دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1397 - 23:55
آنا بررسی می‌کند؛

گرانی آب شرب پایتخت‌نشینان؛ یک متن با چند حاشیه

مدیریت ضعیف در حوزه آب که نتوانسته در چند سال اخیر صرفه‌جویی را به‌عنوان فرهنگ آموزش دهد، بنابراین از افزایش بها به عنوان ابزار کنترل استفاده می‌کند.
کد خبر : 325620

گروه نفت و انرژی خبرگزاری آنا،احمدرضا صباغی- با اعلام گران شدن نرخ آب شرب در پایتخت از سوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران، به‌نظر می‌رسد نحوه گران شدن مایع حیات در پایتخت با ابهامات متعددی روبه‌رو باشد.


در حقیقت مدیریت ضعیف و ناکارآمد در حوزه آب که نتوانسته است در چند سال اخیر صرفه‌جویی آب را به‌عنوان یک فرهنگ به مردم القا کند، در شرایط کنونی از گران کردن آب به‌عنوان یک ابزار برای نهادینه کردن مصرف بهینه آن در جامعه بهره می‌برد.


از طرف دیگر مکانیزم گران کردن آب شرب در پایتخت از مهم‌ترین موضوعات مبهم است، به‌طوری‌که به‌گفته مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران، میزان افزایش قیمت آب برای مناطق جنوبی حدود یک هزار تومان و برای مناطق شمالی حدود دو هزار تومان است.


در واقع تعیین نشدن سقف مجاز برای مصرف آب پایتخت‌نشینان از یک‌طرف و اعلام نشدن نحوه محاسبه قیمت آب از طرف دیگر، به دغدغه‌ای چالش‌برانگیز برای پایتخت‌نشینان تبدیل شده است.


البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شد که مصرف آب در نقاط مختلف کشور ازجمله تهران بیش از میانگین مصرف جهانی است اما گران کردن آب شرب تا چه حد می‌تواند در کاهش مصرف مایع حیات تأثیرگذار باشد؟! جواب به این سوال می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات حوزه آب شرب باشد.


بنابراین تعیین نشدن مکانیزمی مشخص برای گران کردن آب در پایتخت از یک‌طرف و مشخص نبودن حد مجاز مصرف آب شرب پایتخت‌نشینان از طرف دیگر را می‌توان ازجمله مهم‌ترین چالش‌های موضوع گران شدن آب شرب در پایتخت دانست.


انتهای پیام/4094/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته