دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1394 - 12:49
در گردهمایی شورای هماهنگی تشکل های دانش آموزی سراسر کشور صورت گرفت؛

توصیه فانی به دانش‌آموزان رای اولی برای شرکت در انتخابات مجلس/ باید ساحت تربیت سیاسی- اجتماعی دانش‌آموزان را تقویت کنیم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال جاری انتخابات مجلس پیش روی دانش آموزان رای اولی قرار دارد گفت: ما باید دانش آموزان را به اصل حضور در صحنه انتخابات تشویق کنیم؛ در واقع باید ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی آنها را تقویت کنیم تا نتایج خوبی را در مجلس آینده در کشور شاهد باشیم.
کد خبر : 32522

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا علی اصغر فانی در گردهمایی شورای هماهنگی تشکل های دانش آموزی سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد با بیان اینکه امیدواریم حاصل این گردهمایی ها به تربیت بهتر دانش آموزان بیانجامد اظهار کرد: یکی از ساحت های 6 گانه مطرح شده در سند تحول نظام آموزشی کشور تربیت سیاسی و اجتماعی است. دانش آموز در دوره تحصیل قبل از دانشگاه باید به تقویت ابعاد تربیت اجتماعی و سیاسی بپردازد و بزرگترین محلی که می تواند این موضوع اتفاق بیفتد مدرسه است.


وی افزود: هدف از تشکیل تشکل های دانش آموزی در واقع همین است. دانش آموزانی که در مدرسه در حال تحصیل هستند در واقع مدیران آینده کشور نیز هستند بنابراین جا دارد که در طول تحصیل دانش آموزان با مباحثی مانند تصمیم گیری، تصمیم سازی، تعاملات اجتماعی، تحمل نظرات مخالف و مساله یابی و بحث هایی از این دست که مدیران با آن مواجه هستند آشنا شوند.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این تشکل ها می توانند در تربیت مدیران آینده کشور موثر باشند اضافه کرد: در آموزش و پرورش باید تلاش کنیم که جذب حداکثری از بین دانش آموزان که زیر چتر بزرگی از نظام آموزش و پرورش قرار دارند باشد. در واقع باید در تعلیم و تربیت دانش آموزان تشکل هایی همانند بسیج، فرزانگان، پیشتازان و هلال احمر نقش داشته باشند.


وی با بیان اینکه تشکیل این تشکل ها تحت نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است تصریح کرد: ما در تشکیل این تشکل ها در واقع علاوه بر احترام گذاشتن به علایق و سلیقه های دانش آموزان تلاش می کنیم امکانات کشور و ملی را طوری سامان دهیم که حداکثر بهره برداری را از منابع محدود داشته باشیم. ما باید این واقعیت را بپذیریم که منابع در کشور ما محدود است و ما تنها در دوره 12 ساله تحصیل دانش آموزان که بیشتر در دو پایه متوسطه اول و متوسطه دوم اتفاق می افتد فرصت داریم این تشکل ها را دنبال کنیم، به همین منظور باید تلاش در این تشکل ها هم افزایی مثبت داشته باشد. همانگونه که مقام معظم رهبری بر همدلی و همزبانی در سال جاری تاکید فرمودند ما نیز باید در این خصوص هم افزایی مثبت داشته باشیم. همه باید بدانند نتیجه همدلی و هم افزایی افزایش بهره وری در سازمان و رسیدن بهتر به اهداف است و در واقع لازمه همزبانی و همدلی، اعتماد متقابل است.


وی ادامه داد: اگر اعتماد متقابل را تقویت کنیم همدلی و همزبانی تقویت می شود و در ادامه هم افزایی مثبت ایجاد می شود. من خوشحالم که در دولت یازدهم این شوراها تقویت شده و صمیمانه از مسئولان کشوری به خاطر تقویت این تشکل ها تشکر می کنم.


فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش به تنهایی قادر به تعلیم و تربیت بیش از 13 میلیون دانش آموز نیست اضافه کرد: در این راستا باید از همه امکانات استفاده کنیم. در واقع در دولت یازدهم توسعه آموزش و پرورش را یکی از سیاست های جدی برگزیدیم. اتحادیه انجمن اسلامی، هلال احمر، بسیج و هر نهادی که بتواند باری از دوش آموزش و پرورش بردارد و به ما کمک کنند مورد استقبال قرار می گیرند و همه باید بدانند که نتایج این مشارکت جویی در آموزش و پرورش باعث می شود در آینده در تربیت دانش آموزان تاثیرگذار باشد. در واقع دانش آموزان پژوهشگر، پویا، پرسشگر و در یک جمله افرادی که در رسیدن کشور به پویایی و توسعه پایدار تلاش می کنند تربیت می شوند.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت در کف مدرسه شکل می گیرد عنوان کرد: باید تمام خدمات در مدرسه متمرکز شود زیرا اخلاق و رفتار و همچنین افکار دانش آموزان و تربیت آنها در مدرسه شکل می گیرد. مدیر مدرسه به عنوان رهبر آموزشی و تربیتی می تواند تمام ابعاد تربیتی دانش آموزان را محقق سازد.


فانی تاکید کرد: یکی از مشکلات و گلایه های سال های اخیر مدیران مدرسه تعدد بخشنامه هایی بود که به دست آنها می رسید. با هماهنگی و هم راستایی نهادهای مختلف توانستیم حجم ارسالی بخشنامه به مدارس را کاهش دهیم. ما آنقدر منابع در اختیار نداریم که بتوانیم فعالیت های یکدیگر را خنثی کنیم.


وزیر آموزش و پرورش در ادامه به انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال سال انتخابات است و دانش آموزان در مقطع دبیرستان می توانند برای اولین بار رای دهند. ما باید آنها را به اصل حضور در صحنه انتخابات تشویق کنیم نه با جهت‌گیری‌های حزبی و سیاسی. در واقع باید ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی آنها را تقویت کنیم تا نتایج خوبی را در مجلس آینده کشور شاهد باشیم.


فانی با بیان اینکه ایجاد هماهنگی بین تشکل ها با استمرار در تشکیل جلسات اتفاق افتاده است گفت: هر چه فعالیت ها هماهنگ تر باشد می توانیم از منابع اثر بخش تر استفاده کنیم. در واقع فعالیت های درون مدرسه ای باید بین تشکل های دانش آموزی به خوبی تقسیم شود.


وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: با تقسیم فعالیت های در داخل مدرسه تلاش می کنیم دانش آموزان یاد بگیرند که چگونه با هم کار کنند و فعالیت های خود را پیش ببرند امیدوارم در سال های آینده شاهد رشد بیشتر تشکل ها در درون مدرسه باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته