این دو نفر (وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی) با انجام کارهای اداری اعدام شدند و قوه‌قضائیه نشان داد با افرادی که نظام اقتصادی کشور را با مشکل مواجه می‌کنند و با اقدامات خود به دشمنان قسم‌خورده ایران اسلامی کمک می‌کنند هیچ تعارفی ندارد و با قاطعیت تمام با این افراد برخورد می‌کند. اعدام متهم اصلی این پرونده درحالی اجرا شد که برخی از افراد این پرونده از جمله پسر وحید مظلومین همچنان متواری هستند.


از طرفی مردم از دستگاه قضائی انتظار دارند تا همانگونه که با مفسدان اقتصادی برخورد می‌کند با نهادهایی که این افراد را در رسیدن به اهدافشان یاری می‌کنند نیز برخوردهای لازم صورت گیرد؛ چرا که در همین پرونده مذکور تلاش بانک مرکزی برای آزادی متهمان را کسی فراموش نخواهد کرد.


انتهای پیام/4110/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
احمد یعقوبی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷
۰
باتشکر از اقای احسان خان یعقوبی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۳
۰
اعدامش انصاف نبورد. مفسد اقتصادی باید اموالش مصادره بشه . نه دار زاده بشه .از کله اقتصادیش استفاده بشه و..‌‌
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۴
۰
اعدامش انصاف نبود. مفسد اقتصادی باید اموالش مصادره بشه . نه دار زده بشه .از کله اقتصادیش استفاده بشه و..‌‌
هلدینگ شایسته